Vi har köpt en f.d. kontorsfastighet som vi håller på att konvertera till bostad, börjar med en ganska lång inledning hoppas ni orkar läsa till slutet.

Lite grundförutsättningar:
Plats Luleå, Norrbotten

Huset 1-plan 300m2 (Varav ca 230m2 boyta) platta på mark med trästomme, byggt -80 .
Isolering i väggar 195mm, tak 300mm, under platta 100mm mineralull? (Vet inte säkert men det verkar troligt efter att ha provat att gräva vid husfoten och bilat upp avlopssbrunn och träffat på mineralullen på båda ställerna)

I dagsläget har vi vattenburen el med vanliga element samt FT-ventilation och möjligen ett luftvärme system (Det går in kraftiga väremrör i ventilationsanläggningen).

Huset har varit varmställt i något år och energiförbrukningen 05-06 var ca 40000 KWh vilket borde vara representativt för uppvärmningen.

Nu till frågorna/funderingarna:
För att få ned energiförbrukningen så har vi funderat på konvertera till jord- eller bergvärme men efter att ha läst här och på värmepumpsforumet så blir jag tveksam om vi har bra förutsättningar för det?

1. Våra radiatorer är huvudsakligen 3-radiga dim ca 1000x300mm, kommer dessa fungera effektivt med en värmepump?

2. Vi tänkte lägga golvvärme i bad & entré, är det dumt att spåra ned dom direkt i plattan med tanke på isoleringstjockleken?

3. Eftersom radiatorrörs installationen är föga estetisk utan mer "Industriell" i sitt utförande (Vissa delar som 10cm gråa isolerade rör i tak, andra dragna på vägg med isolering och grå plåtkanal utanpå) så frestas jag att
lägga golvvärme i hela boytan, gick in på upnors hemsida körde deras dimensioneringsverktyg och och fick en mtrl lista som verkar hamna på ca 80kkr verkar detta rimligt?

4. Borde vi överhuvudtaget fundera på golvvärme med tanke på fuktvandringen?

Hoppas på era ideer/tankar kring våra frågor.
 
En kompis köpte en fd affär byggd -90 med 2,70 i takhöjd där det va lite dåligt med isolering under plattan (100 mm) så han la in golvvärme i hela huset på 230 m2..
Han la in 2x50 mm friggolit där den övre skivan är spårfräst, Det är samma system som villavarm har fast han la 15 mm ekparkett direkt på friggoliten utan spånskiva.. Där det skulle va klinkers la han in en 50 mm friggolit o slangarna gjöts in i ett 55 mm lager så alla golv kom i samma nivå..
villa varm villor bygga hus småhus trähus husbyggsats hustillverkare

Han har jordvärme o det är ett mycket bra lågtemp system som inte är trögt som ingjuten golvvärme blir, Vid -30° kör han ut 32° vatten på golvvärmen...
 
Tack 2an,

Låter mycket intressant jag har kollat på villa varms lösning och varit sugen att göra något likande, några funderingar bara.

Vi har 2.50 i takhöjd, känns som om skulle helst behålla så mycket som möjligt av denna, kan man klara sig på 50mm (bara den spårade skivan)?

Riskerar man att plattan blir för kall och får fukt som vandrar uppåt?
Vet du om din kompis la någon plast/ventilationssytem mellan plattan och frigoliten?
Hur gör man med dörrarna?

Tror inte det fungerar att kapa 115mm på dörrarna, alternativet är att lyfta alla dörrposter till den nya golvnivån :eek:

/Håkan
 
Kompisen hade det rätt taksamt då dena affärslokal inte hade några fönster förutom vid ingången o där skulle dom ändå ha entren då det va mitt på huset, Fans även bara en vägg som gränsade mellan lager o butik.. :)

Visst går det köra med endast en skiva (50 mm) men du får ju sämre isolerat = högre energiförbrukning, 2,40 i tak höjd blir ju som dom flesta hus så det blir ju till att prioritera förbrukning mot takhöjd..

Det där med fukt går att lösa med en platonmatta innan friggoliten o ventilerad sockel, Villavarm har det men inte kompisen o han har inte märkt några fukt problem vilket därimot en annan kompis har som har ingjuten golvvärme i ett hus på et bergs kulle... Luften blir där som i ett garage om inte det körs värme på sommaren..

Dörrarna får du nog höja/flytta upp karmarna vilket jag oxå tvingats göra nu när jag bytt dörrar, Det är inte så svårt men lite mer jobb blir det ju...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.