Jag har ett gammalt eluttag sittandes på en fasad som det är dags att byta ut då packningen börjat gå sönder. Jag blev lite osäker på vilken ip klass jag behöver. Tänkte först ip65 då det sitter på en yttervägg men läste någonstans att det räckte med ip44 vilket i mitt tycke känns lite lågt. Jag läste även någonstans att man borde installera uttag med jordfelsbrytare vilket känns lite onödigt då jag har jordfelsbrytare i huset?

Vilket uttag borde räcka? T.ex. så har byggmax bara uttag på ip44 och bauhaus max ip54. Verkar svårt få tag på ip65 uttag så kanske overkill?
 
B
Ip44 räcker bra
 
  • Gilla
pota
  • Laddar…
Jag skulle alla dagar i veckan välja det dyrare ELKO uttaget.
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
ELKO är ju ett bättre val. Tänk dock på att det håller IP44 endast med locket stängt. Så om du hade tänkt använda uttaget i dåligt väder skulle de må bra av et regnskydd. Och se till att öppna kondenshål i botten på kapslingen om det inte redan är gjort.

Ett bättre val utom kan vara ELKO Admiral
https://www.elbutik.se/product.html/elko-admiral-2-vagsuttag-mj-svart?category_id=15699
Finns i vit och svart färg.
 
  • Gilla
pota
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
ELKO är ju ett bättre val. Tänk dock på att det håller IP44 endast med locket stängt. Så om du hade tänkt använda uttaget i dåligt väder skulle de må bra av et regnskydd. Och se till att öppna kondenshål i botten på kapslingen om det inte redan är gjort.

Ett bättre val utom kan vara ELKO Admiral
[länk]
Finns i vit och svart färg.
Nu slog jag precis till på elkon på byggmax. Jag kommer inte använda den vid dåligt väder så då ska det väl vara lugnt med denna:
https://www.byggmax.se/vägguttag-kapslade-utanpåliggande-2-vägs-med-lock-och-petskydd-elko-p295203
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
ELKO är ju ett bättre val. Tänk dock på att det håller IP44 endast med locket stängt. Så om du hade tänkt använda uttaget i dåligt väder skulle de må bra av et regnskydd. Och se till att öppna kondenshål i botten på kapslingen om det inte redan är gjort.

Ett bättre val utom kan vara ELKO Admiral
[länk]
Finns i vit och svart färg.
Förstår inte riktig grejen med admiralen då det är ett 2vägs vägguttag men nyttjar du inte båda så uppfylls ju inte ip44 kravet. Kollar man på Aqua serien 2vägs VU ip44 så har den ju lock till vardera uttag och inte ett gemensamt
 
Nä, IP44 uppfylls då inte heller av den brunn där stickproppen sitter så det spelar inte så stor roll. Det är inte heller locket på Admiral som är grejen även om det ser ut att skydda lite bättre mot regn. Grejen är heller inte att försöka hålla tätt, det är ofta lönlöst. Utan poängen med Admiral är att de är konstruerade för att låta vatten passera igenom kapslingen utan att orsaka skada.

Definitionen på en kapslingsklass t.ex IP44 är att vatten inte får tränga in i en sådan mängd att det har skadlig påverkan.

Eljo Aqua utmärker sig för att vara stryktåliga och rekommenderas i djurstall.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.