Lucky2015
Har ett rött 400v uttag CEE 3-fas i garaget som används sällan. Någon som vet om det går att koppla Easee laddbox till detta uttag eller ta ström från det? Känns galet onödigt att borra genom flera betongväggar och dra 20 meter kabel i onödan.
 
Annars finns det laddboxar som säljs med CEE-uttag för att man ska kunna få bidrag trots att det inte egentligen är en fast installation. Mer om det i den här tråden. Men är det just en Easee man vill ha så är ju i ärlighetens namn inte bidragen det viktigaste för alla av oss.
 
S
I samma situation. Flyttade in i huset december 12. Tyckte det var en bra idé att ha ett tre-fas uttag i garaget. Har blivit använt exakt noll gånger sedan dess. Så jag är också på jakt efter laddbox att koppla till uttaget istället för att dra extra kabel.
 
Det är inga problem med att ansluta en laddbox till ett uttag. Man bör dock ha koll så det finns dragavlastning där kabeln går in i laddaren. Ex har Charge-Amps det.

Annat alternativ är att byta CEE uttaget mot en kopplingsdosa och grenar av till laddare och uttag.

Eller ersätter uttaget med laddaren (om kablarna räcker).

Finns även CTEK Njord som har CEE kontakt och går att få GT ROT (på om hållaren skruvas upp).
 
  • Gilla
SverreK
  • Laddar…
Det gäller att välja en laddbox som är avsedd för att anslutas via CEE-uttag. Man kan inte sätta en stickpropp på valfri laddstation som normalt är avsedd för fast anslutning. Det handlar om vilka skydd som finns inbyggda i laddstationen. Stickproppsanslutning kräver att laddstationen har skydds mot DC-felström på 6 mA, vilket kan saknas i laddstationer avsedda för fast anslutning. Så kolla specen för Easee.

Men å andra sidan, varför vill man sätta en stickpropp på en laddstation som inte är avsedd för det?
 
R Robert-san01 skrev:
Finns även CTEK Njord som har CEE kontakt
Jag har en sådan och skulle ärligt talat inte rekommendera den om man avser att alltid ha den på samma ställe. Då är det bättre att ersätta uttaget med en fast anslutning av exempelvis en Easee om man ändå ska ha hem en elektriker för bidraget.

Har man däremot nytta av en laddare som man exempelvis kan ta med till landet och även ansluta till ett trefasuttag där är det en helt ok laddare.
 
Visst har Easee inbyggd JFB A och B? Vår box är nämligen ansluten innan JFB och med bara en 3-fas säkring?
Har skaffat en Zoe och läst att just Zoe är den bil som verkligen krävde JFB B. Hoppas jag är safe?

Om man nu skulle ansluta en Easee i en CEE handske, skulle det funka och vara säkert?

Jag funderar på om jag ska fixa en till Easee att sätta på ett ställe vi är sällan på (svärföräldrar) istället för en portabel laddare. Vill inte kosta på en fast installation i en fastighet jag inte äger och vill kunna lätt ta med boxen om behovet att ladda uppstår på annat ställe - en Easee till är egentligen bättre att ha OM man skulle skaffa två elbilar i framtiden. Jag är tveksam om det ens finns en vanlig JFB där. Men eftersom min egen Easee inte ligger efter en JFB så borde det ju vara samma lika?
 
Ja med den boxen är du på rätt sida vsd det gäller skydden. Och att du skulle koppla in den via ett CEE-don i något fall är inte heller i praktken något problem.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ja med den boxen är du på rätt sida vsd det gäller skydden. Och att du skulle koppla in den via ett CEE-don i något fall är inte heller i praktken något problem.
Tack. Då låter det som en vettig lösning.
 
Men du har väl läst inlägg #6? Laddstationen måste ha inbyggda skydd mot DC 6 mA och AC 30 mA. Vad jag kan se av deras epilepsiframkallande hemsida så saknar de AC-skyddet och då går det inte att sätta en stickpropp på den. Nån riktig spec hittar jag dock inte. Men det har väl du om du har köpt den!?
 
berisen berisen skrev:
Här är specsen för Easee-boxen om någon behöver:

[länk]
Enda problemet jag har sett med alla de laddboxar med inbyggt skydd, är hur man som anläggningsägare skall kunna testa jordfelsbrytaren/skyddet. Det finns inte direkt någon knapp att trycka på.
 
Redigerat:
Det där är en bruksanvisning som säger emot den tekniska beskrivningen på deras hemsida. Dessutom är den otydlig, på dåligt översatt Svenska från Norska! Det är ingen typ B de har, utan ev en specialversion för just laddboxar.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det där är en bruksanvisning som säger emot den tekniska beskrivningen på deras hemsida. Dessutom är den otydlig, på dåligt översatt Svenska från Norska! Det är ingen typ B de har, utan ev en specialversion för just laddboxar.
Det fanns några fler dokument och de pekar rätt eller fel mot att tillräckliga skydd är inbyggda. Sen hur det är i realiteten kan ju vara annorlunda men man får ju gå på vad som angetts där annars kvittar ju alla såna texter.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.