E Em_A skrev:
9/10 rätt
Man kanske skulle ta och dränera huset själv, hur svårt kan det va lixom
Det är bara att hyra en liten grävare och ösa, använd porrydrän bästa bästa, jag har använt det till ett 30 tal hus funkar bra, samt använt dom även vid nybyggnation
 
lite OT - men ändå inte...
C Catt skrev:
Det är bara att hyra en liten grävare och ösa, använd porrydrän bästa bästa, jag har använt det till ett 30 tal hus funkar bra, samt använt dom även vid nybyggnation
Man blir lite "taggad" av att dränera - när det blir bra och man ser att det fungerar :cool:
Finns möjlighet, är det helt möjligt (inte så svårt) att dränera själv. Dock bör man se till att man har bra rådgivning om man känner sig osäker.
I ett dränerings projekt finns flera moment. (där själva grävningen bara är ett)
1) Projektera
- Behövs dränering?
- Vilken marktyp gäller? (Lera / Morän / Sten /Silt ...)
- Finns gammal befintlig dränering? (Går den att nyttja på något sätt?)
- Var ska dräneringsvattnet ta vägen? (Finns lutning? Dräneringsbrunn? Måste pump installeras? eller... ?)
- Hantering av gammal asfalt på väggen (beroende på lösning)
- Isolering (Pordrän / Isodrän och liknande tror jag själv på) - Hur tjock?
- Hur kommer ytvattnet att hanteras?
- Val av dränerings rör (själv valde jag ESS-Drän) och tillbehör.
- Inspektion & spolningsmöjligheter osv.

2) Beställning och köp av produkter (kan ibland ta tid i dessa tider)

3) Grävning
- Grävare :whistle:
- Manuellt med spade :sweat:
( En god vän till mig grävde tillsammans med tre vänner, två sidor på huset med spade på en fredagkväll och halva lördagen. - Råd spara matjord? och glöm inte att kasta jorden en bit bort innan man kommit ned på djupet (y)... Den stora fördelen blev, att när grävningen var klar var gräsmattan i princip oskadad. ) För honom blev kostnaden trevlig samvaro och kanske någon pizza och något läskande :rofl:
Min vän blev besviken när jag sa att han inte fick gräva runt huset direkt - han hade tänkt lösa sitt dräneringsproblem på samma helg...

4) Innan man fyller igen helt, kanske dagvattenrör ska läggas ned i graven - råd isolera ovanför eller lägg röret på frostfritt djup så det inte fryser tätt under mark.

Sedan är det bara att njuta av sitt hantverk :geek:...
 
M
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än dom flesta som har gjort quizet "Kan du dränera?"
 
pdov
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 3 659 andra personer som har gjort quizet "Kan du dränera?"
 
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 2 933 andra personer som har gjort quizet "Kan du dränera?"
 
F
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 4 628 andra personer som har gjort quizet "Kan du dränera?"

Har läst på en del, det är snart dags att dränera om huset :)
 
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 2 018 andra personer som har gjort quizet "Kan du dränera?"
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 4 640 andra personer som har gjort quizet "Kan du dränera?"
 
T
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 3 452 andra personer som har gjort quizet "Kan du dränera?"
 
S
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 4 656 andra personer som har gjort quizet "Kan du dränera?"
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 4 700 andra personer som har gjort quizet "Kan du dränera?"
 
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 3 584 andra personer som har gjort quizet "Kan du dränera?"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.