M
Hej!

Har en gammal Klippo Compact med en Briggsmotor på som inte ger någon gnista.

A=tändhatten
B=basen
C=Dödmansgreppet

Har loss tändspolen och har mätt upp ca 5kOhm på A->B, 6,5kOhm A->C men 0kOhm C->B

Men ska det vara någon koppling mellan C->B?
Det känns egentligen inte så, utan C borde bara vara kopplat till sekundärsidan.

Den är ju inte tvärdöd, men jag vet heller inte om jag har rätt värden.

Däremot fattar jag inte hur dödmansgreppet ska funka riktigt. Ser ut som att det är en tråd och sedan ett bleck som skall skjutas upp och ner med handtagets läge.
Men kabeln ligger inte emot något ens i något läge, borde den inte göra det?
Försöker ta med ett foto på det hela.
 
  • Närbild på en gräsklippares tändspole och dödmansgrepp, markeringar som visar komponenterna A, B, C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tändspole från Klippo Compact med markeringar A för tändhatten, B för basen och C för anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av gammal Klippo gräsklippares motor med fokus på tändspolen och dödmansgreppet markerade med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dödaren kortsluts mot jord för att stänga av. Så om du gör rent tändspolen, skruvar tillbaka den och lämnar flatstiftet till dödmansgreppet oanslutet så borde du ha gnista. Om inte är spolen antagligen trasig. Primärsidan av spolen brukar vara så lågohmig att man inte får någon vettig mätning med en vanlig multimeter. Därav mäter du 0 mellan C och B. Jag förutsätter att den inte är så gammal att den har brytarspetsar.
 
A
M Marcussjogren skrev:
Hej!

Har en gammal Klippo Compact med en Briggsmotor på som inte ger någon gnista.

A=tändhatten
B=basen
C=Dödmansgreppet

Har loss tändspolen och har mätt upp ca 5kOhm på A->B, 6,5kOhm A->C men 0kOhm C->B

Men ska det vara någon koppling mellan C->B?
Det känns egentligen inte så, utan C borde bara vara kopplat till sekundärsidan.

Den är ju inte tvärdöd, men jag vet heller inte om jag har rätt värden.

Däremot fattar jag inte hur dödmansgreppet ska funka riktigt. Ser ut som att det är en tråd och sedan ett bleck som skall skjutas upp och ner med handtagets läge.
Men kabeln ligger inte emot något ens i något läge, borde den inte göra det?
Försöker ta med ett foto på det hela.
ta och prova spänna fjädern lite till och starta motorn..
De är kända för att tappa i spänsten.. Och då orkar inte vajern dra tillbaka tillräckligt.

Jag brukar böja lite i vajer fästet vid dödarn..
9 av 10 fungerar sedan..
 
M
A Avemo skrev:
Dödaren kortsluts mot jord för att stänga av. Så om du gör rent tändspolen, skruvar tillbaka den och lämnar flatstiftet till dödmansgreppet oanslutet så borde du ha gnista. Om inte är spolen antagligen trasig. Primärsidan av spolen brukar vara så lågohmig att man inte får någon vettig mätning med en vanlig multimeter. Därav mäter du 0 mellan C och B. Jag förutsätter att den inte är så gammal att den har brytarspetsar.
ah snyggt, då fattar jag hur greppet fungerar.

men då ska alltså den lilla kabeln som är ansluten till polen för död mans grepp kortsluta mot den platta som trycks upp när man släpper handtaget (om jag minns rätt)?

får testköra spolen utan!
 
M
Maskintok skrev:
ta och prova spänna fjädern lite till och starta motorn..
De är kända för att tappa i spänsten.. Och då orkar inte vajern dra tillbaka tillräckligt.

Jag brukar böja lite i vajer fästet vid dödarn..
9 av 10 fungerar sedan..
tänker du på fjärden som dödsgreppet spänner?

ser ut som att fjädern funkar bra och svänghjulsbromsen fungerar precis som den ska vad jag kan se
 
A
M Marcussjogren skrev:
tänker du på fjärden som dödsgreppet spänner?

ser ut som att fjädern funkar bra och svänghjulsbromsen fungerar precis som den ska vad jag kan se
Jo det är dödaren.

Det kan se korrekt ut, men så bänder man lite och helt plötsligt så har man gnista igen.

Man bänder ut vajer fästet litegrann bara eller nyper ihop fjädern med en pollygrip.
startar den då eller ger gnista så har man felet där..
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Maskintok skrev:
Jo det är dödaren.

Det kan se korrekt ut, men så bänder man lite och helt plötsligt så har man gnista igen.
M Marcussjogren skrev:
tänker du på fjärden som dödsgreppet spänner?
kollar detta, tusen tack!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
M Marcussjogren skrev:
kollar detta, tusen tack!
Varsågod det är betydligt mycket billigare om det är felet än att byta spole.. (y)
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Tusen tack för hjälpen @Avemo och @Maskintok !

Problemet var att dödmansgreppet inte släppte blecket korrekt, eventuellt för mycket smuts också.
Hade jag inte fått reda på att det gick att köra utan så hade det tagit längre tid att fixa det.

Men nu går den som ett skott igen :)
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
A
M Marcussjogren skrev:
Tusen tack för hjälpen @Avemo och @Maskintok !

Problemet var att dödmansgreppet inte släppte blecket korrekt, eventuellt för mycket smuts också.
Hade jag inte fått reda på att det gick att köra utan så hade det tagit längre tid att fixa det.

Men nu går den som ett skott igen :)
Huvudsaken är att det är löst(y)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.