Vet inte exakt var huset ligger och vad dem räknar som bekvämt cykelavstånd.
Men mellan Askims torg och Drottningtorget (typ Göteborgs centralstation ) är det 12 km.
Räknas det som "Bekvämt cykelavstånd" ?
 
  • Haha
fsn och 1 till
  • Laddar…
Fujim Fujim skrev:
Vet inte exakt var huset ligger och vad dem räknar som bekvämt cykelavstånd.
Men mellan Askims torg och Drottningtorget (typ Göteborgs centralstation ) är det 12 km.
Räknas det som "Bekvämt cykelavstånd" ?
Det ligger nära Säröledens (Säröbanan) cykelbana och är ca 6,5km till Linneplatsen vilket är nog centrum som avses i detta fallet.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Klodsmajor Klodsmajor skrev:
Det ligger nära Säröledens (Säröbanan) cykelbana och är ca 6,5km till Linneplatsen vilket är nog centrum som avses i detta fallet.
Definitivt görbart med cykel, inte minst om man som i mitt fall även har en elvariant.

Var mest min spontan tanke som sa "så jäkla nära är det väl inte till Askim? "
 
Jäkligt snyggt hus. :love: Speciellt fasaden och taket. Fattade inte hur solcellerna ligger ser inga :thinking:
 
  • Älska
  • Gilla
Fox Lane och 1 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Kanske bilden som lurar men på ena trappan så ser jag inget trappräcke, på halva trappan i varje fall.
Men i detta fallet så är det ett hus till dom själva. Läste för ett tag sedan att nästan varannan olycka i trappa sker pga avsaknad eller att man inte använder trappans räcke.
[bild]
Niklasloow Niklasloow skrev:
Kanske bilden som lurar men på ena trappan så ser jag inget trappräcke, på halva trappan i varje fall.
Men i detta fallet så är det ett hus till dom själva. Läste för ett tag sedan att nästan varannan olycka i trappa sker pga avsaknad eller att man inte använder trappans räcke.
[bild]
Vartannat trappsteg som är för kort, som gjort för att trampa snett
 
Inte min typ av hus, men ändå intressant. Det märks som vanligt när arkitekter varit i farten. Det finns kvaliteter som vanliga hus saknar. Det här huset är ovanligt "normalt" och nedtonat. Inget extravagant skrytbygge, men ändå med intressanta detaljer/lösningar när man tittar och tänker efter. Det märks att det ligger 1000 projekteringstimmar bakom. Kvalitet tar tid. Det finns inga genvägar.

Gillar fasadstrukturen, kanske opraktisk, kanske inte 100% fuktsäker, men den tillför definitivt ngt positivt för utseendet, och att de sedan hanterar fukten med riktig trätjära är spännande. Vidare slås jag av konstaterandet att fönstren bakom inte behövt putsas på 3 år. Alla som bor eller bott nära kustbandet på västkusten vet vad saltspray från kattegatt i det frekventa blåsandet gör med fönsterrutor. Det indikerar för mig att spaljeverket, som är ganska djupt, tycks bryta upp och dämpa vinden effektivt, vilket i förlängningen är intressant för energiförbrukning och fuktbelastningen på fasaden. Definitivt tänkvärt uppslag för fasadutformningar generellt. Iaf på blåsiga lägen.

Ask är ett himla trevligt träslag, så klara pluspoäng där. :)
Personligen tycker jag att lite asklister som gränsmarkeringar mellan olika stora släta vitmålade gipsytor hade gjort underverk. T ex som avslut/handledare på ovanvåningens hall/korridorräcke ner mot entréplan.

Taklösningen är också intressant, men jag får inte riktigt grepp om den. Hade gärna sett fler bilder och utförligare beskrivning. Antar dock att det är ett vanligt pappklätt undertak, med åsar som på gamla friliggande papptak, där man lagt brädor som yttertak. Dock ej lockat utan enkelt lager med springor. Brädorna/yttertaket används så att de bygger in och livar med takfönster och solcellspaneler förefaller det mig.
Brädtak är intressant som alternativ till spåntak. Lite mindre arbetskrävande att lägga.

Ett bra fredagshus som ger tänkvärda uppslag. (y)
 
  • Gilla
  • Älska
Fox Lane och 7 till
  • Laddar…
Snyggt!

Noterar att master bedroom har sitt fönster direkt bredvid grannens? Man vill ju helst kunna öppna och vädra utan att höra ljud från grannen.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Fin färg, även om aningen mer tjärbrunt hade varit fint.
Samlas det inte löv i rasten?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det märks att det ligger 1000 projekteringstimmar bakom. Kvalitet tar tid. Det finns inga genvägar.
De flesta av timmarna kommer nog ur "arkitekt ritar åt sig själv" problematiken. Faktiskt ännu värre två arkitekter ritar ett hus åt sig själva och de är ett par! :)

Hela arbetslivet går ut på att bolla, kompromissa och få inspiration av beställaren. Helt plötsligt saknas den faktorn och hela arkitekturhistoriens, alla materials och alla byggteknikers möjligheter kommer rullande!

Dessa har dock egna kontorets varumärke att ha hänsyn till så kanske sneglade på vad potentiella kunder vill se också... Svårt att tänka mig att man ritar något så oprovocerande till sig själv annars.
 
Redigerat:
F
Huddingebo Huddingebo skrev:
Fin färg, även om aningen mer tjärbrunt hade varit fint.
Samlas det inte löv i rasten?
återstår att se. Känslan är att det i normala projekt finns en hel del sunt förnuft som kravbilder, budget mm som bromsar ner arkitekten, inte alltid av ondo skulle jag säga.
 
richardtenggren
Gillade verkligen fasaden!
 
F fsn skrev:
återstår att se. Känslan är att det i normala projekt finns en hel del sunt förnuft som kravbilder, budget mm som bromsar ner arkitekten, inte alltid av ondo skulle jag säga.
Spaljéer är knappast något nytt, inte ens monterade i fasad. Jag vet inte om det finns exempel på problem men det är svårt att klassa som byggtekniskt äventyrligt eftersom det ligger utanför fasaden. Eventuella löv lär knappast vara ett problem eller svårt att åtgärda. Jag är dock inte förtjust i tapetarkitektur där man slår in byggnader i homogena system. En 2000-tals grej som helt enkelt inte är lyckad. Dekorationer och mönster gör sig i min mening bäst när de artikulerar husdelar, entréer eller organiserar fasader. Göra allt till ett grejen var en olycklig estetisk trend inom arkitekturen. Dessutom är den förlegad även om vissa förespråkare finns kvar.

Budget has som artikeln beskriver i allra högsta grad varit en fråga. Arkitekten har verkligen bromsat in sig till standard medelklassmak och gjort vad som verkar vara ett väl genomarbetat men väldigt konservativt hus.
 
F
makhno_ makhno_ skrev:
Spaljéer är knappast något nytt, inte ens monterade i fasad. Jag vet inte om det finns exempel på problem men det är svårt att klassa som byggtekniskt äventyrligt eftersom det ligger utanför fasaden. Eventuella löv lär knappast vara ett problem eller svårt att åtgärda. Jag är dock inte förtjust i tapetarkitektur där man slår in byggnader i homogena system. En 2000-tals grej som helt enkelt inte är lyckad. Dekorationer och mönster gör sig i min mening bäst när de artikulerar husdelar, entréer eller organiserar fasader. Göra allt till ett grejen var en olycklig estetisk trend inom arkitekturen. Dessutom är den förlegad även om vissa förespråkare finns kvar.

Budget has som artikeln beskriver i allra högsta grad varit en fråga. Arkitekten har verkligen bromsat in sig till standard medelklassmak och gjort vad som verkar vara ett väl genomarbetat men väldigt konservativt hus.
om du ser lite mer praktiskt på det så ser du kanske det lite opraktiska ur underhållssynpunkt?
 
Fadai
Gillar fasaden och trappan.
 
F fsn skrev:
om du ser lite mer praktiskt på det så ser du kanske det lite opraktiska ur underhållssynpunkt?
Utan tvekan skitjobbigt att måla om hela huset! Frågan är dock vilken finish man är ute efter och hur man ställer sig till att den åldrar visuellt. På så sätt kan vanlig färgad målning och enkel panel sluta med större krav på ommålning eftersom huset inte "funkar" med sliten färg. Tjärmålat har lite andra estetiska ramar. Ommålning har mest med estetik att göra, hundraåriga omålade panelhus finns det gott om.

Är också intresserad av vad en spaljé gör för åldrandet av fasaden bakom. Betydligt mindre sol, regn och vind träffar själva fasaden. Djupet gör ju att det bör skuggas/skyddas från många vinklar. Krävs rätt seriös genomgång för att kvantifiera! Inget jag tänker göra

Jag vände mig mest mot idén att detta är riskabelt och exceptionellt. Folk har dock såklart mycket olika prioriteringar. Har egentligen ingen lust att försvara lösningar jag inte gillar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.