Och troligen är dessa av järn eller stål. I en byggnad av detta slag är det relativt få bärande innerväggar; istället finns det bärande pelare samt väggarna runt trapphuset. Plus ytterväggarna.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag uppfattat det gröna som din lägenhet?
De blå ser ut att vara bärande.
Det röda är det du vill ta bort. De är inte med på ritningen över husets bärande delar, så det ska inte vara något problem. Dock måste du kolla ventilationen, köket ska ju ha frånluft, men har tidigare legat där du har ett litet sovrum idag.
[bild]
Man måste alltid kolla med styrelsen innan man gör den här typen av ingrepp i en br. Även om det inte är bärande delar så kan de säga nej till åtgärden, och kräva återställning om man redan hunnit bygga om.
Surt för dem som drabbas.
 
Igen Igen skrev:
Man måste alltid kolla med styrelsen innan man gör den här typen av ingrepp i en br. Även om det inte är bärande delar så kan de säga nej till åtgärden, och kräva återställning om man redan hunnit bygga om.
Surt för dem som drabbas.
Säkert, men jag har inga planer på att bygga om någon BRF, jag bor i villa ;-)
 
Claes Sörmland
Igen Igen skrev:
Man måste alltid kolla med styrelsen innan man gör den här typen av ingrepp i en br. Även om det inte är bärande delar så kan de säga nej till åtgärden, och kräva återställning om man redan hunnit bygga om.
Surt för dem som drabbas.
Nej, styrelsens tillstånd krävs för ingrepp i just bärande väggar, inte för icke bärande väggar.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, styrelsens tillstånd krävs för ingrepp i just bärande väggar, inte för icke bärande väggar.
Just det, olika föreningar har såklart olika stadgar.
Här är de svåra gällande förändringar, och den som inte fått vad de kallar "bygglov" måste återställa vid försäljning.
De besiktigar när man ska sälja, både ute (så man inte byggt för stort trädäck, sk "dansbana" enl dem) och inne.

Så man kan väl säga att man bör kolla upp stadgarna vid köp och innan man gör ingrepp. Surt om man köpt och planerat ändringar som man sedan inte kan genomföra.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Säkert, men jag har inga planer på att bygga om någon BRF, jag bor i villa ;-)
Det var mer ett svar till ts ;)
 
Claes Sörmland
Igen Igen skrev:
Just det, olika föreningar har såklart olika stadgar.
Här är de svåra gällande förändringar, och den som inte fått vad de kallar "bygglov" måste återställa vid försäljning.
De besiktigar när man ska sälja, både ute (så man inte byggt för stort trädäck, sk "dansbana" enl dem) och inne.

Så man kan väl säga att man bör kolla upp stadgarna vid köp och innan man gör ingrepp. Surt om man köpt och planerat ändringar som man sedan inte kan genomföra.
Men det som vissa okunniga föreningar missar är att stadgarna inte kan strida mot bostadrättslagen. Och där finns det yttre och inre underhållsansvaret definierat. Stadgarna kan bara hantera gråzonerna där emellan. Så några "bygglov" från föreningen är det inte tal om.

Just möjligheten att lägga trädäck för bostadrättsinnehavaren brukar begränsas rätt avsevärt av att marken inte är en del av den upplåta bostadsrätten. D v s ett eventuellt trädäck ligger vanligen under föreningens beslutaderätt och begränsas av en nyttjanderätt som föreningen har givit bostadrättsinnehavaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.