P
Hej alla kunniga elnissar!

Vi har ett elelement av märket BEHA, typ P6 600W i ett badrum. Det har en elektronisk termostat vars lilla lampa lyser, så termostaten tycker att elementet ska värma. Elementet är dock helt kallt.

Elementet är inkopplad med en platt stickpropp med tre stift som ser ut som en Norwesco-stickpropp (men jag är inte säker). Det tyder på att elementet går på 230 V. Det står visserligen 400V på etiketten, men i manualen (som jag hittade på beha.no) finns anvisningar för hur man kopplar in elementet både på 400 V och 230 V.

Inga säkringar för något värmerelaterat har löst ut i elcentralen, Om en säkring hade löst ut skulle väl knappast termostatlampan lysa?

Jag hade tänkt bryta mig in i elementet för att se om jag kunde hittat någon ledtråd, men det tycks vara inbrottssäkrat för elamatörer. Nån om har tips om var man börjar bända och slita?

När jag hade häktat av elementet från väggen och tittat även på undersidan noterade jag att det var en hel del damm i gallret där. Jag tog bort dammet och satte tillbaka elementet men det vill inte bli varmt. Kan det finnas ett överhettningsskydd nånstans som går att återställa? Jag hittar inget uppenbart sånt.
(Ventilationsgallret till termostaten brukar vi dammsuga regelbundet så där kan luften röra sig fritt).

Etikett på BEHA elelement med typ P6 600W, 400V specifikation och olika symboler, daterad 15.02.10.

Bakompanel av ett BEHA elelement P6 600W med en elektronisk termostat och en platt stickpropp liggande på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


BEHA-elradiator med lyser lampa på termostaten, dammigt men kallt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit vägghängd BEHA elektrisk värmeelement med termostat i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Det är ett 400 V element enligt typskylten och byter du till ett nytt ska det också vara 400 V. Om det går att ta loss elektronikdelen kan det kanske gå att skicka den till tillverkaren och få ett renoverat tillbaka för en rimlig summa. Kan vara värt att kolla upp.
 
Redigerat:
Sitter nog ett överhettningskydd som det ska vara. Ingen knapp någonstans då. För att få isär det, är nog ett par skruvar i underkant och fronten vikes ut och krokas. Då kan man mäta spiralen om den gett sig , även se om det sitter någon form av pärla/blank grej kopplad där, får du isär det så fota rakt in så allt kommer med.
 
P
Det finns inga skruvar nånstans på elementet. På bild nummer två ser man en massa svarta saker. Det är plastflärpar som ser ut att hålla bakstycket på plats. Jag vill dock helst inte gissa vilken flärp jag ska bända åt sidan först för att kunna dra loss bakstycket.

De fyra stora flärparna till höger i bild tror jag inte att man ska bända på. Man ska antagligen bända ut en eller flera av de små först och sen skjuta hela bakstycket åt höger i bild.

Jag har inte hittat någon servicemanual på nätet, tyvärr.
 
Redigerat:
P
J Josth skrev:
Det är ett 400 V element enligt typskylten och byter du till ett nytt ska det också vara 400 V.
Ja, det låter rimligt. Jag blev lurad av att stickproppen har tre stift. Det innebär väl att bara en fas används?
Om det går att ta loss elektronikdelen kan det kanske gå att skicka den till tillverkaren och få ett renoverat tillbaka för en rimlig summa. Kan vara värt att kolla upp.
Det finns inga skruvar där heller. Man måste bända bort elektronikdelen på något sätt, om det ens går utan att ha sönder den.
 
Syns inte riktigt vilka du menar, kan vara att sätta en mejsel i och lossa ett lås, normalt så finns inga beskrivningar hur man öppnar EL-element oavsett fabrikat, bar erfarenhet som gäller.
 
P
Om du öppnar bild nummer två i ett nytt fönster så får du se en större och mer detaljerad bild. Sen kan man klicka en gång på bilden i det nya fönstret för att få bilden ännu större.

Då ser man att de mörka sakerna är hål i plåten som det sticker ut plastflärpar ur. Jag får ta fram en mejsel i morgon och se om jag kan få loss bakstycket utan våld.
 
Har inte öppnat ett sådant , kanske sidostycken är påknäppta och håller fronten. dom du menar är det nog inte.
 
Ser ut som att du skall trycka in lilla piggarna mellan hakarna på varje sida och dessa kan då glida upp och släppa bakstycket.
 
Redigerat:
P
Aha! Bra tips (tror jag :)). Ska prova det i morgon.
 
Fairlane
P pmd skrev:
Ja, det låter rimligt. Jag blev lurad av att stickproppen har tre stift. Det innebär väl att bara en fas används?
Används bara en fas så har du inte 400V.
I en trefasanläggning har du 400V mellan faserna (fas-1 mot fas 2 = 400V etc).
Vad de tre stiften är vet jag inte men det kan vara två fasstift och jord till exempel. Någon nolla behöver du inte om det är det du tänkte skulle ta ett stift.
 
P
Tack för klargörandet!
 
P
Jag har gjort ett försök till med det här nu.

J jonaserik skrev:
Har inte öppnat ett sådant , kanske sidostycken är påknäppta och håller fronten. dom du menar är det nog inte.
De smala (vita) sidostyckena tycks sitta med något slags snäpplås, men det går inte att se var man ska peta för att få upp dem (om det nu är snäpplås). Det verkar som att man måste få bort dem för att överhuvudtaget ha en chans att få av den bakre plåten.

TeroM TeroM skrev:
Ser ut som att du skall trycka in lilla piggarna mellan hakarna på varje sida och dessa kan då glida upp och släppa bakstycket.
Jag antar att du menar de små runda plupparna mellan de största svarta fyrkanterna på baksidan. Det låter rimligt så jag gjorde en försök, men det går inte att trycka dem så värst långt in. De åker förstås ut igen så fort man har slutat trycka på dem.

Det är nog inte meningen man det ska gå att reparera ett sånt här element. Jag har kollat med en firma som har sålt just den här modellen men den har utgått ur sortimentet. De kunde bara erbjuda 230 V-element som ersättare så jag får leta vidare.
 
P
Jag lyckades inte öppna elementet utan våld så jag beställde ett nytt och lät en elektriker installera det.

Två dagar innan elektrikern skulle komma gick plötsligt elementet igång men efter ett knappt dygn dog det igen. Det fick mig att tro att felet fanns i termostaten, men den var inte lättare att öppna än radiatorn. Det var väl ändå inte speciellt troligt att jag hade kunnat reparara en elektronisk termostat.

Nytt element -> varmt i badrummet igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.