Har några källarväggar under mark som skall göras i ordning. Hade tänkt mig att sätta upp väv och måla med källarfärg som andas.

Är detta riskfritt tror ni? För väven är väl inte helt tät?
 
Jag är en extremt försiktig person när det gäller inredning av källare. Jag har följande synpunkter på ditt förslag.

1) Jag utgår från att väggarna i nuläget är putsade och obehandlade alternativt målade med diffusionsöppen färg. Rådet när det gäller puts är att man ska sätta svagare material på starkare, inte tvärt om då man riskerar att det svagare under ger med sig. En glasfiberväv är nog att anse som hårdare än puts.

2) Vad är det för typ av lim som man fäster väven med? Eller målar man fast den? (kan inget om vävar). Man vill ju inte ha ett lim som är diffusionstätt...

3) Om dina väggar är målade med plastfärg så rekommenderar jag att du avlägsnar den.
 
2) Det är våtrumslim eller vävlim för de flesta vävar vad jag vet.

Idag sitter där redan väv och den är målad med en vanlig färg som förmodligen inte andas som den ska. Det har blivit lite mörka partier längst ned vid golvlisten och en del av betongen/putsen under har rest sig. Måste riva bort allt och göra om det.

Men jag tror att jag bara målar på putsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.