Jag har planer på att byta fasad på ett tegelhus. Jag förstår att det enklaste förmodligen är att regla upp för en träfasad direkt på teglet men då blir ju takutskottet så litet och det är ju inte så snyggt . Grundmuren stämmer ju heller inte så bra mot fasaden om man gör på det sättet. Frågan är alltså den- Har någon här på forumet rivit ner befintlig tegelfasad innan brädsforing? Skulle vara intressant om nån här har erfarenheter av ett liknande projekt.Tegelfasaden är enligt källor inte bärande kan tilläggas
 
Förstår inte varför man vill riva ned teglet. Tegel är bästa typen av fasad. Anledningen till att det inte byggs så mycket tegelfasader idag är att det är dyrt. Varför ta bort ngt som är dyrt och ersätta med något billigt. Teglet samlar värmeenergi i huset på vintern och kyla på sommaren, vilket fungerar bra. Tycker du inte att den är vacker så är det bättre att måla den eller putsa den. Tegel är en bra putsbärare. Oftast har gammalt tegel en vacker patina som bör bevaras.
 
  • Gilla
kolio och 1 till
  • Laddar…
Jag har precis rivit min tegelfasad, det var jobbigt och tungt. men gick helt ok. vi hade så kallat fasadtegel som var uppsatt utanför en träfasad med vindpapp emellan. det var svårt att få loss stenarna längst upp mot taket, men när man väl fått ner de övre tre raderna så lossnade det oftast i stora schok. Du behöver ställning, det går inte att stå på stege och få loss det. Skall du tillägsisolera? annars sparar du många timmar på att slå på träfasaden utanpå teglet. en annan aspekt i att ta bort teglet är ju att då vet du vad du har bakom, du vet när du sätter upp den nya fasaden att det ser fräscht ut under. har du några andra frågor, så är det bara att fråga.
 
imported_peter skrev:
Jag har precis rivit min tegelfasad, det var jobbigt och tungt. men gick helt ok. vi hade så kallat fasadtegel som var uppsatt utanför en träfasad med vindpapp emellan. det var svårt att få loss stenarna längst upp mot taket, men när man väl fått ner de övre tre raderna så lossnade det oftast i stora schok. Du behöver ställning, det går inte att stå på stege och få loss det. Skall du tillägsisolera? annars sparar du många timmar på att slå på träfasaden utanpå teglet. en annan aspekt i att ta bort teglet är ju att då vet du vad du har bakom, du vet när du sätter upp den nya fasaden att det ser fräscht ut under. har du några andra frågor, så är det bara att fråga.

Har du några bilder "före och efter"?
/Pär
 
Jag tror att jag har bilder både före och efter, skall se vad jag kan ordna fram... jag återkommer.
 
patrikz skrev:
Förstår inte varför man vill riva ned teglet. Tegel är bästa typen av fasad. Anledningen till att det inte byggs så mycket tegelfasader idag är att det är dyrt. Varför ta bort ngt som är dyrt och ersätta med något billigt. Teglet samlar värmeenergi i huset på vintern och kyla på sommaren, vilket fungerar bra. Tycker du inte att den är vacker så är det bättre att måla den eller putsa den. Tegel är en bra putsbärare. Oftast har gammalt tegel en vacker patina som bör bevaras.
Tegel är en bra fasad. Gillar man inte utseendet på teglet kan man ju försöka få fatt på ett parti eternit skivor och klä huset med :) Det är suveränt motståndskraftigt mot väder och vind.
 
imported_peter skrev:
Jag har precis rivit min tegelfasad, det var jobbigt och tungt. men gick helt ok. vi hade så kallat fasadtegel som var uppsatt utanför en träfasad med vindpapp emellan. det var svårt att få loss stenarna längst upp mot taket, men när man väl fått ner de övre tre raderna så lossnade det oftast i stora schok. Du behöver ställning, det går inte att stå på stege och få loss det. Skall du tillägsisolera? annars sparar du många timmar på att slå på träfasaden utanpå teglet. en annan aspekt i att ta bort teglet är ju att då vet du vad du har bakom, du vet när du sätter upp den nya fasaden att det ser fräscht ut under. har du några andra frågor, så är det bara att fråga.
Fasadtegel! Är det en smalare typ av tegelsten? Jag har tänkt mig att tilläggs isolera annars hade jag nog behållt teglet på. Kan tänka mig att den tyngsta delen av jobbet är att ta hand om på teglet när det ligger på marken eller? Hålla en bilmaskin är ju inte så lite svettigt i längden det heller i och för sig.. Hur gammalt är ditt hus? Tilläggas bör att jag inte har köpt loss huset jag pratar om än. Önskar att det löser sig snart.

Jag tackar för dina tips. Detta var precis vad jag behövde veta : )
 
Mitt hus är byggt 1940 sedan var det någon nisse som satte tegelfasad över den gamla fina panelen 1973. Den tyngsta biten är helt klart att forsla bort skiten. jag tror jag kört ett 20-tal släp till tippen. men det går rätt bra. handlar nog främst om inställningen till det hela. jag använde handslägga och mejsel och knackade bort de tre översta raderna, sedan trädde jag in en kofot i luftspalten bakom teglet och ryckte så fick man loss ganska stora bitar. det tog nog c:a en vecka per sida. jag har tyvärr glömt bort att se efter bilder. men jag skall försöka komma ihåg det i kväll.

Fasadtegel är mycket riktigt en smalare variant, mina var 6cm tjocka tror jag om jag inte missminner mig.
 
Det skulle vara intressant och få se lite bilder på ditt projekt. Kanske kan du lägga upp dom här? Skulle tro att det finns fler som är intresserade av fasadbyte och gärna vill se att det inte är omöjligt och riva tegelfasaden.
 
Tackar för tipset : )
 
Klart ni skall få se lite bilder, det är full fart, så ursäkta att det tagit lite tid. men här kommer det.
 
  • bak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fram.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • höger.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0412.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pengforsarn
  • Laddar…
Lite fler bilder...
 
  • IMG_0414.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0419.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0425.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
l2obban och 1 till
  • Laddar…
Vi rev ner vår tegelfasad förra sommaren, tilläggsisolerade och satte upp träfasad.

Vi rev och forslade bort allt (ca 20-25 ton) på fyra dagar. Vi var två personer om dagen som rev med slägga och mejsel (snabbaste sättet men man känner sig som Carl-Alfred i underarmarna efteråt).

I Köping där vi bor kan man lämna "rent" tegel som deponi utan kostnad på tippen så vi hyrde helt enkel container och kastade direkt i den på de sidor av huset där det fungerade. På två av sidorna fick vi kasta stenen på marken och sedan hyrde jag en bobcat och körde fram stenen till containern. Kostnade för container, tömning och bobcat var ca 5000 kr. Mycket väl investerade pengar enligt mig iaf!

Dessutom hade vi byggnadsställning under hela arbetet (rivning, isolering och panel) vilket var dyrt men vi hade aldrig klarat av arbetet annars.

En annan skoj bieffekt av ett sånt här projekt var ju att man var i särklass den största turistattraktionen i hela stan förra sommaren, men det får man ju bjuda på!!
 
imported_peter skrev:
Lite fler bilder...
Intressanta bilder. Vad snygga spröjs ni har i de övre fönstren. De helglasade altandörrarna ser oxå stiliga ut. Är du klar med brädsforingen? Skulle vara kul och se hur huset blev inklätt i"träfrack".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.