Hejsan, skulle behöva lite hjälp att få klarhet i vad som kan vara fel på min frys. Siemens (KA58NP90)
Temperaturen är bara runt -5grader och som ni ser på bilden så är det bara en liten del av förångaren som blir kall och isig. Vad kan vara felet?
Har provat att sköra super freeze men blir inte direkt kallare.
Kompressorn fungerar och är lagom varm, har kylmedia läckt ut eller vad kan det vara då den har några år på nacken. Är det värt att felsöka?

Mvh
Mats
 
  • Öppen frys med en förångare som delvis är täckt av is, vilket indikerar en potentiell defekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostat är första tanken som slår mig
 
J Joensson68 skrev:
Hejsan, skulle behöva lite hjälp att få klarhet i vad som kan vara fel på min frys. Siemens (KA58NP90)
Temperaturen är bara runt -5grader och som ni ser på bilden så är det bara en liten del av förångaren som blir kall och isig. Vad kan vara felet?
Har provat att sköra super freeze men blir inte direkt kallare.
Kompressorn fungerar och är lagom varm, har kylmedia läckt ut eller vad kan det vara då den har några år på nacken. Är det värt att felsöka?

Mvh
Mats
Tänkte också på om någon vet knappsekvensen för att komma in i övervakningsmenyn och se om det finns någon felkod som kan ge mig någon ledtråd.
 
Går fläkten? Håll inne ”dörrknappen” och lyssna om den kommer igång.
 
  • Gilla
Larmal
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Går fläkten? Håll inne ”dörrknappen” och lyssna om den kommer igång.
Japp, jag har hållit in dörrknappen och då går fläkten igång som den ska, men har aldrig fått ner kylan.
Har läst om man kör super freeze så tar den inte temp sensorn i beaktning, men det verkar inte hjälpa heller.
 
Purre Purre skrev:
Termostat är första tanken som slår mig
Hur fungerar termostaten på denna typ av kyl/frys, vad styr den då det finns givare i både frys och kyl separat?
 
torbeno torbeno skrev:
Ett tag sen jag pillade på en sådan men det finns ett elektronikkort upp på toppen av skåpet.

Pos 0107
[länk]
Ok vad tänkte du att jag skulle göra där?, har tidigare gått igenom dessa sprängskisser och letat efter givare. Jag har också hittat en service manual på nätet för en DAEWOO och skulle säga att 99% är samma delar rakt över.
 
J Joensson68 skrev:
Tänkte också på om någon vet knappsekvensen för att komma in i övervakningsmenyn och se om det finns någon felkod som kan ge mig någon ledtråd.
3) Every time you press “Freezer” button, the following value is displayed successively.
① Refrigerator operating time. (From power is connected)
② F-Sensor temperature.
③ D-Sensor temperature.
④ R-Sensor temperature.
⑤ RT-Sensor temperature.
⑥ P Factor display (Refer to water supply mode of automatic icemaker)
⑦ Filter remaining time until change (First check ; 4,320Hr) Refer to Filter Information Reset of CLED of front control panel.

Har nu igen kommit in i test menyn och har följande information, dock lite frågande om jag tolkat informationen rätt:
1. 08 47
2. F0 51
3. -d1 90 som nästa varv blev -d2 04 (känns lite skumt?)
4. r0 87
5. t2 80
6. P1 00
7. F1 Lt
 
A
J Joensson68 skrev:
Hejsan, skulle behöva lite hjälp att få klarhet i vad som kan vara fel på min frys. Siemens (KA58NP90)
Temperaturen är bara runt -5grader och som ni ser på bilden så är det bara en liten del av förångaren som blir kall och isig. Vad kan vara felet?
Har provat att sköra super freeze men blir inte direkt kallare.
Kompressorn fungerar och är lagom varm, har kylmedia läckt ut eller vad kan det vara då den har några år på nacken. Är det värt att felsöka?

Mvh
Mats
Du har akut köldmedelsbrist!
 
electroluxaren skrev:
Du har akut köldmedelsbrist!
Hejsan, har precis mätt resistansen på givarna och D-givaren ger ett värde på ca 30kOhm och tolkar jag detta rätt så tror microcontrollern att det är svinkallt i frysen då den normalt skall ligga mellan 22-23 kOhm, kan det vara orsaken till mina problem?
Art No. 00601059

FEL TÄNKT AV MIG, ursäkta
 
Redigerat:
J Joensson68 skrev:
Hejsan, har precis mätt resistansen på givarna och D-givaren ger ett värde på ca 30kOhm och tolkar jag detta rätt så tror microcontrollern att det är svinkallt i frysen då den normalt skall ligga mellan 22-23 kOhm, kan det vara orsaken till mina problem?
Art No. 00601059

FEL TÄNKT AV MIG, ursäkta

Hur får man kylmedelbrist, om jag har ett läckage så borde väl allt försvinna med tiden eller?
 
J Joensson68 skrev:
Hur får man kylmedelbrist, om jag har ett läckage så borde väl allt försvinna med tiden eller?
Precis, med tiden.. till slut kyler den inte alls
 
A
J Joensson68 skrev:
Hur får man kylmedelbrist, om jag har ett läckage så borde väl allt försvinna med tiden eller?
japp och du är nära slutet på denna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.