Långtidmätning av radon visade förhöjda halter av radon. Tog en biltemafläkt och satte på en av mina brunnar till dräneringen med följden att radonet kunde uppmätas till långt under gränsvärdet (i samtliga rum)!

Nu vill jag ha en mer ändamålsenlig fläkt, som tål väder och vind. Någon som har tips på en sådan? Gärna med låg energiförbrukning och tre lägen dvs kunna öka/minska kapaciteten.

Lena
 
Hemada, tack!
Du råkar inte ha ett par bilder på hur du löst det hela. Skulle underlätta enormt.

Lägger bild på min tillfälliga lösning.
Tillfällig lösning av dränering med grön säck och svart hink vid byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har gjort lika dant. 125mm kanalfläkt på dräneringsbrunnen. Jag har seriekopplat den med glödlampor på rätt effekt så varvtalet blir lämpligt. I mitt fall räcker det med otroligt lågt varvtal. Fläkten har gått i flera år nu.
 
  • Gilla
LenaSuzanna
  • Laddar…
Olf, vilken fläkt valde du och har du någon bild på hur du löste detta på dränering så jag kan se ev tänkbar lösning
 
Jag kan försöka ta en bild senare idag. Men i prinip är det en sådan här fläkt jag har:

https://www.luftbutiken.se/kanalfla...JsRanojocwAeJCq9Ikx1WDsQqI0HMvJRoCwIMQAvD_BwE

Först när jag höll på att prova mig fram så satte jag bara en plyfaskiva över brunnen. Sedan gjorde jag ett hål för fläkten och stälde fläkten ovanpå skivan bara. Nu har jag gjort en aningens mer permanent installation. Jag har fortfarande en pyfaksiva som brunnslock. Men jag har hängt fläkten under skivan. Så fläkten hänger i brunnen. Sedan har jag satt på en 90-böj uppe på skivan så det inte ska regna rakt ner i fläkten. Men observera att jag justerat ner varvtalet på fläkten till ett minimum. Den snurrar som en LP-skva ungefär. Nej, snabbare går den. Men den går på rejält lågt varvtal.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.