Så skrev cleanpipe !!


Började med att kolla med kameran innan spolning ,kommer igenom med kameran hela vägen tills det faller ner i stående ledning .Ser att det är många anslutningar .ocnär man ser var det läckt i taket i källare så är det ungefär under golvbrunn vid badkar och anslutningar från handfat .
Spolade ledningar och filmade sedan igen ser att det är ca 10 m från den vägghängda wc till det faller ner i stående ledning Ifrån den vägghängda kommer jag ut ca 0,9 m så ansluter en ledning från höger som jag ej kan härleda genom att köra vatten vad som skulle vara kopplat på den ,vidare ut i ledning vid ca 4,4m ansluter golvbrunn samt bäge handfaten från vänster ,vid ca 5,2 ansluter ledning från vänster som jag ej kan härleda till något är då ungefär mitt i golv i stora barrummet .längre fram vid 9 m ansluter wc från höger i de stora badrummet och precis innan stående stam kommer golvbrunn i dusch från vänster ,vid 10,52m faller ledning ner i stående ledning
Ser även att det är dåligt fall på ledning då det står en vatten nivå mellan 10-20% i botten på ledning nästan hela vägen fram tills ledning faller ner
filmade sedan från golvbrunn under badkar ser då att en bit in kommer en anslutning från höger som ja ej kan konstatera vad som är anslutet
När jag filmar ser jag inget konkret som gör att jag kan säga att här läcker det
 
Om det är en sträcka på 10m från toa till vertikal stam, så behöver det (troligen)finnas en avluftning ungefär vid toastolen. Jag har inte fackkunskap i frågan, men har för mig att en horisontell sträcka får vara max 4-5m.
 
Jag tror att något är galet med dem mätningar, badrummet är 2,2x4m
 
Detta visar tyvärr vad dolda fel försäkringen är värd. I de allra flesta fallen så ger den en falsk trygghet då den oftast inte täcker det som är viktigt, nämligen el och vatten.
Procentuellt sett till hur många som yrkar ersättning från den, och hur många som verkligen får ersättning, är väldigt låg.
En falsk trygghet
 
G Gråsixten skrev:
Detta visar tyvärr vad dolda fel försäkringen är värd. I de allra flesta fallen så ger den en falsk trygghet då den oftast inte täcker det som är viktigt, nämligen el och vatten.
Procentuellt sett till hur många som yrkar ersättning från den, och hur många som verkligen får ersättning, är väldigt låg.
En falsk trygghet
Funkar inte försäkringen egentligen tvärt om? Det är något en säljare kan tjäna på att köpa för att ha en stor bjässe som argumenterar för ens egen sak - att inte behöva betala något till köparen vid eventuella fel. Att el och vatten inte ingår är väl därför snarare en fördel för köparen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Har de bara bytt brunnar och övriga ledningar är av den bräckliga typen så kan ju något vara sprucket som inte syns bara sådär. De spricker ju typ av att man bara petar på dem så lite oförsiktighet och att man inte ser sprickan gör ju kanske att det aldrig märktes. Nu märks det för att det blir stopp av andra anledningar och att det kanske blir vatten ståendes där skadan är.
Exakt vad som läcker kanske inte syns förrän man frilägger allt och inte ens då kanske det syns nåt om man måste bila sig fram och skadar mer under arbetets gång.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
J Janan_mansour skrev:
Jag tror att något är galet med dem mätningar, badrummet är 2,2x4m
Men finns den vertikala stammen i anslutning till badrummet?

Om där går 9m oavluftad horisontell ledning, så är det ett mer sannolikt skäl till stopp i röret än 10-20% vattenyta pga. bakfall. Bakfallet förvärrar problemet med dålig avluftning.
 
L Lilllen skrev:
Funkar inte försäkringen egentligen tvärt om? Det är något en säljare kan tjäna på att köpa för att ha en stor bjässe som argumenterar för ens egen sak - att inte behöva betala något till köparen vid eventuella fel. Att el och vatten inte ingår är väl därför snarare en fördel för köparen.
För säljaren så ger den ju en viss trygghet, inte tu tal om det. Men, ofta klarar sig säljaren ändå, då kunden har en undersökningsplikt. Det är där det ofta brister som jag ser det. Kunden tar Dolda-Fel försäkringen som en garant för att inte behöver göra någon egen besiktning, utan förlitar sig till den som säljaren gjort i och med att de tecknat försäkringen.
Det är alltså för köparen som den i de allra flesta fall är helt värdelös. Därför tror jag att de allra flesta hade haft lättare att få en skada godkänd om de anmälde via sin egen hemförsäkring. Men, det loppet är ju kört om man först försökt få det som ett dolt fel och fått avslag på det. Så du har helt rätt. Dolda fel försäkring har väldigt sällan något värde för en köpare, bara för en säljare.
 
A
G Gråsixten skrev:
För säljaren så ger den ju en viss trygghet, inte tu tal om det. Men, ofta klarar sig säljaren ändå, då kunden har en undersökningsplikt. Det är där det ofta brister som jag ser det. Kunden tar Dolda-Fel försäkringen som en garant för att inte behöver göra någon egen besiktning, utan förlitar sig till den som säljaren gjort i och med att de tecknat försäkringen.
Det är alltså för köparen som den i de allra flesta fall är helt värdelös. Därför tror jag att de allra flesta hade haft lättare att få en skada godkänd om de anmälde via sin egen hemförsäkring. Men, det loppet är ju kört om man först försökt få det som ett dolt fel och fått avslag på det. Så du har helt rätt. Dolda fel försäkring har väldigt sällan något värde för en köpare, bara för en säljare.

En dolda fel försäkring har värde för en köpare om ett område (tak) / badrum saknar anmärkningar och att det senare upptäcks ett fel som borde upptäckts eller som var dolt.

i dessa lägen kan köparen vända sig till bolaget och begära kompensation.

Men ett område som inte omnämns eller där det finns en kommentar kring fördjupad undersökning så har man inget att hämta.
 
I mitt fall kunde ingen upptäcka fel om inget skada hade hänt och inte nog med så täcker inte heller rör VVS etc i detta dolda fel försäkring , helt jävla sjukt, ibland vet man inte om man ska gråta eller skratta .
 
Men för dig som köpare spelar det ingen roll att dolda felförsäkringen inte täcker VVS. Säljaren är precis lika mycket ansvarig eller inte. Skillnaden är att säljaren får betala själv om det finns ett dolt fel på VVS delen.
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.