Här är vår planlösning. Det är ett myresjöhus som vi har ritat om en hel del. Stommen är ett Sandhammaren HouseItem

Länk till köket
Kvik - Mano

Vi vill gärna ha era åsikter.

tack på förhand.
 
  • Sandhammaren.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden är ganska liten, så det är svårt att se detaljer. Det hade också underlättat om mått och ytor varit utsatta.
Rent generellt ogillar jag dörrar och väggar i 45°. Det tar bort en väldig massa yta.
 
Jag har försökt att ladda upp en större bild men det går inte så bra. Boytan på huset är 146 m2. Vardagsrum + kök är 50m2

Anledningen till 45 graders väggen i det lilla allrummet är för att vi skall kunna ha en liten tv på den väggen
 
Jag gillar inte helelr alla 45 graders-väggar. Det ser ut som att de gör de flesta av sovrummen lite svåra att möblera. Hur dyrt skulle det vara att bredad huset en aning i den delen så att ni kan räta ut väggen lite?

Garderoberna bakom toaletten skulle jag defenitivt sätta skjutdörrar på. Deras placerign gör att det nästan bara finns ett sätt att ställa en säng i dessa rum, men det kanske inte gör något? De omöjliggör också att sätta ett skrivbord framför fönstren.

Som vanligt efterlyser jag förråd.

Ni kanske kan spåna lite mer på denna lösning för sovrummen vid entrén:
 
  • untitled.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag personligen gillar inte 45graders i mitt hus, men jag har varit i ett hus som såg ut liknande ritningen ovan och det var väldigt fint, det blev liksom mjuka ljusare "rum" istället för dom fyrkantiga "hålrum" som blir om man har vanliga hörn. Det är väl en smaksak. Hallen blir ju väldigt rund och mjuk om man har 45graders. Men det är klart, det tar ju en del av ytan inne i sovrummen med sneda väggar, det beror på hur små rummen blir och om det går att få en vettig möblering. Hallen blir ju inte större (möbleringsmässigt) med raka hörn, samma antal dörrar mm. Klädskrubb ist för garderob i sovrummen tar ju mycket saker som annars hamnar ute i rummet.
 
I
Rätt bra (7p) men för mycket 'döyta' i mitten mellan V-rum och sovrumsvinkel och ner mot ytterdörren.
________________________
Byggaren
 
Jag tycker ni skall fundera mer i termer "offentligt" / "privat". Jag tycker det är lite otydligt nu, t ex de små sovrummen mot hallen, kanske borde de nås från allrummet?
Samma vad gäller det stora sovrummet, rakt ut i kök/v-rummet.
Också tvätt/groventré känns inte helt rätt där det ligger mitt i vad jag läser som umgängesdelen, kök/v-rum.

skulle det på nåt sätt gå att renodla planen? lägga funktioner, förråd och sovrum i högra längan och ha det öppna luftiga, med hall, kök och vardagsrum till vänster..?

oj vad jag babblar. kort och gott: större konsekvens i planen tack! =)
 
hejsan !

tack för allas åsikter
vi tar till oss detta
ska inte göra några större ändringar...
huset är beställt kommer v 42
lite kan säkert ändras på plats

men det är bra att höra andras synpunkter !!


mvh snylften
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.