K
Hej!
Har ett schakt mitt i huset med avlopp och vattenledningar som går upp till övervåningens badrum. I botten på detta har jag en inspektionslucka, där har jag även lagt ner en vattenvarnare som började pipa för några dagar sedan. När jag öppnade luckan och kollade ser det ut som att det är kondensvatten på utsidan av avloppsröret. Även lite på kallvattenledningen. Ingenting i botten av schaktet mer än enstaka droppar, samma med vattenvarnaren som hade utlösts av några vattendroppar som råkat hamna på dess elektroder. Schaktet i övrigt känns torrt, det jag kan komma åt nerifrån luckan i alla fall. Vi slutade givetvis använda badrummet uppe, och efter något dygn hade vattnet torkat.

Kan det vara så att det uppstått kondens på utsidan av avloppsstammen när vi spolat kallvatten från toa, handfat m.m.? Det andra alternativet är såklart ett läckage någonstans men när det ser ut som tusentals små droppar längs röret blir man ju fundersam. Har även provat att spola vatten från toa och handfat uppe, och se vad som händer, men kan inte se något läckage direkt i samband med det. Vi har ingen möjlighet att kontrollera kopplingar m.m. på övervåningen, det finns ingen lucka. Ett läckage borde se lite annorlunda ut kan man tycka, att det rinner längs röret eller sprutar ut mot schaktets väggar och bildar droppar där. Eller?

Jag förstår kondensering rent fysiskt, att en kall kropp i varm luft = vattenutfällning på ytan, men frågan är om en vertikal avloppsstam kan bli så kall av att man spolar vatten i den? Är det nåt som brukar kunna ske? Det är normal användning också, vi har inte direkt låtit kranarna stå öppna för jämnan.

Längst ner i schaktet finns husets grundplatta, den horisontella avloppsstammen som den vertikala mynnar i är ingjuten i plattan. Plattan lär kyla de nedre delarna av stammen något men samtidigt kyls väl luften också, så temperaturgradienten insida/utsida rör borde inte påverkas så mycket av det.

Badrummet uppe är gammalt och kommer renoveras snart, och i samband med det kommer vi även byta ut avloppsrören. Vi har ett nyare badrum på nedervåningen som kan användas tills dess, så det här är inget akut. Man kan såklart ta dit någon som kan titta på rören också, men det känns onödigt eftersom det snart ska renoveras ändå. Jag är mest lite konfunderad på vad det kan bero på. Vore fint att kunna ha kvar vattenvarnaren utan att den utlöses av kondens, om det nu är så. Kan man å andra sidan utesluta det så vet vi i alla fall att övre badrummet är off limits till det fixas.
 
  • Kondensbevattade avloppsrör i taket av ett schakt med synliga droppar och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ni enskilt avlopp med öppen ventilation på taket? I så fall är det normalt att det flödar luft upp genom röret och kyler det.
 
K
useless useless skrev:
Har ni enskilt avlopp med öppen ventilation på taket? I så fall är det normalt att det flödar luft upp genom röret och kyler det.
Avluftning ovan tak, fast kommunalt avlopp. Men det kanske ändå kan komma upp kalluft?
 
Kan vara en spricka någonstans om vatten kan leta sig in utifrån och sedan rimma genom sprickan utvändigt på röret
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.