Jag och sambon letar hus och han börjar gnälla över att jag är så negativ till alla hus pga eventuella renoveringsbehov.
Det är mest när det kommer till hus med källare som jag får lite panik då jag är livrädd för mögel.

Har blivit lite intresserade av ett hus med följande besiktningsprotokoll:
http://www.magnussonmakleri.se/app/...86573/DOK39B90BE4F25F46D5A5D02B226BE9E63A.pdf

Bör jag lägga benen på ryggen och springa redan innan vi tittat? Jag vill inte ha ett hus med alltför mycket renoveringsbehov som kostar massor.
Några stora röda varningsflaggor? Bör jag vara livrädd för mögel i källaren och att hela källaren behöver blåsas ut? Skulle det eventuella möglet påverka hela inomhusmiljön då det är öppet ner till källaren?
 
Uppreglade väggar i källare lär ju inte lugna dina nerver i vilket fall.
 
Inte original tak med lite läckor, gamla badrum och dränering sen huset byggdes.
Allt behöver inte göras på en gång men det kommer.
Ska det börjas renoveras så måste dom tunga bitarna vara klara.
Skalet på huset bestämmer skicket .
Finns ingen anledning att lägga stora pengar invändigt om det sen kommer en dag blir en större läcka från taket ner i det nyrenoverade huset.
 
  • Gilla
Emppsan
  • Laddar…
Uppreglade väggar i källare eller någon slags bostadsrum överhuvudtaget i källare innebär nästan garanterat mögel antingen nu eller senare.
Fördelen är att om man kastar ut uppreglingar och ytmaterial och gör det till en enkel källare med betongväggar så brukar man bli av med möglet för gott.

Platt tak på garage är i stort sett en garanti för antingen nuvarande eller tidigare eller framtida läckor.
Fördelen är att det går att bygga om så man får taklutning.

Det finns inget felfritt hus i verkligheten. Det finns hus där man ser felen och så finns det hus där man inte ser felen och kan inbilla sig att de är felfria. Det finns allvarliga fel och det finns lindriga fel.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Riv allt trä mot betong i källaren så är det lugnt.

Om ni ska ha gillestuga/gästrum så putsar ni väggarna istället. Funkar superbra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.