J
Friggebodsreglerna säger att 15kvm sammanlagda komplementbyggnader får uppföras utan lov.

Finns det någon toleransnivå på dessa 15kvm?

Säg att jag i nuläget har 5,8kvm utnyttjat men önskar bygga 10kvm till. Summan blir alltså 15,8kvm. Kan detta vara ok?
 
J Jerald Stuartson skrev:
Friggebodsreglerna säger att 15kvm sammanlagda komplementbyggnader får uppföras utan lov.

Finns det någon toleransnivå på dessa 15kvm?

Säg att jag i nuläget har 5,8kvm utnyttjat men önskar bygga 10kvm till. Summan blir alltså 15,8kvm. Kan detta vara ok?
Nej, i lagens mening finns ingen toleransnivå på Friggebodar. I bygglov kan i vissa fall ”liten avvikelse” tillåtas, men detta gäller inte friggebodar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J
M MetteKson skrev:
Nej, i lagens mening finns ingen toleransnivå på Friggebodar. I bygglov kan i vissa fall ”liten avvikelse” tillåtas, men detta gäller inte friggebodar.
Vet du om det finns prejudikat på detta?
 
Det är väl rätt så enkelt, är byggnaden (friggeboden) större än 15m2 (utvändigt mått) så är den antingen bygglovspliktig eller ett Attefallshus?
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
J
D Dilato skrev:
Det är väl rätt så enkelt, är byggnaden (friggeboden) större än 15m2 (utvändigt mått) så är den antingen bygglovspliktig eller ett Attefallshus?
Den blir väl knappast ett Attefallshus bara för att den blir 15,1kvm. Helt olika krav på de byggnaderna.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Den blir väl knappast ett Attefallshus bara för att den blir 15,1kvm. Helt olika krav på de byggnaderna.
Det blir risk för rivning om du fuskar med ytan, prejudikat lär inte HD pröva för detta ,glömma det!
 
J Jerald Stuartson skrev:
Den blir väl knappast ett Attefallshus bara för att den blir 15,1kvm. Helt olika krav på de byggnaderna.
När de för friggebod tillåtna 15 kvm överstigs är det inte längre en friggebod. Man kan då söka bygglov för en komplementbyggnad eller göra en anmälan för attefallsbyggnad.
 
J
M MetteKson skrev:
När de för friggebod tillåtna 15 kvm överstigs är det inte längre en friggebod. Man kan då söka bygglov för en komplementbyggnad eller göra en anmälan för attefallsbyggnad.
Så man kan bygga först och söka lov/anmälan sen menar du?
 
J Jerald Stuartson skrev:
Säg att jag i nuläget har 5,8kvm utnyttjat men önskar bygga 10kvm till. Summan blir alltså 15,8kvm. Kan detta vara ok?
Nej, men i praktiken kan man ju fråga sig vem som skulle komma och mäta och klaga.
 
J
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, men i praktiken kan man ju fråga sig vem som skulle komma och mäta och klaga.
Det är ju det man funderar på men jag har sådan position att jag bör och vill göra rätt.
 
J
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det blir risk för rivning om du fuskar med ytan, prejudikat lär inte HD pröva för detta ,glömma det!
Kan man få betala böter/vite också tror du?
 
Osäker, är dålig på dessa regler, möjligtvis men inga höga belopp. Varför inte bygga strax under 15m2?
 
J
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Osäker, är dålig på dessa regler, möjligtvis men inga höga belopp. Varför inte bygga strax under 15m2?
För att det är prefab det jag ska köpa och det jag har.., ja det har jag redan.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
jag har sådan position att jag bör och vill göra rätt.
Då har du inget att hämta med friggebodsreglerna. Men kanske är det effektivaste då att riva befintlig bod och bygga något nytt om 15 kvm. Jag antar att du köper färdigt, annars går det förstås att bygga 9,2 kvm i lösvirke också, utan att tappa så mycket.

Edit: rättade kvm-mått.
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.