C
M Matteg01 skrev:
Isoleringen längst upp i vägen var okej, likaså spikarna som
Håller tegelfasaden .

när man kom längre ner på vägen var pappen som satt på isoleringen som låg mot tegelfasaden helt borta/möglig och spikarna sönderrostade så man märkte tydligt att väggen varit fuktig. Lukta inte supergott..

det är ett slitigt jobb(därav kanske din snickare inte har någon lust) framförallt att riva, men att bygga upp går rätt fort och rätt simpelt och inte så dyrt. Räknade på ca 750kr metern med virke,isolering,asfaboard,byggplast,reglar,syll och lite material runt om när jag gör allt själv och då fick jag tilläggsisolering och möjlighet att dra ny el till tex downlights fönstersmyg,eluttag och taklampor som en bonus:)
Svårt att se att det inte ska bli bra då asfaborden sitter bra med hammarband som jag fäste den med från insidan.
Ok. Men du vet inte om den innehåller anisoler om du inte analyserat den... Det Går inte se på.

Vi har fått utlåtande från 3 företag och alla har sagt att det är lättast att ta det utifrån. Just kanske för att det är slitigt inifrån.. Jag vet inte. Vi ska iaf på söndag/måndag öppna väggen och ta bort och byta allt utom asfaboarden då... får se om det blir någon förändring.
 
Jag har givetvis bytt allt material:)
 
  • Gilla
Cillisa
  • Laddar…
Under tiden vi renoverade så bodde vi två månader i en lägenhet och när vi öppnade resväskor för att ta ut kläder hemifrån som legat där några veckor så luktade dom fruktansvärt. Men efter att ha tvättat och vädrat dem försvann lukten ganska snabbt. Jag kan tänka mig att det tar tid för lukt i "inbyggda" material att försvinna, t ex isolering och annat väggmaterial, även sängar, soffor och liknande, men att det aldrig skulle försvinna verkar underligt.
 
C
O Okänd skrev:
Under tiden vi renoverade så bodde vi två månader i en lägenhet och när vi öppnade resväskor för att ta ut kläder hemifrån som legat där några veckor så luktade dom fruktansvärt. Men efter att ha tvättat och vädrat dem försvann lukten ganska snabbt. Jag kan tänka mig att det tar tid för lukt i "inbyggda" material att försvinna, t ex isolering och annat väggmaterial, även sängar, soffor och liknande, men att det aldrig skulle försvinna verkar underligt.
Ja jag vet inte. Det är vad Pegasus sa... De borde veta tycker man. Enligt dem kan man inte vädra ut anisoler, som sagt, utan allt som är luktskadat måste plockas bort.
Vi vet att vi inte har några fenoler kvar utan bara anisoler. När vi har gäster luktar deras kläder... å plast som kommer in i huset luktar fortfarande. Om anisoler skulle vädras ut borde vår lukt försvunnit för längesedan...
 
C Cillisa skrev:
Livar upp en gammal tråd då vi står kvar på samma ruta än..... :(
Har bytt golv, installerat ventilerat nivellgolv, gjort fuktanalys- ingen fukt, har kollat syll som ej är impregnerad, har kollat vind och kattvindar- inget tryckimpregnerat, har gjort en lufanalys- som visade att vi har anisoler i luften (2.4.6 trikloranisoler, ej spår av fenoler), har gjort en luktsanering med jonisering och hushelvetet fortsätter att lukta. Varit i kontakt med Myrsjöhus som säger att de inte finns något tryckimpregnerat i deras grundstomme. Vad som luktar?? Vi vet inte... Det beror på vem vi frågar. Vissa säger instängt, andra gammalt, andra fukt, någon mögel. Det sätter sig i kläderna på gäster som är här mer än 3 h. Vi vet inte vad vi ska göra mer.... Någon idee?
En fråga, om ok.. vart fixade ni luftnalys? Behöver veta om vi lever illa i vårt hus som luktar...
 
C
M Mellg skrev:
En fråga, om ok.. vart fixade ni luftnalys? Behöver veta om vi lever illa i vårt hus som luktar...
Vi har precis gjort en ny. Pegasus Eurofins. Superduktiga och bra! Har ni tryckimpregnerat? Har ni det behöver ni inte göra en analys. Börja med att ta bort det.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
C Cillisa skrev:
Vi har precis gjort en ny. Pegasus Eurofins. Superduktiga och bra! Har ni tryckimpregnerat? Har ni det behöver ni inte göra en analys. Börja med att ta bort det.
Nej cuprinol målat i hela blindbotten och reglar syllar med förmodligen. Vet inte hur man ska byta det hittar inget om det någonstans och vill veta lite mer om hur ett sånt byte går till, så vi inte blir blåsta. Jag skulle helst velat byta all isolering med. Man kan gå runt i vår krypgrund så de borde kunna göras underifrån.
 
M Mellg skrev:
Nej cuprinol målat i hela blindbotten och reglar syllar med förmodligen. Vet inte hur man ska byta det hittar inget om det någonstans och vill veta lite mer om hur ett sånt byte går till, så vi inte blir blåsta. Jag skulle helst velat byta all isolering med. Man kan gå runt i vår krypgrund så de borde kunna göras underifrån.
Och vill veta lite om luften.. tack för tipset
 
C Cillisa skrev:
Vi har precis gjort en ny. Pegasus Eurofins. Superduktiga och bra! Har ni tryckimpregnerat? Har ni det behöver ni inte göra en analys. Börja med att ta bort det.
Jag har en utredning av OCAB från -14 på min br. byggd -74. Platta på mark.
Här är åtgärderna som Brf måste vidta för att slippa vite:
"Ytterväggssyll och den illaluktande mineraluppen i ytterväggarna rivs och kasseras.

Betongplattan rengörs och saneras noggrant innan återställning med ny syll som monteras på tex plastfolie eller liknande. Detta för att trämaterialet inte ska ligga i direktkontakt med betongen.

Nymonterade golvsocklar som boende har monterat kontrolleras okulärt innan återmontage.
Bänkskåp i kök demonteras och saneras fritt från lukt. Okulär luktkontroll av skåp görs innan återmontage av detta."


Det kan finnas masonitskivor i väggarna som blivit fuktiga och avger formaldehyd, se upp för det.
De där emissionerna är vidriga. Man får luftvägsbesvär och blir helt sänkt.
 
C
Igen Igen skrev:
Jag har en utredning av OCAB från -14 på min br. byggd -74. Platta på mark.
Här är åtgärderna som Brf måste vidta för att slippa vite:
"Ytterväggssyll och den illaluktande mineraluppen i ytterväggarna rivs och kasseras.

Betongplattan rengörs och saneras noggrant innan återställning med ny syll som monteras på tex plastfolie eller liknande. Detta för att trämaterialet inte ska ligga i direktkontakt med betongen.

Nymonterade golvsocklar som boende har monterat kontrolleras okulärt innan återmontage.
Bänkskåp i kök demonteras och saneras fritt från lukt. Okulär luktkontroll av skåp görs innan återmontage av detta."


Det kan finnas masonitskivor i väggarna som blivit fuktiga och avger formaldehyd, se upp för det.
De där emissionerna är vidriga. Man får luftvägsbesvär och blir helt sänkt.
Vi har gjort alla de åtgärderna förutom syllen men den är inte tryckt. Har gjort 2 luftanalyser å materialanalyser. Bytt alla innerväggar. Tagit bort allt nergjutet trä i plattan...
 
C
D Derbyboy skrev:
Hur går det @Cillisa?
Ja du.. precis fått svar på luftanalys. Är mindre ämnen i luften. Inga fenoler. Mindre anisoler. Funderar på att göra ett luftprov för mögel också. Ska göra en jonisering nu i vår tänker vi. Sen vädra hela sommaren.
 
Men har du tagit prov på syllen, kan den inte vara struken med Cuprinol?

(förlåt om du svarat på det tidigare, har samma problem som du och det snurrr en del i huvudet)
 
C
D Derbyboy skrev:
Men har du tagit prov på syllen, kan den inte vara struken med Cuprinol?

(förlåt om du svarat på det tidigare, har samma problem som du och det snurrr en del i huvudet)
Nej den är iväg skickad. Den är inte bestruken eller tryckt. Reglarna som va nergjutna va strukna . Hållt på i 7 år nu med denna skit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.