Hej,
Arbetet med att dra in vatten och avlopp fortskrider.

Förutsättningar
Avloppsröret till toaletten kommer att ligga under golvet i det som ska bli wc. Under större delen av det utrymmet är det antingen krypgrund eller betong. Just den här delen av huset är utbyggt på 60-talet och vi vet helt enkelt inte riktigt. (Det går inte att komma in i krypgrunden).

(Toaletten blir helt regelvidrig med trägolv och inget tätskikt.)

Fråga
Finns det risk för kondens från avloppsröret när det ligger under golvet, i trossbotten? Går det i så fall att motverka? Hur ska vi tänka kring isolering i golvet?
 
Kommer röret att ligga i krypgrundem eller i själva bjälklaget som kommer att ha en form av isolering, i själva trossbotten blir det ingen kondens, i så fall blir det på insidan.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Röret kommer att ligga i trossbotten och vi kommer att ha någon form av isolering i trossbotten. I övriga huset är det spån som isolering. Det är ett trähus som inte har världens bästa uppvärmning.


Ska vi då lägga isolering runt/intill avloppsröret? Eller ska det vara något annat material intill röret?
 
Nej behövs inte , men inte fel heller, ta vad du har, mineralull av något slag går bra.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Nu fantiserar jag fritt här. Det är alltså inte någon risk för kondens utanpå röret ens under en riktigt varm sommar när toaletten spolas med kallt vatten?
 
Svar nej det lilla som kommer hinner inte kyla något och rinner undan fort , det blir ingen kondens på rör som går en våning upp till en toa där och är inbyggda i en trumma.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Ok, men för att förtydliga. Det här är alltså på bottenvåningen och det är inte källare under det utrymme som ska bli wc.
 
Ligger röret i bjälklaget så är det OK
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Nu fantiserar jag fritt här. Det är alltså inte någon risk för kondens utanpå röret ens under en riktigt varm sommar när toaletten spolas med kallt vatten?
För att det ska hinna bli kondens behöver det stå ett tag så att rören hinner kylas.
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Tack, nu känner jag mig trygg. :) Jag har aldrig upplevt det här problemet men när man väl börjar fundera på saker kan det ibland växa till ett problem som egentligen inte finns.
 
  • Älska
abex
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.