Mig veterligen har luftvärmepumpar varit uppe i samtalet några gånger pga deras buller som kan störa grannar. Utomlands i varma länder är det vanligt folk har en surrande låda monterad på balkongen eller utanför fönstret. I Sverige är det typ obefintligt, trots att vissa får det väldigt varmt i lägenheten på sommaren.

Jag vill lyfta frågan där jag bor (brf). Det handlar inte bara om buller utan kondensvatten som måste ledas ut samt ingrepp i fasaderna. Jag ser detta inte som några problem, med undantag för bullret (kan störa den som sover med öppet fönster på sommaren)

Jag antar frågan är för stor för att styrelsen ska hantera den, och att det bör bli en fråga för stämman. Visst?
 
Dracula Dracula skrev:
Mig veterligen har luftvärmepumpar varit uppe i samtalet några gånger pga deras buller som kan störa grannar. Utomlands i varma länder är det vanligt folk har en surrande låda monterad på balkongen eller utanför fönstret. I Sverige är det typ obefintligt, trots att vissa får det väldigt varmt i lägenheten på sommaren.

Jag vill lyfta frågan där jag bor (brf). Det handlar inte bara om buller utan kondensvatten som måste ledas ut samt ingrepp i fasaderna. Jag ser detta inte som några problem, med undantag för bullret (kan störa den som sover med öppet fönster på sommaren)

Jag antar frågan är för stor för att styrelsen ska hantera den, och att det bör bli en fråga för stämman. Visst?
Så här säger Bostadsrättslgen

K9.png15 § Beslut som innebär väsentliga förändringar av föreningens hus eller mark skall fattas på en föreningsstämma, om inte något annat har bestämts i stadgarna”

När det sker ingrepp i fasaden är det fråga om en väsentlig förändring så att stämman ska besluta. Om tillstånd medges bör det ta upp regler för hur värmepumpen installeras, buller, , vatten med mera.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C
Frågan är nog mer komplex än vad den spontant kan tyckas vara.
Underhållsansvaret måste inte minst regleras, krävs det och går det att få bygglov?, praktiska underhållsfrågor för fasad och aggregat, hur hanteras ev. störningar osv. Finns goda anledningar till att man i bostadsrättsformen är väldigt restriktiv med att låta medlemmarna göra installationer utanför lägenheten.

Så oavsett om man landar i att det ligger inom styrelsens mandat eller inte tror jag en motion till stämman är enda rimliga vägen framåt. Är nog få styrelser som är beredda att ge klartecken till något sådant.
 
  • Gilla
klimt och 2 till
  • Laddar…
En faktor att ta särskild hänsyn till är bullernivån och hur den följs upp. Jag känner till ett fall där AC installerades. Man gjorde en bullermätning vid installation som visade att aggregatet uppfyllde Naturvårdsverkets normer för buller utomhus. Nu har det gått rätt många år och aggregatet är slitet med väsentligt högre bullernivåer. Det har gett en konflikt där ägaren anser att det bara ställdes krav på buller vid installation men däremot inga krav på uppföljning. Flera medlemmar känner sig störda och det har gett en konflikt som är knepig för styrelsen att hantera.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
K klimt skrev:
Så här säger Bostadsrättslgen

[bild]15 § Beslut som innebär väsentliga förändringar av föreningens hus eller mark skall fattas på en föreningsstämma, om inte något annat har bestämts i stadgarna”

När det sker ingrepp i fasaden är det fråga om en väsentlig förändring så att stämman ska besluta. Om tillstånd medges bör det ta upp regler för hur värmepumpen installeras, buller, , vatten med mera.
Dessa detaljerade frågor som tillkommer vid en installation, ska dessa också presenteras och beslutas på en stämma?
 
C cpalm skrev:
Frågan är nog mer komplex än vad den spontant kan tyckas vara.
Underhållsansvaret måste inte minst regleras, krävs det och går det att få bygglov?, praktiska underhållsfrågor för fasad och aggregat, hur hanteras ev. störningar osv. Finns goda anledningar till att man i bostadsrättsformen är väldigt restriktiv med att låta medlemmarna göra installationer utanför lägenheten.

Så oavsett om man landar i att det ligger inom styrelsens mandat eller inte tror jag en motion till stämman är enda rimliga vägen framåt. Är nog få styrelser som är beredda att ge klartecken till något sådant.
Jag tror också det är en del regler som behöver sättas. Komfort hemma lär motivera ev. knepigheter vid framtida fasadrenoveringar/målningar. Däremot tror jag buller är den enda frågan som kommer väga tungt.
 
K klimt skrev:
En faktor att ta särskild hänsyn till är bullernivån och hur den följs upp. Jag känner till ett fall där AC installerades. Man gjorde en bullermätning vid installation som visade att aggregatet uppfyllde Naturvårdsverkets normer för buller utomhus. Nu har det gått rätt många år och aggregatet är slitet med väsentligt högre bullernivåer. Det har gett en konflikt där ägaren anser att det bara ställdes krav på buller vid installation men däremot inga krav på uppföljning. Flera medlemmar känner sig störda och det har gett en konflikt som är knepig för styrelsen att hantera.
Helt rätt. jag har också haft en "konflikt" med ett grannhus som monterade en monsterfläkt på taket som bullrade mycket högt i några års tid.(restaurang). Så jag vet. Jag känner också till att lagren slits med åren. Buller kommer bli den fråga som friar eller fäller en sådan fråga om luftvärmepump i lägenhet. Dock är jag mer optimist med tanke på att flera miljoner människor har sådan på lägehetsväggen. På något sätt en kulturell fråga - då vi i sverige inte är så vana med att ha komfortkyla hemma. Men det tåls en fudnerare på hur man säkerställer låg bullernivå framöver. Kan man i stadgarna styra att luftvärmepumpars ljudnivå ska lira med rådande myndighetskrav? ...det tror jag. Men vem kostar på en kostsam bullermätning om konflikten kommer....
 
Dracula Dracula skrev:
Dessa detaljerade frågor som tillkommer vid en installation, ska dessa också presenteras och beslutas på en stämma?
Den som vill göra förändringen bör diskutera med styrelsen vilket underlag som behövs för beslut. Det kan gälla hur det fästs på fasaden så att det inte blir skador , buller med mera. Sedan kan det finnas olika bedömningar på det estetiska. Stämman bör helst veta vad man tar ställning till men detaljer kan säkert även hänskjutas till styrelsen. Från min erfarenhet är en viktig fråga om bullernivån ska följas upp genom mätningar med vissa mellanrum efter installation, vilket nog inte ör så vanligt. Dessa bör i så fall bekostas av den som gör installationen och inte av föreningen.
 
K klimt skrev:
När det sker ingrepp i fasaden är det fråga om en väsentlig förändring så att stämman ska besluta.
Fast att generellt mena att varje fasadingrepp är en stämmofråga tycker jag är att gå alldeles för långt. Då skulle byte av ett trasigt ventilationsdon eller ersättning av skadad utomhusbelysning vara en stämmofråga och så ser inte jag det. Även normalt underhåll som exempelvis ommålning av träfasad är rimligen en ren styrelsefråga.

I detta fall tror jag dock som flera andra att ingen styrelse vill ge TS tillstånd till en bullrande LVP.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast att generellt mena att varje fasadingrepp är en stämmofråga tycker jag är att gå alldeles för långt. Då skulle byte av ett trasigt ventilationsdon eller ersättning av skadad utomhusbelysning vara en stämmofråga och så ser inte jag det. Även normalt underhåll som exempelvis ommålning av träfasad är rimligen en ren styrelsefråga.

I detta fall tror jag dock som flera andra att ingen styrelse vill ge TS tillstånd till en bullrande LVP.
Alfredo Alfredo skrev:
Fast att generellt mena att varje fasadingrepp är en stämmofråga tycker jag är att gå alldeles för långt. Då skulle byte av ett trasigt ventilationsdon eller ersättning av skadad utomhusbelysning vara en stämmofråga och så ser inte jag det. Även normalt underhåll som exempelvis ommålning av träfasad är rimligen en ren styrelsefråga.

I detta fall tror jag dock som flera andra att ingen styrelse vill ge TS tillstånd till en bullrande LVP.
Du har rätt i detta och kanske uttryckte jag mig otydligt. Underhåll som du beskriver är inte en förändring och sådana frågor hanterar styrelsen. Det är förändringar av betydelse som bör ha stämmobeslut, och installation av en värmepump bör vara en sådan fråga. Man får också tänka på lika behandling , så första gången det görs är viktig fråga.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Rent allmänt så skulle jag nog inte rekommendera någon förening att tillåta detta. Gå hellre mot att den boende får skaffa en portabel AC med en insats till fönstret. Detta kan man göra helt utan att blanda in föreningen.

Iaf som svar på frågan så bör principbeslut tas av föreningsstämman sen är det fritt för var och en att skaffa AC baserat på de installationskrav som tas fram.
 
M merbanan skrev:
Rent allmänt så skulle jag nog inte rekommendera någon förening att tillåta detta. Gå hellre mot att den boende får skaffa en portabel AC med en insats till fönstret. Detta kan man göra helt utan att blanda in föreningen.

Iaf som svar på frågan så bör principbeslut tas av föreningsstämman sen är det fritt för var och en att skaffa AC baserat på de installationskrav som tas fram.
Det är en kulturfråga enligt mig. Vi har kulturen att inte ha AC i sverige, men det finns miljontals hem som har AC hemma - på fasaderna i flerfamiljshus(utan 2- och 3-glasfönster) Brytpunkten för att ta till sig AC eller sätta sig på tvären ligger på x graders temperatur hemma - alltså vid vilken temperatur i bostaden kan man acceptera kontra det ev. buller en AC ger. Blir det tillräckligt olidligt varmt så kommer folk ändra sin uppfattning. Blir det olidligt bullrigt så kommer folk väga för- och nackdelar med AC hemma.

Jag hade marknadens bästa(?) portabla AC, KCC, den åkte ut samma dag jag satt på den. Fruktansvärt buller, motsvarande en dammsugare.
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Det är en kulturfråga enligt mig. Vi har kulturen att inte ha AC i sverige, men det finns miljontals hem som har AC hemma - på fasaderna i flerfamiljshus(utan 2- och 3-glasfönster) Brytpunkten för att ta till sig AC eller sätta sig på tvären ligger på x graders temperatur hemma - alltså vid vilken temperatur i bostaden kan man acceptera kontra det ev. buller en AC ger. Blir det tillräckligt olidligt varmt så kommer folk ändra sin uppfattning. Blir det olidligt bullrigt så kommer folk väga för- och nackdelar med AC hemma.
Mitt svar är bara baserat på att man måste göra hål i fasaden (vilket är föreningens ansvarsområde) och man måste tillåta medlemmar att hyra in någon "fackman" att göra det. Sen så öppnar man upp för diskussioner om störningar. Dvs rent administratoriskt/förvaltningsmässigt så blir det grötigt. Sen är frågan vad som händer om någon medlem inte kan installera på grund av någon omständighet.

Sammantaget är det upplagt för problem. Någon bra lösning har jag inte att presentera.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bor i en brf i centrala Stockholm. På en föreningsstämma för 12 år sedan bad jag om att få installera en AC, men fick nej av alla medlemmar på mötet.

Några år senare installerade en styrelsemedlem AC utan att be om lov. AC:n sitter på balkongen, dold bakom balkongfronten i plåt. Lägenheten ligger på översta våningen så ingen kan se AC:n. Ingen medlem klagade på oljud.

Ytterligare några år senare installerade en annan styrelsemedlem AC på samma sätt (för övrigt en person som hade sagt nej till min ansökan). Ingen medlem klagade på oljud.

Omedelbart därefter installerade jag AC, mot gatan på fasaden intill porten (jag bor på bv utan balkong). Först skaffade jag styrelsens godkännande och ett bygglov. Ingen medlem klagade på oljud.

En orsak till att ingen klagar på olud kan vara att aggregaten är väldigt tysta. En annan orsak kan vara att trafikbullret från motorvägen i närheten överröstar AC:n.

Därför tror jag att styrelser kan säga ja till AC om de monteras diskret, och att det skrivs avtal mellan medlemmen och föreningen att det är medlemmens sak att åtgärda eventuella störningar. Troligtvis kommer ingen att störas, men om så sker får det bli en sak mellan medlemmarna (det finns ju personer som klagar bara för att det finns något man kan klaga på).
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.