Glebster skrev:
Som jämförelse kan sägas att vatten har högst densitet vid ca 4 grader vilket är anledningen till att det är ca 4 grader varmt på botten i världshaven (har dock aldrig mätt själv :)).
Det är ju tack vare det som golfströmmen fungerar som den gör. Skulle inte vatten bli tungt och sjunka vid 4 grader så skulle golfströmmen stanna av.
Å andra sidan skulle vi då slippa att dra in frikyla i sverige...
 
Konstruktören menade nog på att den varma luften från element eller golvvärme har kylts av vid 2,1m, varvid mängden värme som fortsätter uppåt blir liten. Å andra sidan så blir det mer luft att värma så nog går det åt mer energi.

Blir väldigt bra cirkulation i hus med högt i tak kan man ju säga
 
Oavsett vad konstruktören sa eller inte...

Är det någon som har nått förslag på hur värmen (som faktiskt stiger) kan tas om hand om? Förutom fula takfläktar?

Vi kommer att ha golvvärmen och sen en takhöjd på en 5m i allrummet. Ser EV detta som ett problem. Tänkte dock vänta och se OM jag behöver göra nått åt det.

Har en idé om ventiler uppe vid nock, och sen ventiler nere vid golvet. Detta skall sammankopplas med dolt ventilationsrör och sedan sätter man en fläkt att transportera luften från nocken ner till golvet. Detta skulle kunna ge en bra cirkulation i allrummet.
Men frågan är om man inte sabbar för mkt för den mekaniska ventilationen i övrigt?! Det kommer bli en bergvärmepump med en frånluftsmodul till i tvättstugan som skall ta hand om inneklimatet i övrigt...

Mkt att klura på...

//DVE
 
Snygga takfläktar ?
 
I ryggåstak brukar man montera utsug till frånluften, så visst nyttjas den värme som stiger upp dit.
 
Vi funderar på att sätta ett rör med en fläkt mellan högt upp i taket på övervåningen och nere i källaren. Om det sedan är så att varm luft ska flyttas ner i källaren eller om det är kall luft som ska flyttas upp har vi inte riktigt kommit fram till än. Men vi tänkte att om man tar en fläkt som fungerar åt bägge hållen så kan vi prova oss fram till vilket som fungerar bäst.
I övrigt ska vi försöka få vårt gamla självdrag att fungera med inventiler vid fönstren och utventiler i badrum och kök.
 
Det var jag som startade den här tråden för ett bra tag sen, vi funderade på att installera en rejäl täljstensspis/kamin och var lite nyfikna på om det skulle blir "stekhett" ca 4-5 meter upp...

Nu har vi precis för jul installerat en dylik pjäs och har roat oss att lite ovetenskapligt mäta lufttemperaturen strax under innertaket (med hjälp av en vanlig termometer fasttejpad på ett längre fiskespö :)

Det verkar vara ca en grad varmare uppe vi taket jämfört med i midjehöjd när vi inte eldar i kaminen, efter ett par timmars eldande har skillnaden ökat till ca 1,5/2 grader... Dvs det blir ingen större skillnad än så hos oss. Men kaminen blir rejält varm efter en timmes eldande och troligen startar det en bra cirkulation på luften i vårt vardagsrum - det är "bara" en mindre del av rummet som har så högt i tak sen sluttar innertaket ned till mer normal takhöjd i andra änden av rummet...

/Rikard
 
om det ska vara en cirkulation i ett rum så skall den varma luften stiga upp kylas och falla ner för att ge plats för varmare luft som stiger upp. Det finns tydligen en bra kyllning av luften som stiger mot taket :). Finns det höga fönster i den höga delen så ökar dom cirkulationen. Förhållanden blir annorlunda när dom kylande ytor blir varma någon gång...
gaia
 
om det ska vara en cirkulation i ett rum så skall den varma luften stiga upp kylas och falla ner för att ge plats för varmare luft som stiger upp. Det finns tydligen en bra kyllning av luften som stiger mot taket . Finns det höga fönster i den höga delen så ökar dom cirkulationen. Förhållanden blir annorlunda när dom kylande ytor blir varma någon gång...
gaia
Jag har ett vardagsrum med 6m i takhöjd. Jag har nyligen installerat FTX ventilation. Kring den öppna delen mot vardagsrummet ligger en stor loftvåning med tre meters takhöjd.

Mitt dilemma är om jag ska använda en befintlig takventil till utsug eller inblås? Jag hade den kopplad som utsug, men har kopplat ur den i avvaktan på att kunna utröna vad som är bäst. Med teorin teorin som Gaia framför, att den kalla luften sjunker och den varma stiger så borde jag ha ventilen till inblås. Min teori var att om jag hade ett utsug i taket så skulle ventilationssystemet ta hand om överskottsvärmen och och återbörda den via FTX:en. Kruxet är att då förlor jag 20% av varmluften eftersom mitt aggregat har 80% verkningsgrad

Är mycket villrådig Jarlen
 
Redigerat:
Jarlen skrev:
Med teorin teorin som Gaia framför, att den kalla luften sjunker och den varma stiger så borde jag ha ventilen till inblås. Min teori var att om jag hade ett utsug i taket så skulle ventilationssystemet ta hand om överskottsvärmen och och återbörda den via FTX:en. Kruxet är att då förlor jag 20% av varmluften eftersom mitt aggregat har 80% verkningsgrad

Är mycket villrådig Jarlen
Det kostar att arbeta mot naturens lagar - man får använda fläktar som trycker in varm luft uppifrån och övervinner den varma luftens tryck som pressar åt andra hållet (uppåt). Jag skulle nog offra dom 20% och låta den varma gå ut där uppe ... och sen ta in uppvärmt luft längre ner ...vid golvet?.
Vilken garanti finns att den varma inblåsluften uppifrån kommer neråt till arean där man vill ha värmen? Den kan lika bra hinna kylas ner mot taket innan den faller ner ..... jag kan inte mycket om ventilation ... bara funderar förutsättningslöst och utan hänsyn till att man har en viss undertryck i moderna hus ....om den nu påverkar ...
gaia
 
Jag svarar själv på spörsmålet. Det är nu tolv år sedan som jag hade dessa dubier, och kan meddela att installationen fungerat exilent under alla år. Aggregatet går sommar som vinter och jag tänker överhuvud taget inte på det, men byter filter en gång om året. Anläggningen är i stort sett helt ljudlös och täcker 265 kvm. Det enda problem jag haft är att det ett tag var svårt att hitta filter till aggregatet när dem som jag köpte aggregatet av slutade saluför dem. Lite dåligt kan man tänka. Jag talar om (Solidukt) i Halmstad. Men nu har jag hittat en annan pålitlig leverantör. Hälsningar Jarlen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.