Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Unikt namn
Det tragiska i historien är väl att du dessutom själv är en utövare. Så du stör gärna andra, men flyttar bredvid en bana och försöker få den stängd.

Nimby är stark här.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Ääähhh ! Ser att många verkar tycka det är helt ok för ljudnivåer över det som är tillåtet.

Det bör fan inte ta 2.5 år för dom att ta tag i detta oavsett utgången...

Stå på dig och lycka till !
 
  • Gilla
  • Arg
Sigfrid och 6 till
  • Laddar…
Jonahsöder
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det tragiska i historien är väl att du dessutom själv är en utövare. Så du stör gärna andra, men flyttar bredvid en bana och försöker få den stängd.

Nimby är stark här.
Jag är inte utövare av det som pågår på den här banan. Jag kör något helt annat 1 gång om året....
Jag stör inte andra, det har jag skrivit här och skulle något klaga på mina hobbies så skulle jag anpassa mig.
Förstår du?
 
  • Gilla
  • Haha
sortaz och 2 till
  • Laddar…
Jonahsöder
R Rkarlsson skrev:
Du kommer inte vara nöjd förrän det är helt tyst. Det kan vi vara överens om.

Det jag vill med att motorbanan varit där så länge är att det var ingen hemlighet för dig att det kan låta mycket. Att de sen gör vad de kan för att få ner ljudet är ju bra, men du kommer inte vara nöjd även om de har ljudmätningar inför varenda evenemang.

Jag bor bredvid riksväg 21 så jag har ljud dygnet runt i olika kvalite. Sommaren är det mycket motorcyklar och jänkare =) Men jag har satt in ljuddämpande fönster så det låter inget.
Du kanske kan se om de vill stötta dig med det ?
Nu får du ta och ge dig. Jag har skrivit flera gånger att jag är nöjd när en korrekt utredning utförts.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Det blir intressant att följa efter en riktig mätning görs, kanske bli ett nytt pre.fall i rätten , kan ta låååång tid ;)
 
Jonahsöder
skoge skoge skrev:
Vad är korrekta mätningar?
Om mätningar som gjorts visat att de ligger under kraven på ljudnivå?
Naturvårdsverket specificerar hur mätningar ska utföras för att de ska vara korrekta. Dessutom så tillkommer sunt förnuft så som att den som utför mätningen inte ska vara jävig.
Inga av dessa punkter hade följts.
 
  • Gilla
  • Haha
Bujin och 2 till
  • Laddar…
Jonahsöder Determinerad skrev:
Nu får du ta och ge dig. Jag har skrivit flera gånger att jag är nöjd när en korrekt utredning utförts.
När skall de göra mätningarna då? Du har inte fått rätt i något alls ännu ju. Bara att länsstyrelsen inte vill ta i det utan skickar det till din kommun.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Jonahsöder
Sittställning Forlowt skrev:
Ääähhh ! Ser att många verkar tycka det är helt ok för ljudnivåer över det som är tillåtet.

Det bör fan inte ta 2.5 år för dom att ta tag i detta oavsett utgången...

Stå på dig och lycka till !
Tack. (y)
Jag tror inte folk tycker det är okey, men för en del verkar det vara en sport att per automatik trycka ner människor som gnäller och har åsikter
 
  • Arg
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Jonahsöder Determinerad skrev:
Tack. (y)
Jag tror inte folk tycker det är okey, men för en del verkar det vara en sport att per automatik trycka ner människor som gnäller och har åsikter
Motorljud verkar vara heligt för en del. Jag har sett liknande tongångar varje gång någon har mage att irritera sig på fordon med förbränningsmotor, oavsett antal hjul eller syfte :rolleyes:
 
  • Gilla
Långfarare och 4 till
  • Laddar…
Jag tror inte att de flesta som skriver här tycker att det är ok att låta mer än tillåtet, men eftersom även tillåtet ljud kan vara störande blir det lite mer komplicerat.

Olika saker låter olika mycket och är olika "viktiga" för samhället och därför finns olika regelverk. Sedan brukar man förlägga saker som låter en bit ut från tätorter. Det som gör att ditt beteende får folk att reagera är det som du kallar för dagisfasoner - dvs att välja att flytta in nära något som låter och försöka få tyst på det istället för att välja bostad efter ens egna önskemål om ljudnivåer. Du kallar det dagisfasoner medan jag och andra här tycker att det är rätt vettigt, inom rimliga gränser, att den som kom först till ett område styr om det är ett tyst eller bullrigt område. Ingen flyttar väl in granne med Essingeleden, ett industriområde, Friends Arena eller Arlanda för att få lugn och ro.

Sedan är det såklart inte svart eller vitt, men utan mer fakta här riskerar du att buntas ihop med nyinflyttade i Bromma som gnäller över flyget.
 
  • Gilla
  • Älska
sortaz och 9 till
  • Laddar…
Jonahsöder
Hep Hep skrev:
Jag tror inte att de flesta som skriver här tycker att det är ok att låta mer än tillåtet, men eftersom även tillåtet ljud kan vara störande blir det lite mer komplicerat.

Olika saker låter olika mycket och är olika "viktiga" för samhället och därför finns olika regelverk. Sedan brukar man förlägga saker som låter en bit ut från tätorter. Det som gör att ditt beteende får folk att reagera är det som du kallar för dagisfasoner - dvs att välja att flytta in nära något som låter och försöka få tyst på det istället för att välja bostad efter ens egna önskemål om ljudnivåer. Du kallar det dagisfasoner medan jag och andra här tycker att det är rätt vettigt, inom rimliga gränser, att den som kom först till ett område styr om det är ett tyst eller bullrigt område. Ingen flyttar väl in granne med Essingeleden, ett industriområde, Friends Arena eller Arlanda för att få lugn och ro.

Sedan är det såklart inte svart eller vitt, men utan mer fakta här riskerar du att buntas ihop med nyinflyttade i Bromma som gnäller över flyget.
Givetvis. Ljud är mycket svårt att mäta och bedöma, dessutom så spelar personliga uppfattningar en stor roll.
Jag blir defensiv när man går på mig som person istället för frågan i sig, eller skriver hånfulla kommentarer.
Min förhoppning hade varit att man utreder frågan djupare och sätter upp ett tydligare regelverk för exakt hur det ska vara. Buller är ett stort hälsoproblem i dagens samhälle som ofta förbises.
När det kommer till vägar så tycker jag att vi är extra dåliga här i Sverige. Nere på kontinenten, tex i Tyskland så är det vanligt med enorma murar längst med motorvägar för att hindra oljud. I Sverige, särskilt i mellansverige så är man livrädd för alla former av plank, murar och väggar. Överallt.

Sen tycker jag att gnälla, det kan man alltid göra. Om man sedan får gehör för det är en annan sak.
Jag kan dock lova dig att jag aldrig kommer flytta i närheten av en motorbana nästa gång. Inget av det här är på något sätt roligt för mig.
 
  • Haha
  • Gilla
Långfarare och 2 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Motorljud verkar vara heligt för en del. Jag har sett liknande tongångar varje gång någon har mage att irritera sig på fordon med förbränningsmotor, oavsett antal hjul eller syfte :rolleyes:
Det kommer alltid att finnas folk som stör sig på bla. ljud i sin omgivning, oavsett vad det än är.
Funderar lite på hur man resonerar om man bosätter sig precis intill någon befintlig verksamhet som är godkänd sen tidigare och sen dessutom tror att kommunen kommer prioritera ärendet.
Själv skulle jag fundera till lite extra om jag bosatte mig jämte en starkt trafikerad gata/ väg eller flygplats, järnväg, industri eller självklart en motorbana som ex.
Det finns även sätt att ljudisolera fastigheter, men tror det är fel väg att gå om någon bara vill ha rätt i sakfråga.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Saxsson Saxsson skrev:
Det kommer alltid att finnas folk som stör sig på bla. ljud i sin omgivning, oavsett vad det än är.
Funderar lite på hur man resonerar om man bosätter sig precis intill någon befintlig verksamhet som är godkänd sen tidigare och sen dessutom tror att kommunen kommer prioritera ärendet.
Själv skulle jag fundera till lite extra om jag bosatte mig jämte en starkt trafikerad gata/ väg eller flygplats, järnväg, industri eller självklart en motorbana som ex.
Det finns även sätt att ljudisolera fastigheter, men tror det är fel väg att gå om någon bara vill ha rätt i sakfråga.
Som tur är finns det regler som anger vilka ljud som är ”officiellt” störiga samt hur man mäter dessa ljud. Det vore ju bra om dessa regler följdes, oavsett vem som har bott var hur länge.

Problemet i TS fall är att reglerna för hur ljudet ska mätas inte har följts, En sån liten enkel sak borde kommunen väl kunna fixa. Om det sedan visar sig att ljudnivån är hög får man börja diskutera åtgärder.
 
  • Gilla
  • Haha
Långfarare och 5 till
  • Laddar…
Vid träningsverksamhet finns inget direkt krav på att aktivt mäta ljudnivån på de motorcyklar som kör. Dock kan föreningen rigga upp utrustning och kräva ljudbesiktning av hojar som förmodas låta för mycket och sedan avvisa föraren eller kräva att den packar om ljuddämparen för att sedan göra ny mätning.

Vid tävling ska motorcyklarna besiktigas och i det ingår ljudbesiktning enligt en viss rutin, med rätt instrument. Man mäter då ljudtrycket från en viss vinkel, avstånd och höjd och motorn ska då varvas till varvstopp. Detta regleras av Svemo.

NFS 2004:16 anger 60 dB vid husvägg som gräns helgfria vardagar under dagtid. Anser man att det låter för mycket hemma behöver man beställa en oberoende mätning som utförs vid husväggen. Detta kan inte föreningen belastas med.

Sedan är det olika uppfattning av ljudet från tvåtaktare och fyrtaktare. Ljudet från fyrtaktare har en tendens till att gå längre och dämpas mindre av exempelvis en fasad då det är lägre frekvenser.
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Jonahsöder Determinerad skrev:
2019 gjorde jag en anmälan till kommunen om störande buller från en hos mig närliggande motorbana. Man kan tycka att jag själv borde se mig efter vart jag bosätter mig och inte klaga på sådant som fanns där innan jag bosatte mig där.
Jag anser dock att vart man än väljer att bosätta sig så ska man kunna lita på att regler och lagar efterföljs.
Det ständiga motorljudet under hela sommarhalvåret kan driva en till vansinne. Gäster som klagar på att de inte kan sova pga det låter som att något kör rally i trädgården. Eller hantverkare som tittar ut genom fönstret och undrar "vad fan" det är för liv utanför. -Det är för mycket.

Kommunen gjorde ett tilsynsbesök hos motorbanan ålade dem att utföra en ljudmätning. Denna ljudmätning påvisade att ljudnivån inte överskred det tillåtna högsta.
Jag ansåg dels att en omfattande utredning med bullerberäkning skulle ske istället, eftersom Naturvårdsverket rekommenderar detta framför en simpel mätning. I kontakt med flera andra kommuner visade det sig att alla dessa kommuner hade krävt en avancerad bullerutredning i liknande ärenden.
Dessutom så ansåg jag att mätning som genomförts inte följde de gällande protokoll och regler för en ljudmätning.

Kommunen valde attt lämna ärendet utan åtgärd. Jag överklagade till länsstyrelsen och förra veckan kom beskedet.
Det känns bra att de fattat rätt beslut, men ska det ta 2.5 år? Ska man plågas i 2.5 år innan rätt myndighet till slut tänker rätt? Ska lekmän i kommunen, helt utan rätt kunskaper få fatta beslut som påverkar människors hälsa på det här sättet?
[bild]
Rent genrellt tycker jag nog inte det känns orimligt långt
En person (om det bara är TS) har anmält bullerstörning till kommunen.
Dom har gjort en mätning och kom fram till att det skall lämnas utan åtgärd.

Sen anmäler samme person att bullermätningen inte gjorts på rätt sätt, medans kommunen ansåg att dom hade det. Så från deras del är ärendet stängt.

Då tas det vidare till länstsyrelsen, som nu har ålagt kommunen att göra en ny mätning (enligt mer etblerad metod får man förmoda). Och det har tagit 2,5 år.

Både kommunen och länsstyrelsen har ju massor med ärende att ta tag i, så just detta ärende har naturligtvis inte tagit 2,5 år, men däremot läggs andra mer prioriterade äreden iblan ovanpå i högen, vilket gör att det dröjer, pandemin har dessutom gjort att sjukfrånvaro och ändrade arbetsätt ytterligare fördröjkt en del saker som jag har förstått det.

Så jag kan nog tycka att det inte är så mycket att hängas upp sig på alls.

Nästa fråga är väl hur lång tid kommunen har på sig att utföra en ny mätning ? Det kan säker ta ett tag också då dom skall prioritera detta mot allt annat också?

Sen kanske den mätningen inte heller visar på att man överskrider gränsvärdena, eller snarare kanske enstaka motorfordon gör det ibland - då får troligen klubben ett åläggande att mäta vid träning/tävling osv, och kanske vidta åtgärder - vilket tar ytterligare tid förstås.
Så i sammanhanget (totalt kanske ett sådant här ärende kan ta 5-10 åt iaf) har det ju än så länge inte gått så lång tid...

Har många personer klagat (via fler aanmälningar/namninsamlignar osv) så går det förstås fortare då man har mer prioritet om flera invånare i kommunen tar upp ngt än om en enstaka gör det (vilket är ju i sin ordning så man bör se till mest nytta för flest invånare om man måste prioritera, även om alla ärenden skall behandlas till slut)...fast just i detta fallet kan man ju (hitills) peka på den mätning som gjorts och lägga ned sådana ärenden...det är lite skillnad om flera beägr en mätning skulle jag tro...
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.