1 443 625 läst · 23 797 svar
1444k läst
23,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jo, fast alla som hänger här håller inte konstant på att bygga ett hus, trots forumets namn. Och även de som verkligen bygger ett hus kör inte alltid byggmaterialet till sitt nya hus på ett släp på en personbil…Huddingebo skrev:
På min bil så kostar det typ 20 000 kr att montera en dragkrok. Bara montagekostnaden räcker väl till ca 40 hemleveranser. Och då har jag inte ens hyrt/köpt ett släp.
Det var ett rejält pris för en krok. Antar att det var på märkesverkstad? Kolla pris på en firma specialiserad på dragkroksmontage istället är mitt tips. Själv betalade jag 1300 kr + 2 tim jobb när jag monterade drag för två veckor sen.J jocke31 skrev:Jo, fast alla som hänger här håller inte konstant på att bygga ett hus, trots forumets namn. Och även de som verkligen bygger ett hus kör inte alltid byggmaterialet till sitt nya hus på ett släp på en personbil…
På min bil så kostar det typ 20 000 kr att montera en dragkrok. Bara montagekostnaden räcker väl till ca 40 hemleveranser. Och då har jag inte ens hyrt/köpt ett släp.
Ja 20000kr låter ju helt sinnessjukt dyrt!
Behöver halva bakre bilen byggas om?
Släp används ju inte bara för att handla byggvaror till huset, även grej till trädgården, köra avfall till återvinningen, sand till ungarnas sandlåda och 100 andra saker som behöver fixas när man inte bor i lägenhet.
Behöver halva bakre bilen byggas om?
Släp används ju inte bara för att handla byggvaror till huset, även grej till trädgården, köra avfall till återvinningen, sand till ungarnas sandlåda och 100 andra saker som behöver fixas när man inte bor i lägenhet.
Normalt sett behöver man demontera kaross och stötfångare bak, kontakter till sensorer, belysning, bagagematta samt lite paneler invändigt. Kabelststammar finns färdigt att plugga i, så elen är rätt enkel. Tar max 5 Tim oavsett bil skulle jag säga, men ofta 2-3 tim. Men man ska komma ihåg att märkesverkstäderna tar ordentliga rövarpriser, många gånger blir resultatet inte så bra heller är min erfarenhet.Huddingebo skrev:
Men det där med dragkrok verkar de flesta vilja vara utan. I allafall i denna tråd. Själv drar jag släp i princip varje vecka. Sommartid är det både husvagn och båt som ska dras utöver trädgårds/bygg släp.
Blev att jag fick montera drag på båda bilar då det inte räckte att ha på den ena. Sedan var de så pass billigt och enkelt att montera på draget själv, så det var inget att tveka på. Men vi har ju alla olika behov.
Typ 20 000 kr låter dyr. Lamborghini? Många märken jag kollade på tog ~10 000 kr (före ev. rabatter) för att sätta dit utfällbartdrag på nya bilar...J jocke31 skrev:Jo, fast alla som hänger här håller inte konstant på att bygga ett hus, trots forumets namn. Och även de som verkligen bygger ett hus kör inte alltid byggmaterialet till sitt nya hus på ett släp på en personbil…
På min bil så kostar det typ 20 000 kr att montera en dragkrok. Bara montagekostnaden räcker väl till ca 40 hemleveranser. Och då har jag inte ens hyrt/köpt ett släp.
Började med e-Niro 3350:- i tankarna.
Nästa steg e-Niro 3750:- funkar ju oxo... Sedan finns en "tech" som är 200:- alltså 3950:-... 600:-/mån är ju, jaja...
Ok, 4papp alltså... Hey, det får man ju en xc40 recharge för, fast 1000mil... 200:-/mån till för 1500mil.. 4190:-
e-Niron var trevlig, provkörde en liten sväng igår, den som provades var Advance Plus Tech.
Det som frun har som krav är indikering när spolarvätskenivån börjar bli låg..
Jag skulle känna mig trygg om hon åkte i nåt med tex bättre lysen än de Yarisen har.
Nästa steg e-Niro 3750:- funkar ju oxo... Sedan finns en "tech" som är 200:- alltså 3950:-... 600:-/mån är ju, jaja...
Ok, 4papp alltså... Hey, det får man ju en xc40 recharge för, fast 1000mil... 200:-/mån till för 1500mil.. 4190:-
e-Niron var trevlig, provkörde en liten sväng igår, den som provades var Advance Plus Tech.
Det som frun har som krav är indikering när spolarvätskenivån börjar bli låg..
Jag skulle känna mig trygg om hon åkte i nåt med tex bättre lysen än de Yarisen har.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 142 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 142 inlägg
Nu tillhör jag ju de som har eget släp så nog kör jag en del saker på så vis, men jag kan inte påstå att det är helt nödvändigt.Huddingebo skrev:
Sand till en sandlåda kan man köpa i påsar och köra hem i bilen till exempel. Så länge man inte har en sandlåda på 25 kvm så fungerar det utmärkt.
Många andra saker kan man klara sig utan släp, jag har själv gjort det innan jag skaffade släpet.
Jag har vänner som bott i hus 15 år utan släp. Någon gång har de hyrt/lånat släp, någon gång hyrt en liten mindre skåpbil, men totalt rör det sig om kanske 5 ggr under den tiden.
I övrigt är det väl inget problem att hitta en elbil som kan dra 750 kg, vilket räcker väldigt långt för de allra flesta. Många av hyrsläpen är 750 kg släp och sen har vi alla obromsade och många bromsade på det så det är nog tillräckligt för en väldigt stor majoritet. Sen finns det alltid folk som har andra behov, det förnekar jag inte, men att det är ett måste för att man inte bor i lägenhet köper jag inte.
Kan jag inte få leasa din gratis bil av dig för 0 kr / mån!R Rkarlsson skrev:Räknat 2000 mil
Jobbpendlar 1760 mil om året. Räknade 3 kr milen för elen.
Räknar inte in service på min då jag gör jobbet själv inkl stämpel för några hundringar.
Hjälp mig att hitta en billigare bil än corsan för att motivera elbilen. Elbilen ger mig ett minus på 20398 kr per år i 3 år. Måste komma ner minst 5000 kr till.
[bild]
Svärfar köpte en golf utan dragkrok och köpte till ett dragkrokskit på nätet. Han tog med instruktionen till mig och sa att "du som är bra på el...". Man skulle riva upp halva bilen. Öppna instrumentpanel mm. Jag har själv haft lika golf7 och det är en massa integrationer i elen. Hade de gjort det smart och snällt hade de satt en kontakt med can och ström i skuffen och man bara kopplat på en styrenhet. Men nej. Slutade med att han lämnade in bilen, det var förvånansvärt billigt, ett par tusen. (Fanns ett sätt att tjuva el från bilens bakljus tror jag, jag hade nog själv övervägt det, men då tror jag backsensorer och annat får spel)M Mathias1 skrev:
Det finns sats att köpa som läser av can-bus signalen och skickar vanlig 12 volt istället.
Det som behövs är en ingång med 12 volt för drivning och på många bilar kan den tas från uttag i skuffen.
Det som behövs är en ingång med 12 volt för drivning och på många bilar kan den tas från uttag i skuffen.
Du kan väl köpa en bil kontant själv ? Tramsbytta. Håll dig till min huvudfråga så kan vi diskutera vidare, jag har endast fått ett enda seriöst svar i detta ämne nu.J JohanLun skrev:
Sen att de var en bil som jag aldrig hört om är en annan sak men det ser ut såhär nu. Förutsatt att försäkringen ingick i den konstiga.
zoe och dfsk är de bara skillnad på nån hunring på 3 år.
Har du en billigare leasingbil? Totalt 6000 mil gäller.
Låter som det var en universal kabelsats då kanske? Köper man en modellspecifik kabelstam så är det bara att klicka in den i princip. Ibland behöver man peta i en extra säkring i fram. I undantagsfall kan man behöva uppdatera mjukvaran. Men det står ofta tydligt i manualen om det behövs.J JohanLun skrev:Svärfar köpte en golf utan dragkrok och köpte till ett dragkrokskit på nätet. Han tog med instruktionen till mig och sa att "du som är bra på el...". Man skulle riva upp halva bilen. Öppna instrumentpanel mm. Jag har själv haft lika golf7 och det är en massa integrationer i elen. Hade de gjort det smart och snällt hade de satt en kontakt med can och ström i skuffen och man bara kopplat på en styrenhet. Men nej. Slutade med att han lämnade in bilen, det var förvånansvärt billigt, ett par tusen. (Fanns ett sätt att tjuva el från bilens bakljus tror jag, jag hade nog själv övervägt det, men då tror jag backsensorer och annat får spel)
Har man en standardbil med normal konstruktion är det en bagatell att montera ett drag om man har lite skruvvana vågar jag påstå. Kan man hamna under 2000 kr för ett montage som tar en förmiddag i anspråk istället för att ge 20.000 kr till märkesverkstan så är det rätt trevligt.
Det är min erfarenhet också. Byggvaror och jord till trädgården kör jag i bakluckan. Samma sak med saker till återvinningen. De få gånger det är något riktigt skrymmande så beställer jag hemkörning. Försöker tänka efter vilka stora saker vi egentligen skaffat de sista åren och de är tämligen få.Fairlane skrev:Nu tillhör jag ju de som har eget släp så nog kör jag en del saker på så vis, men jag kan inte påstå att det är helt nödvändigt.
Sand till en sandlåda kan man köpa i påsar och köra hem i bilen till exempel. Så länge man inte har en sandlåda på 25 kvm så fungerar det utmärkt.
Många andra saker kan man klara sig utan släp, jag har själv gjort det innan jag skaffade släpet.
Jag har vänner som bott i hus 15 år utan släp. Någon gång har de hyrt/lånat släp, någon gång hyrt en liten mindre skåpbil, men totalt rör det sig om kanske 5 ggr under den tiden.
I övrigt är det väl inget problem att hitta en elbil som kan dra 750 kg, vilket räcker väldigt långt för de allra flesta. Många av hyrsläpen är 750 kg släp och sen har vi alla obromsade och många bromsade på det så det är nog tillräckligt för en väldigt stor majoritet. Sen finns det alltid folk som har andra behov, det förnekar jag inte, men att det är ett måste för att man inte bor i lägenhet köper jag inte.
Båda mina förra bilar hade dragkrok, och jag använde den knappt 1 gång/år på respektive bil.
Har varken häst eller husvagn. Har haft båt förut, men den var för tung för att dra på släp. Så kommer drt bli om vi köper ny båt också.
SUP:en och kajaken är uppblåsbar och inga hemmavarande kids med skrymmande intressen.