Vad är att föredra i ett nybyggt hus, målade väggar eller tapeter? Jag har vänner som ska bygga/har byggt hus som inte vågar tapetsera eftersom de tror att det kan bli sprickor i tapeten när huset "sätter sig".
Hur har ni gjort?

~Jemy~
 
Tapetsera så billigt du kan och byt om 5 år.
 
Om man utgår från hörnen då?
Alltså ingen tapet som täcker i hörnen?
 
Ekke skrev:
Om man utgår från hörnen då?
Alltså ingen tapet som täcker i hörnen?
Du tänker att man har lister i hörnen i stället för tapet? Det blir nog bättre men det kan bli bubblor på tapeten mitt på en vägg också.

Jag håller med cattis. Billiga tapeter när huset är nybyggt. Efter några år när huset inte rör sig lika mycket längre och man vet lite bättre vad man vill ha för tapet på väggarna (kan vara svårt att veta innan man bott i huset ett tag) så kan man dra upp lite dyrare tapeter.

Tapet eller målat. Det blir nog sprickor vad du än väljer.
 
En ekonomisk person väljer att nåla upp sina tapeter de första tio åren. ;)
 
Vi tänkte måla vitt hela huset första året. Det var rekommendationen av hustillverkaren.
Det blir som grund för tapeterna tills vi har bott oss i huset och kan välja tapeter i lung och ro. Man behöver inte stressa att välja tapeter och kan ta prover till en redan möblerat hus.
Det blir lättare att välja tapeter. Så vi tänkte följa rekommendationen.
 
Pelle skrev:
Hur länge ska man då ha "ful-tapeter"? :-/
Det beror väl på hur huset är konstruerat och vad det är för material i stommen. I ett sten/betonghus så är det förmodligen mycket mindre rörelse än i ett hus med trästomme. I ditt fall kan det även vara de dubbla skivmaterialen i väggarna som styvar upp huset.
 

...går ju också att bygga i sten så är problemet hux flux borta!!!

Mvh Stefan
 
Tydligen så rör sej huset ända tills man river det, men värsta "faran" är dom första 3 åren. Själv har jag hittat riktigt snygga "fultapeter", Några blev riktigt läskiga på vägg, men då känns det ju bra att dom kostade 49kr rullen. Då kan man tapetsera om varannat år utan gå i konkurs. Jag har hört att det inte är bra att måla först, det är tydligen svårt att få tapet att fästa på färg, men jag vet inte om det stämmer.
 
Jag har grundmålat väggen med vitt först. Våra gipsväggar är så mörka och alla skarvar är vita av spackel så jag var rädd att det skulle synas genom tapeten. Tapetserade i köket igår och svor som bara den. Hoppas att tapeten räcker för jag fick utbrott och skrynklade ihop en hel del. Hmmm... inte bra! ;)
 
Till Stefan: t o m stenhus sätter sig. Vi bygger i sten men får vänta ett år till det sätter sig.
Det blir inte så mycket som trähus men lite.


Det blir grundmåla första året.
 

Sweli,

Hur går det då med putsen på utsidan om man har sådan?!?!?!

/S
 
Inga problem, ytterväggarna kommer redan putsade.
Dom sätts ihop genom att bulta dom mot grunden och svetsa dom på ovansida med speciella plåtar som finns redan på väggarna. Toleransen vid sättningen är 5mm.
Så det gäller att göra grunden korrekt från början ;D
Innerväggarna är i trä, det rör sig lite mera, därför målningen.
 
Följdfråga:

Hur går det med kaklade väggar och golv med klinkers om/när huset sätter sig?

Hur stor/liten rörelse behövs för att tapeter och sådant ska spricka eller vad det nu är som händer?

/Inger
 
Kakel och klinkers är inga problem. Dom sitter inte i hörnan på rummet på samma sätt som tapet.
Dom kan röra sig utan problem.
Andra fråga kan jag inte svara, jag är ingen expert, men har hört att ett trähus kan sätta sig c:a 5 cm och det är ganska mycket för hörnan av rummet.
Huset sätter sig inte lika mycket på alla väggar.

Resultatet är att den släpper från hörnan och blir sned.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.