Hej!
Har precis köpt ett hus med en friggebod som vi skall ha som gäststuga. Det finns varken vatten eller el i det och jag tänkte dra in det.
Det är ca 30meter mellan huset och gäststugan och det är plan gräsmatta hela vägen.
Jag funderar på att gräva ner en skyddsslang och dra varm och kallvatten samt en elkabel i den.

Funkar det och i så fall, hur djupt måsta man gräva för att hamna frostfritt och vilken typ av kabel respektive slang skall man ha?
Hur gör jag vid gästhuset där vattnet kommer upp ur marken för att det inte skall frysa?

/Josef
 
Kulvertslang för vattnet om du ska dra varmvatten i backen. Annars kanske det är mer ekonomiskt att skaffa en liten varmvattenberedare ute i friggeboden typ 30l som du stänger av när det inte är någon som använder gäststugan och lägga kallvattnet på frostfritt djup med värmekabel där den kommer upp ur marken för att hindra frysning.
EKKJ kabel för elen (4x6 +1 om du ska ha en 3-fas undercentral i friggeboden) annars kan du använda 3x2,5 ekkj eller eklk om du har friggeboden avsäkrad från centralen i boningshuset.
 
Frostfritt djup varierar i landet. I Sthlm ligger det på ca 1.2 m, Södra Dalarna 1.8 m...

/K
 
Hej joffs!
Hur gick det med dragningen?
Tänker göra något liknande, men till Garage. Det lutar åt att installera en vvb så man slipper dra varmvatten så lång bit.
Har dessutom lagt in golvvärme i plattan och tänkte ev. koppla vvb till golvvärmen. En liten idé som jag ligger och klurar på på nätterna. Tänkte dessutom koppla till solpanel/fångare på något sätt, men det blir en senare fråga.

/casa1863
 
Har inte hunnit så långt än.

Det blev sommarvatten i gäststugan och i garaget blir det vatten till sommaren hoppas jag. Det ser ut som om det blir till att gräva ner det en bit och lägga in en värmekabel för säkerhets skull, sen en lite varmvattenberedare så blir det nog bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.