Hej
Vi har tagit hjälp av firma som installerat vår kamin o det var förberett i vårt hur. Är en gipsvägg bakom o kaminen står ca 10 cm från. på ett ställe blir det jummet eller varmt på gipsskivan o jag undrar om värmen går igenom gipsskivan till innerväggar eller tror ni bara det blir varmt på utsidan av gipsskivan?
 
Om installationsanvisningarna för kaminen är följda är det ingen som helst fara.
Värmen kommer inte gå igenom gipsskivan och orsaka brand.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A
E Ellinor HellquisT skrev:
Hej
Vi har tagit hjälp av firma som installerat vår kamin o det var förberett i vårt hur. Är en gipsvägg bakom o kaminen står ca 10 cm från. på ett ställe blir det jummet eller varmt på gipsskivan o jag undrar om värmen går igenom gipsskivan till innerväggar eller tror ni bara det blir varmt på utsidan av gipsskivan?
Är inte direkt någon fördel med gips bakom en kamin... Det brukar inte bli bra av den höga temperaturförändringen som sker, då. värmen försvagar gipset..
Men det är väl skyddsplåt bakom gipset?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Är inte direkt någon fördel med gips bakom en kamin... Det brukar inte bli bra av den höga temperaturförändringen som sker, då. värmen försvagar gipset..
Men det är väl skyddsplåt bakom gipset?
Du menar som det ser ut i hundratusentals villor?
Skyddsplåt bakom gipset? Aldrig hört talas om.
 
Det tror jag inte det är, är en vanlig vägg egentligen o kaminen är installerad rakt upp genom taket ca 10 cm från väggen. Blir inga jättetemperaturer bakom väggen men den blir varm. Min fråga är om värme går igenom gipsskivan ?
 
E Ellinor HellquisT skrev:
Det tror jag inte det är, är en vanlig vägg egentligen o kaminen är installerad rakt upp genom taket ca 10 cm från väggen. Blir inga jättetemperaturer bakom väggen men den blir varm. Min fråga är om värme går igenom gipsskivan ?
Igen: nej, inte till farliga nivåer där trä eller annat riskerar fatta eld, inte ens nära.
Vår kamin står 10 cm från gipsvägg och har gjort det i 13 år.
 
A
E Ellinor HellquisT skrev:
Det tror jag inte det är, är en vanlig vägg egentligen o kaminen är installerad rakt upp genom taket ca 10 cm från väggen. Blir inga jättetemperaturer bakom väggen men den blir varm. Min fråga är om värme går igenom gipsskivan ?
Installera braskamin hemma – Villalivet.se
https://villalivet.se/om-energi/installera-braskamin-hemma/

Att tänka på inför installation
  • Välj placering noga när du ska installera kamin och tänk alltid på brandsäkerheten i första ledet.
  • Kontrollera vilka avstånd som gäller mellan kamin och vägg för kaminen du valt, och tänk på att detta avstånd varierar beroende både på typ av kamin och material i väggen. Är väggen i brännbart material ska avståndet vara minst 500 mm. Det kan vara en god idé att montera upp en skyddsplåt som inte är brännbar på väggen bakom kaminen som säkerhetsåtgärd.
  • Installera aldrig en kamin mot en gipsvägg, gips som utsätts för värme ofta och under längre perioder försvagas vilket innebär att du på sikt kommer att förstöra hela väggen.
  • Kontrollera om allt nödvändigt förarbete gjorts. Se till att sotare kontrollerat murstock och skorsten, att du har ett bygglov och startbesked, att du valt rätt braskamin med rätt rökrörsdimensioner till rökkanalen samt att du har golvskydd att ställa kaminen på.
  • När du installerar kaminen ska du följa de instruktioner och monteringsanvisningar som medföljer produkten du köpt.
Sedan hur pålitlig denna text är har jag inte en aning om.. Men det stämmer rätt bra med den kunskap och det jag blivit lärd iallafall..
 
A
Raskus Raskus skrev:
Du menar som det ser ut i hundratusentals villor?
Skyddsplåt bakom gipset? Aldrig hört talas om.
Inget jag lägger en åsikt om.
Men det jag vet är att en plåt är att föredra..
Vad du hört eller ej, vet jag inget om.. Inte heller hör det till tråden.
 
Maskintok skrev:
Inget jag lägger en åsikt om.
Men det jag vet är att en plåt är att föredra..
Vad du hört eller ej, vet jag inget om.. Inte heller hör det till tråden.
Absolut, men en plåt, innanför gipset? Really?
Vadå för plåt och hur ska man få dit den utan att planera in den redan när väggen byggs?
Kan du visa på någon form av anvisning där denna plåt finns med?
 
A
Raskus Raskus skrev:
Absolut, men en plåt, innanför gipset? Really?
Vadå för plåt och hur ska man få dit den utan att planera in den redan när väggen byggs?
Kan du visa på någon form av anvisning där denna plåt finns med?
Finns anvisningar om man väljer att söka om det.
Har man dessutom anlitat så förutsätter jag att firman kan detta och då har de säkert sköt detta efter alla regler..
Så min fråga var mer över vad som är bakom gipset.. För brännbart finns det regler för..
 
Kommer aldrig bli så varmt att det börjar brinna det är jag inte så rädd för mer om det blir varm även bakom gipset? Att det emitterar massa ämne från isolering eller annat som kan tänkas vara i en innervägg o som man inte vill ha in i huset
 
Tobbe.A
Vår kamin sitter 10 cm från väggen, vet inte om det är gips eller masonit i just den väggen. Varken installatör eller sotare vid besiktningen nämnde något om att det skulle vara någon fara. Jag har inte hört något om det vid brandskyddskontroll heller.

Min granne däremot, som har exakt samma typ av hus, installerade kamin ett par år innan oss. Han var tvungen att brandsäkra väggen bakom kaminen. Oklart varför åsikterna skiljde sig. Grannen valde att slå ut ett valv i väggen och mura igen det.
 
Jag installerade för 2 år sen en ny kamin.
Avstånd bakom kaminen var 150 mm till brännbar vägg eller 50 mm till obrännbar vägg.
Till brännbar vägg räknades gipsvägg in.
Skulle en sten skiva monteras skulle den vara med luftspalt så luften kan cirkulera.
Slutade med en brandsskydds skiva infälld i väggen då jag ville ha in den så långt som möjligt.
 
Claes Sörmland
Som framkom tidigt i tråden så står det i manualen till kaminen vilken vägg den ska ha på vilket avstånd i manualen. Man följer den manualen så är produkten typgodkänd och man behöver inte fundera mer.

Har man en antik oisolerad kamin så krävs en tegel/putsvägg bakom kaminen som verkligen tål värme. Så är det löst i alla äldre hus.

Rent generellt så är gips inte värmetåligt. Det beror på att det stelnar med hjälp av kristallvatten och detta avgår om det blir varmt och gipset blir då poröst. Minns ej exakt temperatur när problem uppstår men har för mig att det ligger rätt lågt, typ 45 grader C under längre perioder.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Men det jag vet är att en plåt är att föredra..
En plåt förhindrar ingen värmeöverföring, skulle hellre ersätta både plåten & gipset med tex typ en Promasil skiva eller annan skiva av kalciumsilikat.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.