1 557 läst · 15 svar
2k läst
15 svar
Friggebodsregler
Sida 1 av 2
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 544 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 544 inlägg
Friggebodsreglerna säger att 15kvm sammanlagda komplementbyggnader får uppföras utan lov.
Finns det någon toleransnivå på dessa 15kvm?
Säg att jag i nuläget har 5,8kvm utnyttjat men önskar bygga 10kvm till. Summan blir alltså 15,8kvm. Kan detta vara ok?
Finns det någon toleransnivå på dessa 15kvm?
Säg att jag i nuläget har 5,8kvm utnyttjat men önskar bygga 10kvm till. Summan blir alltså 15,8kvm. Kan detta vara ok?
Nej, i lagens mening finns ingen toleransnivå på Friggebodar. I bygglov kan i vissa fall ”liten avvikelse” tillåtas, men detta gäller inte friggebodar.J Jerald Stuartson skrev:
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 544 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 544 inlägg
Känner inte till något prejudikat, jag har svårt att tro att någon drivit den frågan vidare när lagstiftningen är så tydlig med att 15 kvm är det som gäller.J Jerald Stuartson skrev:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ingsplikt/bygglovbefriade-atgarder/Friggebod/
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 544 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 544 inlägg
När de för friggebod tillåtna 15 kvm överstigs är det inte längre en friggebod. Man kan då söka bygglov för en komplementbyggnad eller göra en anmälan för attefallsbyggnad.J Jerald Stuartson skrev:
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 544 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 544 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 536 inlägg
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 544 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 544 inlägg
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 544 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 544 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 536 inlägg
Då har du inget att hämta med friggebodsreglerna. Men kanske är det effektivaste då att riva befintlig bod och bygga något nytt om 15 kvm. Jag antar att du köper färdigt, annars går det förstås att bygga 9,2 kvm i lösvirke också, utan att tappa så mycket.J Jerald Stuartson skrev:
Edit: rättade kvm-mått.
Redigerat: