Bakfallet är ett fel. Men jag ifrågasätter om det verkligen är förklaringen på problemet. 10-20% strypt flöde i avloppsröret borde inte ställa till så stora problem. Jag skulle i första han utreda om avluftningen av avloppet fungerar.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
harry73
H hempularen skrev:
Bakfallet är ett fel. Men jag ifrågasätter om det verkligen är förklaringen på problemet. 10-20% strypt flöde i avloppsröret borde inte ställa till så stora problem. Jag skulle i första han utreda om avluftningen av avloppet fungerar.
Men bevisligen orsakar den stopp ibland, och då svämmar avloppet över enligt TS. Läckaget borde då ske genom springor i betongbjälklaget och inte genom ett läckande avloppsrör.
TS borde kanske renovera gästtoan och se till att den får ett ordentligt tätskikt.
Sedan kan man sätta i system att regelbundet spola den krånglande avloppsledningen? 2 ggr per år borde kanske räcka?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jo det blir stopp. Men beror det verkligen på bakfall? När det är såpass lite bakfall.
Bara så man inte lägger resurser på fel åtgärd.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Men bevisligen orsakar den stopp ibland, och då svämmar avloppet över enligt TS. Läckaget borde då ske genom springor i betongbjälklaget och inte genom ett läckande avloppsrör.
TS borde kanske renovera gästtoan och se till att den får ett ordentligt tätskikt.
Sedan kan man sätta i system att regelbundet spola den krånglande avloppsledningen? 2 ggr per år borde kanske räcka?
läcker inte över från wc stol , läcker genom bjälklag
 
harry73
H hempularen skrev:
Jo det blir stopp. Men beror det verkligen på bakfall? När det är såpass lite bakfall.
Bara så man inte lägger resurser på fel åtgärd.
Vet inte om det spelar en stor roll när läckaget kommer pga avsaknad av tätskikt.
Och åtgärdar man tätskiktet, borde man kanske passa på och åtgärda bakfallet med
 
harry73
H hempularen skrev:
Jo det blir stopp. Men beror det verkligen på bakfall? När det är såpass lite bakfall.
Bara så man inte lägger resurser på fel åtgärd.
Har ni filmat rören och ser man då barriären det läcker?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Filmat och ser inget tecken på något förutom bak fall
 
harry73
Hur vet ni då att vattnet kommer därifrån
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Enligt cleanpipe så är det en skarv exakt i badrummet kan vara orsaken till det, misstänker vid en golvbrunn
 
harry73
J Janan_mansour skrev:
Enligt cleanpipe så är det en skarv exakt i badrummet kan vara orsaken till det, misstänker vid en golvbrunn
Så då är det inte pga bakfall i gästtoan?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Men den läckande skarven är ju i så fall något som blivit fel vid den renovering där man bytte golvbrunn.

en läcka kan förvärras av stopp i röret. Vattennivån i röret stiger, och det blir tryck mot läckan.

Melker nekar de även till att ha bytt brunnen?
 
H hempularen skrev:
Men den läckande skarven är ju i så fall något som blivit fel vid den renovering där man bytte golvbrunn.

en läcka kan förvärras av stopp i röret. Vattennivån i röret stiger, och det blir tryck mot läckan.

Melker nekar de även till att ha bytt brunnen?
nej dem säger att dem har bytt golvbrunn dock inte rör
 
Jo men om dte är skarven mellan golvbrunn och bef. rör som verkar läcka, så är det ju brunnsbytet som blivit fel.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då är det nog dags för ett stambyte tyvärr. Rören är 45 år gamla och 1977 var det PVC-rör av dålig kvalitet som gällde ("äggskalsrör" eller "kexrör").
Har aldrig varit med om problem med dessa rör om man inte släpper ut väldigt hett vatten och bristfällig upphängning. Mitt hus är från 1971 och inga problem:
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Har aldrig varit med om problem med dessa rör om man inte släpper ut väldigt hett vatten och bristfällig upphängning. Mitt hus är från 1971 och inga problem:
Eftersom PVC-rören förbättrades 1973 (var det va?) så är nog diskussionen inte riktigt relevant för TS. Såvida lagerhållningen inte var långdragen där vid mitten av 70-talet. Tydligen är problemet med dessa rör att de inte gillar att stenar ligger emot dem, de är inte tillräckligt sega för att stå emot det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.