God kväll!

Blir lite trådar ifrån mig nu, men om jag skulle ta alla frågor i en och samma tråd skulle det bli allt för rörigt :p

Jag och sambon ska köpa vårat första hus! Det finns lite att göra med denna riskkonstruktion byggd anno -69.
Garaget är tillbyggt -79, står på dubbla tryckimpregnerade syllar direkt i marken. Mellan syllarna har man lagt asfalt. Syllarna är ju rötskadade något fruktansvärt, och då de är tryckta luktar det kemlab i hela garaget.

Är det någon som vågar sig på en gissning om hur omfattande det är att byta ut de syllarna, mot tex lecablock? Att byta syll mot betongplatta ska ju vara ''busenkelt'', men när den vilar direkt mot marken?
Planen är att riva invändigt uppreglad golvkonstruktion ner till asfalten. På utsidan riva all panel, asfaboard, isolering. Innerväggar. Planen är att bara ha väggreglarna kvar. Sedan gräva utvändigt om det skulle behövas, för att komma åt ordentligt. Kapa syllarna motsvarande längden på ett lecablock. Slå ut syllar, slå in lecan. Mura mellan lecablocken, fortsätta varvet runt.

Någon som gjort något liknande, eller ser något uppenbart problem med denna metod?

Bilderna är på garaget. I besiktningsprotokollets bilder ser man även syllarna, de är alltså dessa som ska bytas mot lecablock.

Detta jobb framkom efter det att vi lagt vårat bud som säljaren accepterat. Någon som kan ge ett hum mellan tumme och pekfinger vad som skulle vara ett lämpligt avdrag på priset? Tycker att sånt här är så svårt... Om man tar in firma kan det bli väldigt dyrt. Vi planerar att göra detta själv. Huset säljs även innan visning, så tror inte att säljaren är intresserad att dra av kostnad för ifall entreprenad skulle utföra jobbet. Då läggs det nog ut på Hemnet istället.
 
  • Ett gult garage med brun dörr byggt 1979, står på tryckimpregnerade syllar med synliga rötskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skador på gult trähusets fasadpanel och rötskadad sockel synlig nära marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bumpar tråden med frågan om hur du valde att gå vidare.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Exakt samma frågeställning från min sida? Vad kom du fram till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.