En fråga å en väns vägnar;
Gäller deras utbyggnad samt 2 takkupor som kräver grannulåtande från en granne.

Om nu grannen säger direkt att de inte tänker godkänna pga av att de (läs barnen till herrn) tänker sälja huset inom uppskattningsvis 3mån-1år och de hade tänkt starta utbyggnaden om 1 månad. Vad skulle hända om de söker bygglov för det inom ramen tillåtna med hänsyn till minsta avstånd från tomtgräns och överskrider detta ca 1 meter? Detta uppmärksammas och rapporteras vid slutbesiktningen. Vad blir följderna? Böter eller rivning? Vad brukar böter ligger på för summa?
Kan tänka mig att om de nya grannarna tillåter det, händer inget, men om det inte godkänner det? Då måste det ju ändå vara kommunen som i slutändan tar ett beslut?

Kan kommunen godkänna bygglovet trots att grannutlåtandet är negativt om de vet att huset ska säljas?

Många funderingar, men kanske någon har någon erfarenhet i frågan hur man löser problemet smidigast?
 
Är inte riktigt med på frågeställnimngen. Om du bygger 1meter större än bygglovet så finns det mycket stor risk att du får riva oavsett vad en granne tycker.
 
Att medvetet överskrida ett bygglov, och därtill bygga för nära tomtgränsen brukar resultera i åtgärder modell att "vid vite om 50.000kr/vecka riva den otillåtna utbyggnaden". Det är således lönlöst att med vett och vilja trotsa ett bygglov på det sätt som beskrivs.

Sök istället bygglov så som man vill bygga. Vill inte grannen låta dem bygga där, så argumentera för kommunen att de borde få ändå. Kommunen kan köra över den trlskande grannen, men knappast med argumentet att huset skall säljas. Den nya grannen behöver ju inte tycka att det är roligt heller med ett hus nära tomtgränsen. (Även om grannen säger ja, är det inte säkert att kommunen godkänner p.g.a. deras krav på bl.a. brandsäkerhet).
 
Personligen så skulle jag om övriga omständigheter är rimliga godkänna att en granne bygger lite nära vår tomt. Men inte om det är ett bygge som de försöker trumfa igenom genom att bryta ett givet bygglov.
 
Tyvärr kommer ju hela processen att ta lång tid. Först ska kommunen sätta sig in i det hela (2 veckor), papper ska skickas ut till grannen, de ska få tid att tycka till (3-4 veckor i värsta fall), bygglov med byggsamråd ska genomföras (minst 1 vecka) och då har hela semestern gått. Fast denna tid hade det om möjligt kanske även tagit om grannen varit positiv.

Så antagligast är det bara att göra tillbyggnaden engligt planbestämmelserna, eller ligga ut med dyra lån och vänta till nästa år...med nya grannar...
 
men, är du inte lite sent ute även om du skall följa plan. bygglov med samråd etc brukar ju ta ett tag.
 
Det vore fullkomligt vansinnigt att strunta i bygglovet, oavsett om du tycker dig ha rätt. Tänk dig in i din grannes situation och fundera på vad du skulle gjort: Antag att din granne bad dig godkänna en utbyggnad, du säger nej, och grannen ger blanka f-n och bygger i alla fall i strid med bygglovet.

Skulle du:

1. Strunta i det.
2. Omedelbart kontakta kommunen och se till att bygget stoppas.
 
Problemet med ett forum är att vissa tolkar frågor som att man är helt utan förstånd.

Jag ska förtydliga; finns det någon bra lösning att ta till? Eller är enda alternativet att strunta i sina önskemål?
 
EmMi skrev:
Problemet med ett forum är att vissa tolkar frågor som att man är helt utan förstånd.

Jag ska förtydliga; finns det någon bra lösning att ta till? Eller är enda alternativet att strunta i sina önskemål?
Nejdå, jag menade inte alls att du var utan förstånd och tar definitivt inte den bråkande grannes parti, men ville påminna om att det väsentliga problem inte är kommunen utan grannen. Han/hon kommer antagligen att gå runt bygget med tumstock och anmäla så fort han ser att dimensionerna går det minsta utöver bygglovet.

Om det bara handlade om byggnadsnämnden kanske man kunde dra en vals om att man inte insåg att utbyggnaden var väsentligt större än bygglovet, men när grannen skriver en inlaga om att man tidigare försökt få honom att godkänna en större utbyggnad som han sagt nej till så kommer det att vara kört.

Lösningen är att söka bygglov, men jag tror det blir näst intill omöjligt att få tillstånd för att bygga ut huvudbostaden (i motsats till t.ex. garage) 3.5m från tomtgränsen. I de flesta kommuner ska det väldigt starka skäl till innan man börjar tumma på brandskyddsreglerna för nybyggnation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.