Hej,

Vi beställde en dörr från Diplomat(Diplomat Karina med sidoljus) i början av förre året för 17 000 kr, tanken var att den skulle monteras till sommaren men det blev en hel del förseningar och strul. Slutet av året sa vi till återförsäljaren att ta tillbaka varan vilket de gjorde.

Närbild på kanten av en ytterdörr med fokus på gångjärnsdetaljer och väderskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu är vi på jakt efter en ny dörr och funderar lite hur man ska tänka.

Många ytterdörrar under 20 000 kr har en konstruktion som består delvis av HDF. Detta är en typ av spånskiva som i viss mån står emot fukta men de kommer expandera efter ett tag vilket leder till sprickor som inte går att reparera. I vissa fall kan det räcka med att grus\sten hamnat mellan tröskel och dörr vilket leder till förseglingen(färg) bryts och fukta kan ta sig in.

Lösningen är en massiv dörr men dessa har visat sig vara ovanliga och dessutom extremt dyra, vi pratar 50 000 kr. Om man säger att en dörr för 10 000 kr har 10 års garanti och en massiv dörr håller iallafall 50 år(som vår nuvarande) så kan man argumentera att priset blir mer eller mindre samma – monteringskostnader.

Det finns mängder med dörrtillverkare att välja på och första gången valde vi Diplomat för att de hade längst garanti. Men även om det var huvudsakligen återförsäljaren som strulade så var inte Diplomat helt oskyldig så nu tar det emot att beställa en ny Diplomat dörr.

Så vad är då alternativen? Man skulle kunna köpa riktigt billigt, ex Bauhaus säljer en Funkis dörr från danska Safco Doors för ca 11 000 kr. Även denna dörr har HDF men egentligen främst polystyrol(cellplast). Dörren har infällt glas utan lister (som annars kan vara ytterligare problem område) samt flexibla och dolda gångjärn. Detta är en dörr som skulle kostat närmare 15-16 000 från ex Swedoors eller Diplomat. Nackdelen kan såklart vara kvalitén, det finns inte allt för många omdömen på nätet.


4330652A.jpg
funkis_m1_7.jpg

Så varför inte Swedoors? Tittar man på deras genomskärning får man bilden av att de har klart mer HDF i sina dörrar jämfört med polystyrol vilket är bra för ljudisolering men det ökar också risken att dörren spricker vilket i regel inte går att laga.


character_drop1.jpg

183635-642a2b2d26d69bf76f855acbaafe1521.jpg


En annan intressant sak med ytterdörrar under 20 000 kr är att de flesta tillverkarna har ett krav på att dörren ska stå under tak. Vi pratar alltså om en ytterdörr som kanske inte ens tål regn.

3732_bp1.jpg

Ytterligare en intressant aspekt är att många av dessa dörrar får man inte måla inom garantitiden om det inte föreligger uppenbara skäl. Vad uppenbara skäl är har visat sig luddigt så enklast är att bara konstatera att dörren får målas först efter garantin gått ut. Diplomat har en formgaranti på 20 år men samtidigt har jag svårt att se att färgen skulle hålla så länge (Yes jag har pratat med Diplomat om just detta). Varför måla dörren efter X antal år? Det är av yttersta vikt på dessa typer av dörrar att fukta inte tar sig in, händer detta går de i regel inte att reparera.


3469_2_820.png

Så hur ska man tänka? Hur tänker ni när ni köpt dörr? Vad har ni för erfarenhet? Hur bra är verkligen dålda gångjärn?

funkis_m1_8.jpg
 
Dagens vanliga ytterdörrar som är byggda med hdf skivmaterial tål inte regn helt enkelt, redan efter några år kan man se sprickbildningar i färgen. Skulle jag köpa en ny dörr som inte står skyddad mot regn skulle jag kika på NorDan Extrem Plus som har ett annat ytskikt som tål fukt.
 
Se till att du har ordentligt regnskydd så kan du köpa en billig dörr.

Som bonus är det skönt när det regnar ;)
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
Vad är det för massiv dörr du skall ha som kostar 50000?
Sist jag köpte dörr var det en massiv "handbyggd" i Sverige, riktiga spröjs i glasen, handmålad med linoljefärg, med trycken och hela alltet. Kostade runt 35000. Klart mer än en dörr man köper på lokala bygghandeln, men några 50000 är det inte. Jag har svårt att tänka mig att dörrmodellen du visar kostar över 35000.


Ja, och dörren vi köpte behöver inte vara under tak. Nu är den under en skyddande takfot, men det skulle inte vara några som helst problem. Men tiden får utvisa.
 
S sevenfifty skrev:
Dagens vanliga ytterdörrar som är byggda med hdf skivmaterial tål inte regn helt enkelt, redan efter några år kan man se sprickbildningar i färgen. Skulle jag köpa en ny dörr som inte står skyddad mot regn skulle jag kika på NorDan Extrem Plus som har ett annat ytskikt som tål fukt.
Diplomat har 5 års garanti på färg vilket troligen innebär att man vill måla den strax efter 5 år. Problemet är att det kan påverka formgarantin som annars är 20 år.

Det är galet att en ytterdörr inte ska klara väta idag trotts att den kostar 15-20 000 kr.

Viss tillverkare erbjuder förstärkt yttersida som du säger. Vad man gör är att man byter ut spånskiva mot ex melamin. Men de tillverkare jag pratat med har ändå HDF(spånskiva) i sina dörrar, man kan aldrig komma helt ifrån det.
 
tensiden tensiden skrev:
Vad är det för massiv dörr du skall ha som kostar 50000?
Sist jag köpte dörr var det en massiv "handbyggd" i Sverige, riktiga spröjs i glasen, handmålad med linoljefärg, med trycken och hela alltet. Kostade runt 35000. Klart mer än en dörr man köper på lokala bygghandeln, men några 50000 är det inte. Jag har svårt att tänka mig att dörrmodellen du visar kostar över 35000.


Ja, och dörren vi köpte behöver inte vara under tak. Nu är den under en skyddande takfot, men det skulle inte vara några som helst problem. Men tiden får utvisa.
Jag höftade 50 000 kr men de e sant, här ingick sidoljus och det var inte riktigt 50 000 utan kanske mer runt 40-45 000 kr.

Vi hade helt klart svårt att greppa att en ytterdörr skulle kosta närmare 40 000 kr, jag antar att de är mer avancerade än vad de ser ut att vara. Hur är egentligen en massiv dörr konstruerad för det lär ju inte vara en stor massiv träbit de använt direkt.

40 000 kr är en rejäl investering, händer det något med dörren på vägen, ex ungarna eller för den delen vi skadar dörren så lär man rycka sitt hår. Det är ändå tänkt att den ska hålla i 30-40 år med tanke på priset. Sen antar jag att även dessa dörrar kan slå sig eller för den delen få fuktskador.

Haha, ja det är helt sjukt att spröjs är gjord av spånskiva på de flesta dörrar under 20 000 kr, de dömt att misslyckas. De jobbar verkligen hårt på att få in spånskiva i ytterdörrarna, antar att man inte vill att de ska hålla allt för länge.


Men när allt kommer omkring så är det väl ändå så att en massiv dörr går i regel alltid att fixa om den nu inte slaget sig väldigt mycket. En spånskiva dörr är kört, iallafall om fukt når spånskiva.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
När vi går runt i området kan vi se att en hel del faktiskt har kvar sina orignal dörrar som då är 30-50 år men så gott som alla har också tydliga spår av ålder. Skulle gissa på att minst 95% av de bytta dörrarna är "spånskive" dörrar, d.v.s under 20 000 kr.

Hur ser erfarenheten verkligen ut? Hur länge håller en spånskivedörr? Och kan man vara säker på att man får ut iallafall 30 år av en massiv dörr?
 
S snowjim skrev:
När vi går runt i området kan vi se att en hel del faktiskt har kvar sina orignal dörrar som då är 30-50 år men så gott som alla har också tydliga spår av ålder. Skulle gissa på att minst 95% av de bytta dörrarna är "spånskive" dörrar, d.v.s under 20 000 kr.

Hur ser erfarenheten verkligen ut? Hur länge håller en spånskivedörr? Och kan man vara säker på att man får ut iallafall 30 år av en massiv dörr?
Ta en titt på Ekstrands, de har ingen HDF i sina dörrar.
 
  • Gilla
hugosell och 2 till
  • Laddar…
Har en balkong över min ytterdörr, vilket ger ett tak på ca 3*1,8m och när det stormar kommer det regn på nästan hela dörren ändå.

Det är en gammal trädörr som är felhängd efter lite ombyggnad, får nog kolla nära på garagedörren som var billig och enbart skyddas av takfoten om det blir två nya dörrar för mig :|
Hoppas det kommer några kloka svar här i tråden!
 
Vi köpte ytterdörr och slagport av Ekstrands just för att dessa inte ska svälla av fukt. Vi har grusad uppfart, så småsten är svårt att komma undan. Vi betalade ca 105k för alltsammans, inkl installation, men då har vi lite lull-lull.

Fick av misstag utesäljarens faktura till Ekstrands och det var ca 30% provision, som jag kanske inte tycker arbetsinsatsen var värd. Ca 10k per timme nerlagd under hela processen.
 
Tog kontakt med Ekstrands och frågade ut dem om vad det är för material de ersatt spånskivan med, om det fortfarande innehöll trä eller om det var plast.

De svarade med att det är en egenutvecklad skiva som de kallar E-board men att innehållet är hemligt(såklart). Det man kunde säga var att det inte är plast och det handlar mer om vad den är behandlad med.

Så man kan misstänka att det ändå är någon typ av spånskiva även om den står emot fukta bättre än HDF?

En dörr från deras sortiment ser ut att hamna på 25 000 kr för vår del, d.v.s bara dörren och sen ytterligare 10 000 kr för sidoljuset.
 
S snowjim skrev:
Tog kontakt med Ekstrands och frågade ut dem om vad det är för material de ersatt spånskivan med, om det fortfarande innehöll trä eller om det var plast.

De svarade med att det är en egenutvecklad skiva som de kallar E-board men att innehållet är hemligt(såklart). Det man kunde säga var att det inte är plast och det handlar mer om vad den är behandlad med.

Så man kan misstänka att det ändå är någon typ av spånskiva även om den står emot fukta bättre än HDF?

En dörr från deras sortiment ser ut att hamna på 25 000 kr för vår del, d.v.s bara dörren och sen ytterligare 10 000 kr för sidoljuset.
HDF = tät spånskiva sådet är bara att dom har en HDF med egen spec
 
Ekstrands har jag för mig har polyuretan med limmad fanerskiva som ytskikt på sina ytterdörrar
 
S sevenfifty skrev:
Ekstrands har jag för mig har polyuretan med limmad fanerskiva som ytskikt på sina ytterdörrar
Aha, polyuretan verkar vara något liknande melamin som i grunden är plast och som jag vet att vissa andra tillverkare också erbjuder. Men även om de byter ut den yttre skivan mot plast så alla alla tillverkare jag pratat med medgivet att det finns spånskiva(HDF) i dörren ändå. I Ekstrands fall får man uppfattningen att de kör med en vidarutvecklat HDF men det är en ren höftning eftersom företaget av god grunder inte avslöjar sina hemligheter.

HDF är mycket riktigt en tät skiva som kan stå emot väta klart bättre än ex Spånskiva\MDF som expanderar mycket och snabbt vid kontakt med väta. Men HDF är i grunden fortfarande en spånskiva och största anledningen till att man använder detta är för att det är ett dött material som inte rör sig vilket innebär att färgen sitter bättre. Sen varför inte alla använder någon form av plast istället handlar troligen om en prisfråga, hur många konsumenter bryr sig verkligen om vad som finns i deras ytterdörrar?
 
Har faktiskt fått tag på lite mer info om Ekstands dörrar. De säger att de inte har någon HDF, MDF eller spånskiva i sina dörrar av den enkla anledningen att det materialet inte tål väta.

Deras dörrar har istället ytskickt av acetylerat trä vilket innebär att träet impregnerats med ättiksyra enligt patenterad metod. Resultatet är ett material som inte expanderar vid väta eller krymper vid torka och därmed stressar man inte färglagret på samma vis. De lämnar 10 års garanti på målning utan krav på extra tak över dörren, enligt dem är det ingen annan tillverkare som lämnar målningsgarantier men jag är ganska säker på att ex Diplomat lämnar 5 år på färgskiktet.

Det låter som att Ekstrands dörrar faktiskt är ett steg upp i kvalité men det är samtidigt ett rejält steg upp i pris. En dörrdesign som kostar 12 000 kr hos ex Swedoors eller Diplomat kostar närmare 25 000 kr hos Ekstrands. Om deras dörr faktiskt har så bra kvalité som de säger så är det troligen värt priset men jag antar att det alltid finns en risk att man kan tvingas köpa ny dörr efter 10-20 år.

Jag tror tyvärr vi kommer ha svårt för att betala 25 000 kr för en dörr men vi får se vad vi landar i. Det är samtidigt inte kul att betala 12 000 för en dörr som kanske inte håller mer än 5-10 år. Vissa kanske tycker det är okay att förnya sin dörr var 5-10e år och då betala lite mindre medan andra vill ha en dörr som håller förhoppningsvis 20-25 år och är redo att betala för det.

Vi hade ju kunnat köpa 2-3 Safco dörrar för priset av en från Ekstrands. På tal om Safco, de har fortfarande inte svarat på min förfrågan om var man hittar information om deras ytterdörrar på hemsidan. Har även funnit andra poster här på forumet som pekar på diverse problem med dessa dörrar men ärligt talat så är det me alla märken, läste om en Diplomat dörr som var så skev att man kunde se ut genom listen men Diplomat vägrade byta ut den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.