Vi har en gammalt hus som fritidshus. Den står på en torpargrund på en sluttning, så grundmuren är mellan 10 cm och en meter ovan mark. Muren är gjord av stora huggna stenblock i två skiften där den är högst och småsten i ett skift där den är som lägst.

Huset är i sådant skick att vi vill riva det och bygga nytt. Vi ska endast ha det som sommarhus. Efter allt dåligt man läst om torpargrund så bör man väl göra något åt den. Jag har jag tänkt så här:

- man fyller den befintliga grunden med grus
- sedan gjuter man en betongplatta ovanpå det

Vad tror ni?
 
Är det en förutsättning för bygget att du bygger på exakt den gamla grunden?
 
Nej, det är ingen förutsättning. Men dels tänker jag att det blir billigare att behålla grunden, och dels är de huggna stenarna snygga.
 
Mikael_L
Bara lite tankar runt det hela. OBS det är inga expertkommentarer.

Ska du ha golvvärme, då tycker jag du ska isolera under plattan. Minst 100mm cellplast (väljer du endast 100mm får du rätt dålig värmeekonomi, men är man inte i fritidshuset mer än några månader/år så blir kraftigare isolering kanske svår att räkna hem. Men fundera också på om huset kan tänkas bli permanentboende någon gång i framtiden). Sen kan du kanske använda LECA-kulor istället för grus. I vilket fall som helst måste gruset/LECAn packas (paddas).

Ska husets vikt vila på endast ytterväggarna? Om det blir en bärande vägg inne i huset måste du ta en rejäl funderare över hur du tar upp de krafterna, jag tror inte att det är ngn vidare ide att låta en bärande vägg eller stolpe bara ligga på plattan i en sådan här (okänd) konstruktion. Har den befintliga grunden satt sig färdigt? Är det fritt från tjälskjutning? Tål den gamla grunden det nya husets vikt.
Svaret är antagligen ja på dessa tre frågor, men dom bör beaktas.

Slutsats: Jag kan tänka mig att den gamla grundmuren är stark nog och har stått till sig tillräckligt för att fungera som sula (kantbalkar) till det nya huset. Fylla grunden med packat underlag, isolering och sen ett lågbelastat betonggolv ovanpå detta kan jag inte heller se några direkta problem med.

Sen kan det finnas saker som jag helt missar, t.ex. om ev dränering blir problem har jag ingen aning om.
 
Mikael_L
sveaman skrev:
Nej, det är ingen förutsättning. Men dels tänker jag att det blir billigare att behålla grunden, och dels är de huggna stenarna snygga.
Håller med, du slipper en massa schaktning osv.
Och gamla huggna grundstenar är sååå snyggt.
Man kan bygga nytt, med hur gammalt och charmigt utseende som helst, men frigolitkantelementen under husen blir aldrig charmiga. ;)

Om bara storleken passar så...
 
Tack för svaren.

Huset idag ett panelat timmerhus som tros vara från 1904. Så grunden har väl satt sig. Jag vill gärna ha ett timmerhus igen så min tanke är att grundmuren får bära huset men att en modern fuktsäkrare betongplatta på grus och isolering får utgöra golvet.

Anledningen till varför huset är rivningsfärdig är delvis på grund av fuktskador, det är röta i syllarna, i bjälkarna under huset, i blindbotten, och regnvattnet har också lett till röta när man slarvat med förstukvistens anslutning till huset och dåliga rännor och stuprör. Men vi tycker om husets storlek och planlösning så vi vill ha ett liknande. Varför renoverar vi inte? Min morbror som är snickare gick igenom huset och hans råd var att bygga nytt, då vet man ekonomiskt var man landar.

Eftersom vi endast använder huset på sommaren och timmer inte är superisolerande har vi tänkt att låta det stå kallt på vintern. Men det kanske inte funkar med en platta utan värme?

Fråga är kanske mer generell egentligen: går att det "fuktsäkra" en torpargrund när man ändå inte behöver ta hänsyn till huset (d.v.s när det är rivet).
 
skulle göra precis som du själv har kommit fram till.

mitt förslag.

fiberduk
fyll grunden med tvättad makadam.
isolera med minst 100 mm cellplast ända ut mot befintlig grund.
armering o sedan en enklare betong typ k25

ställ sedan ytervägarna på den nuvarande sten kant grunden
med distanser så att trä aldrig får kontakt med stenarna.
mycket viktigt då du mer eller mindre alltid kommer ha "fukt" i denna
stengrund eftersom där inte finns någon form av isolering under den gamla grunden.
att du oxå ser till o får en ordentlig drenering runt för att elemenera risken för
fukt i stengrunden som kan "krypa" emellan den gamla stengrunden och upp i betongplatan inne i.
hoppas du var med på vad jag menar :)

ingen expert men läst om just sådana här renuveringar i ca 2 månader nu :)
och om hur fukten vandrar o rörsig genom olika skickt..
 
Totte_S
Vad exakt menar du med distanser? Tjärpapp eller nåt annat?
 
  • Gilla
squaredroot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.