Jag har dubbelkupor på taket. Det är 10st pannor på höjden och 45 st på bredden. Vilka mått kan det vara på taket då?

Jag hittar ju dimensioner på en panna. Men dom överlappar ju och det hittar jag inget bra på.
 
  • Taktakpannor i dubbelkupaformation med öppning för takfönsterinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har ju taksteg, ta ett måttband o gå upp och mät?
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
Bäste Herr Banan! Om du anger anledning till att du vill mäta upp taket kanske någon kan räkna ut detta om du anger mått per panna.
 
Vill du ha kvalitet på resultatet, så mät den faktiska storleken från kant till kant på taket.

Om du absolut vill använda metoden ”antal” pannor, så mät inte bredden på en enskild panna, utan måttet mellan två springor på pannor som ligger på taket. Multiplicera med antal pannor, så får du ett ungefärligt mått för hela taket. Metoden har fler osäkerhetsfaktorer, så räkna med ett mätfel på 5-10%.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Anledningen till måttbehovet är att det skall monteras solceller och visst kan jag ta mig upp på taket men jag tänkte man skulle kunna räkna ut det ganska bra bara genom att räkna pannor.
 
  • Gilla
SueSue
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Anledningen till måttbehovet är att det skall monteras solceller och visst kan jag ta mig upp på taket men jag tänkte man skulle kunna räkna ut det ganska bra bara genom att räkna pannor.
Mäter gör ju installatören?
Eller hur tänker du?
O lämnar du ut på offert så mäter dom taket via kartor!
Eller vad har du för felmarginal o gå på?
Förstår inte varför du inte hoppar upp på taket o mäter! det går ju snabbare än skriva på ett forum
 
Taket är inte där jag bor utan på sommarstugan som är en bit bort och jag vill inte gå där med isiga pannor. Och det är en off-grid installation jag tänkte utföra själv. Så jag behöver måtten för att kunna projektera placeringen. Så frågan kvarstår om det finns några bra tumregler för att ta reda på dimensionerna bara baserat på antalet?
 
M merbanan skrev:
Taket är inte där jag bor utan på sommarstugan som är en bit bort och jag vill inte gå där med isiga pannor. Och det är en off-grid installation jag tänkte utföra själv. Så jag behöver måtten för att kunna projektera placeringen. Så frågan kvarstår om det finns några bra tumregler för att ta reda på dimensionerna bara baserat på
antalet?
Går o mäta på hitta o Eniro osv
 

Bästa svaret

J jannebmw skrev:
Går o mäta på hitta o Eniro osv
en vanlig dubbelkupig panna täcker 300mm på bredden och ca 370mm på höjden
 
T tergo skrev:
en vanlig dubbelkupig panna täcker 300mm på bredden och ca 370mm på höjden
Netto eller brutto?
 
K Kane skrev:
Netto eller brutto?
netto alltså täckande mått
taket borde vara ca 13,5 meter brett och ca 3,7 meter på höjden
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.