Hej,

Tänkte lägga nytt klickgolv i hela nedervåningen. I vardagsrummet finns denna trapp. Hur hade ni löst golvläggningen vid denna?

Törs jag lyfta den på något sätt? Tips mottages tacksamt.
 
  • Vit trätrapp i ett vardagsrum med befintligt trägolv som behöver nytt klickgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Försök att lyfta den typ en sang, det kanske räcker för att du ska kunna klicka dit laminatet.
Visst, det kan bli några mikroskopiska sprickor i målningen på trappan, men golvet blir bra mycket snyggare om du kan lyfta trappen lite :)
 
Tack!
Kan jag lossa lite på skruvarna som håller fast vagnstycket i väggen och försöka försiktigt lyfta den med en domkraft? Eller finns det en bättre metod?

Eventuella sprickor i färgen gör ingenting då den ska målas om framöver.
 
Hur mycket törs jag försöka lyfta den?
Räcker det med att lossa lite på skruvarna som håller fast vagnstycket i väggen?

Imorgon är det dags. :)
 
Va!! Nej man brukar inte lyfta på trappen vi la laminatgolv i hallen med trappa och det som man får göra är göra rätt beräkning så ska man kunna läggas runt trappen

Nylagt laminatgolv i en hall med del av en trappa synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Laminatgolv i grå nyans runt en modern öppen trappa med trästeg och vita sidoväggar i en hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Laminatgolv installerat runt en trappas bas med vita trappstolpar, utan att lyfta på trappan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Lyfter den här tråden.

Brukar man verkligen lösa det med en list sådär vid trappen när man lägger ny parkett? Smak är så klart personlig, men tyckte inte att det där var jättesnyggt.

Började fundera hur man gör med trappen då vår trapp står på golvet på liknande sätt som på era bilder och vi skulle vilja byta till parkett som då blir 5 mm högre än nuvarande golvnivå.
 
Det blev så att jag skruvade lös trappen från väggen och lirkade in en domkraft bakom trappen. Kunde genom detta lyfta upp den tillräckligt (några cm) för att glida in och klicka fast golvet under!

Än så länge (drygt 1 år) ser jag inga som helst konstigheter med golvet!
 
M M_H skrev:
Lyfter den här tråden.

Brukar man verkligen lösa det med en list sådär vid trappen när man lägger ny parkett? Smak är så klart personlig, men tyckte inte att det där var jättesnyggt.

Började fundera hur man gör med trappen då vår trapp står på golvet på liknande sätt som på era bilder och vi skulle vilja byta till parkett som då blir 5 mm högre än nuvarande golvnivå.

Jag skulle aldrig lyfta trappan för att lägga golv under. Laminat kanske går utan problem, men parkett bygger mer samtidigt som att det rör sig mer. Lägger hellre lite extra tid på att kapa så ingen kvartsstav behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.