1 467 504 läst · 24 285 svar
1468k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det finns folk som inte vill bry sig eller vilja förstå det ekonomiska vad gäller bilägandet. Det intressanta är dock att de ändå behöver hävda gång på gång att elbil alltid är överlägset billigast och bäst att köra.R Rkarlsson skrev:Lägg till 1500 om året i underhåll om du stör dig på det.
Jag var tydlig med ATT KÖRA Inte övriga kostnader.
ATT KÖRA
Och i med jag ska behålla dieseln för att elbilen aldrig kan kompensera behoven så är det ATT KÖRA.
Och i med jag inte har lån på dieseln så finns inte den kostnaden, om du mår bättre så har jag tjänat igen den kostnaden på börsen. Så om du vill ta den posten så har jag kapitalplus på bilen eller totala ekonomin
Men jag har ändå bara fått ett svar som gav mig en billigare bil. Vilket var vilken bil är billigast i månadskostnaden av nya elbilar.
Många av elbilsförespråkarna verkar även tro att en bil slutar fungera om den är äldre än 3 år. De flesta moderna bilar kan idag bli uppemot 12-15 år och rulla 20.000 mil relativt problemfritt.
De som menar att man inte kan jämföra en ny bil mot en som är 5 år gammal och rullat kanske 8000 mil resonerar väldigt märkligt.
Så länge man kan göra valet av att köpa en 5 år gammal bil mot en ny så är det klart att även jämförelsen kan göras. Antingen har man noll kunskap om bilar eller så har man missat något annat högst väsentligt. Kanske hoppade man över den där grundkursen i ekonomi, vad vet jag.
Mitt tips är att inte argumentera med dessa, det leder igen vart. Låt dem leva i elbilsbubblan och de utmaningar som de får på köpet. Det är deras val.
Är de flesta elbilsägare fattiga/lågavlönade eftersom det är sådan återkommande fokusering på att kunna ladda gratis? Hur går det förresten ihop med det ständiga gnället över höga elräkningar för övriga? Nånstans måste väl pengarna in för elen.pacman42 skrev:
Gratis laddning är ju bättre än att betala för laddningen, det bör de flesta tycka. Att någon annan betalar är väl inte vårt problem?S sonabr4000 skrev:
Det är enklare att ladda gratis på fruns jobb än att få ihop laddningen med tre elbilar (en är en PHEV) hemma.
Pga ombyggnad i uppvärmningen hemma då blir det nu lite lättare, ett av fordonen går det nämligen inte att styra laddströmmen på. Men nu när jag helt klarar mig utan elpatronen hemma så kan jag styra så att huvudsäkringarna håller också. Även om jag idag övervakar förbrukningen så räcker inte trögheten i huvudsäkringarna till mot en elövervakning med en upplösning av 1 minut.
Jo men man märker ju det att en 10 år gammal bil i nyskick är värt skit. Men den gör allt jobb och jag åker lyxigt till riktigt bra driftsäkerhet till extremt lågt underhåll som jag skrivit. Det är lite service för max 1500 om året i snitt.M Mathias1 skrev:Det finns folk som inte vill bry sig eller vilja förstå det ekonomiska vad gäller bilägandet. Det intressanta är dock att de ändå behöver hävda gång på gång att elbil alltid är överlägset billigast och bäst att köra.
Många av elbilsförespråkarna verkar även tro att en bil slutar fungera om den är äldre än 3 år. De flesta moderna bilar kan idag bli uppemot 12-15 år och rulla 20.000 mil relativt problemfritt.
De som menar att man inte kan jämföra en ny bil mot en som är 5 år gammal och rullat kanske 8000 mil resonerar väldigt märkligt.
Så länge man kan göra valet av att köpa en 5 år gammal bil mot en ny så är det klart att även jämförelsen kan göras. Antingen har man noll kunskap om bilar eller så har man missat något annat högst väsentligt. Kanske hoppade man över den där grundkursen i ekonomi, vad vet jag.
Mitt tips är att inte argumentera med dessa, det leder igen vart. Låt dem leva i elbilsbubblan och de utmaningar som de får på köpet. Det är deras val.
Det var ju därför jag var ute efter billigaste splittny bil för att man inte ska räkna in underhåll och bekymmer alls.
I just kalkylen räknar jag själv in fördelen med en splittny bil som hade varit roligt att äga en gång i livet, och att inte "betala" för haverier. Man kan ju tex låta bli att räkna in däck, de bör klara hela avtalet på 3 år.
Elbilen kommer ALDRIG bli billigare än en dieselbil som man löst för låt oss säga 80-100 tusen som ju faktiskt är större, får dra och är mer praktiskt.
Jag övervägde ju i somras en 2-3 år gammal elbil, men efter allt tänkande så är det heller inte värt det om något havererar så blir det väldigt dyrt. Plus att då måste jag belåna mig på minst 200-250 tusen.
Dock märker man ju det enl elbilsfanatiker.
Inget kan haverera och inget kostar.
Det jag vill se nu är om räntorna kommer påverka leasingen. Annars kanske man kan till sommaren slå till på en bil och prova i 3 år.
Kan bara instämma. Kör själv två bilar som båda passerat 5 år. Den ena passerat 10 år. som ny i skicket. Aldrig betalat annat än service vartannat år ca 3000kr/tillfälle.R Rkarlsson skrev:Jo men man märker ju det att en 10 år gammal bil i nyskick är värt skit. Men den gör allt jobb och jag åker lyxigt till riktigt bra driftsäkerhet till extremt lågt underhåll som jag skrivit. Det är lite service för max 1500 om året i snitt.
Det var ju därför jag var ute efter billigaste splittny bil för att man inte ska räkna in underhåll och bekymmer alls.
I just kalkylen räknar jag själv in fördelen med en splittny bil som hade varit roligt att äga en gång i livet, och att inte "betala" för haverier. Man kan ju tex låta bli att räkna in däck, de bör klara hela avtalet på 3 år.
Elbilen kommer ALDRIG bli billigare än en dieselbil som man löst för låt oss säga 80-100 tusen som ju faktiskt är större, får dra och är mer praktiskt.
Jag övervägde ju i somras en 2-3 år gammal elbil, men efter allt tänkande så är det heller inte värt det om något havererar så blir det väldigt dyrt. Plus att då måste jag belåna mig på minst 200-250 tusen.
Dock märker man ju det enl elbilsfanatiker.
Inget kan haverera och inget kostar.
Det jag vill se nu är om räntorna kommer påverka leasingen. Annars kanske man kan till sommaren slå till på en bil och prova i 3 år.
På den äldre av bilarna bytt bromsar för 1400 kr. Det är allt. Vågar påstå att det mest optimala ekonomiskt är att äga en bil från 5-12 års ålder upp till 15.000 mil. Då har man även motorskadeförsäkring om annat än service behövs. Att köra en helt ny bil blir alltid det dyraste alternativet, leasing eller ej. Självklart kan man jämföra en ny med en begagnad så länge båda bilar löser samma uppgift.
Sen kan det förstås finnas andra skäl att köpa ny bil. Men att det skulle vara mer driftsäkert eller bättre ekonomiskt är fel.
Tycker du att någon "trollar" bara för att du får en fråga som inte faller dig på läppen?pacman42 skrev:
Jo det är klart - vart 70-de mil ca så får man avsätta 5-10 min för en fulltankning!
Nja, dottern har tagit över fruns bensinare och jag lånade den för två veckor sedan. Det slutade med att jag fick ta den på släp till bilverkstaden då bromscylindern bak skar.M Mathias1 skrev:Kan bara instämma. Kör själv två bilar som båda passerat 5 år. Den ena passerat 10 år. som ny i skicket. Aldrig betalat annat än service vartannat år ca 3000kr/tillfälle.
På den äldre av bilarna bytt bromsar för 1400 kr. Det är allt. Vågar påstå att det mest optimala ekonomiskt är att äga en bil från 5-12 års ålder upp till 15.000 mil. Då har man även motorskadeförsäkring om annat än service behövs. Att köra en helt ny bil blir alltid det dyraste alternativet, leasing eller ej. Självklart kan man jämföra en ny med en begagnad så länge båda bilar löser samma uppgift.
Sen kan det förstås finnas andra skäl att köpa ny bil. Men att det skulle vara mer driftsäkert eller bättre ekonomiskt är fel.
Äldre bilar riskerar just detta i större utsträckning och du har inga försäkringar som skyddar mot det. Jag bor där det inte finns kollektivtrafik, vilket gör att vi är väldigt beroende av att bilarna verkligen fungerar och att någon tar ansvar om de inte fungerar (vilket man kan försäkra sig mot till viss del iofs). Men där finns det en stor fördel med nya bilar. Elbil eller inte....
Och (beroende på elbil, men med rätt elbil) så laddar du den nedan du äter lunch och middag och kör non-stop däremellan, så ingen större skillnad. Men just den frågan är avklarad många gånger om i tråden.S sonabr4000 skrev:
Frågan som sådan kan vara relevant, men då får man förtydliga vilket användningsfall det handlar om. Det normala är inte att folk kör upp ett fulladdat batteri på helgen, nästintill lika lite som man ned bensin eller diesel kör upp en full tank över helgen.
Nu är det ju så att nya bilar kan gå sönder lika mycket som gamla.pacman42 skrev:Nja, dottern har tagit över fruns bensinare och jag lånade den för två veckor sedan. Det slutade med att jag fick ta den på släp till bilverkstaden då bromscylindern bak skar.
Äldre bilar riskerar just detta i större utsträckning och du har inga försäkringar som skyddar mot det. Jag bor där det inte finns kollektivtrafik, vilket gör att vi är väldigt beroende av att bilarna verkligen fungerar och att någon tar ansvar om de inte fungerar (vilket man kan försäkra sig mot till viss del iofs). Men där finns det en stor fördel med nya bilar. Elbil eller inte....
Grannen längre bort har en e-niro. Han kom inte hem från stan 13 km bort innan första felet kom. Förvisso bara tmps eller vad den heter, likväl fel.
2012 jobba jag inom taxi. Fick en splittny passat, förvisso gasversion. Men på ett år så hade bakluckan gett upp, kablaget till gasen gett upp och nån spridare.
På 2 år så kan vi tillägga att motor, växellåda, hjulinställning gav upp.
Så bilen kostade väl runt 150-200 tusen innan den var 2 år. Klart där var garanti, men den kostade under driftstoppen.
TPMS stoppar ju ingen. Vi har inte sådana sensorer på vinterdäcken på en av bilarna och den fungerar ändå. Likaså den andra om jag glömt att para om sensorerna. Vad har KIA ställt till med om man inte kan köra hem? Ingen KIA för mig i så fall, dessa sensorer fallerar ju då och då.R Rkarlsson skrev:Nu är det ju så att nya bilar kan gå sönder lika mycket som gamla.
Grannen längre bort har en e-niro. Han kom inte hem från stan 13 km bort innan första felet kom. Förvisso bara tmps eller vad den heter, likväl fel.
2012 jobba jag inom taxi. Fick en splittny passat, förvisso gasversion. Men på ett år så hade bakluckan gett upp, kablaget till gasen gett upp och nån spridare.
På 2 år så kan vi tillägga att motor, växellåda, hjulinställning gav upp.
Så bilen kostade väl runt 150-200 tusen innan den var 2 år. Klart där var garanti, men den kostade under driftstoppen.