Hej.
Dotter och svärson hyr ett hus.
Men nu har mössen tuggat i sej spis nr 2. Har ringt hyresvärd men han skickar bara musfällor och råttgift. Dom springer framför en och när dom är på vasken står dom och tittar på en. Det konstiga är att dom inte går på bröd . Men spis stålull och konstiga saker.
Hur går man tillväga så där händer något. Hyresgästföreningen gör inget för det är en privat hyresvärd. jag går ut med deras hund varje dag och nu har jag fått in en mus i min bil. Om den följt med från dom eller hoppat på någonstans vet jag inte. Men det börjar bli lite irriterande att det inte händer något. Utan spis nu i 2 veckor. Mössen nästan skrattar åt en.
 
En fastighetsägare är alltid ansvarig för att förebygga och åtgärda så att eventuella skadedjur försvinner. Det regleras i miljöbalken. En hyresvärd är enligt hyreslagen skyldig att se till att skadedjuren försvinner, så fort de har fått information om problemet. Det gäller oavsett om hyresvärden är privat eller kommunal. Så har i alla fall jag uppfattat det.

Att sätta ut musfällor är en vanlig åtgärd tills man har åtgärdat problemen med mössens ingång och vad som lockar in mössen. Att mössen samlar annat än mat tror jag beror på att de bygger bo. Har de själva hittat vilken väg mössen tar sig in?

Rekommendera din dotter att kontakta sitt försäkringsbolag, det kan finnas möjlighet till att finansiera en sanering via dem. Jag utgår från att de redan har gjort allt förebyggande arbete som att förvara mat på rätt sätt, att inte mata fåglar nära huset och att sätta upp så många musfällor som möjligt.

Det kan vara värt att kontakta hyresgästföreningen igen, de har medlemmar hos både privata och kommunala hyresvärdar, så jag förstår inte hur de kan ha svarat på det sättet. Kan det vara så att de inte är medlemmar helt enkelt?
 
  • Gilla
Ann.Brorsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.