Hej!
Jag vill bygga ett uterum till mitt torp. Torpet är byggt i vinkel och jag funderar på att använda vinkeln till uterummet. Är lite fundersam till hur taket på uterummet skulle kunna se ut? Vill helst ha valmat på ngt sätt men undrar hur det skulle kunna se ut och om det är genomförbart? Tänker på avrinning.
Har ni några bilder eller förslag?
Tack för hjälpen!
/Anna
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det är betydligt svårare att få till en bra takkonstruktion när det är i en vinkel. Men det beror också på hur det ser ut det kan vara bäst att låta en arkitekt eller byggkonstruktör komma ut och se hur det ser ut på plats.
 
  • Gilla
Anna Pettersson2
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det är betydligt svårare att få till en bra takkonstruktion när det är i en vinkel. Men det beror också på hur det ser ut det kan vara bäst att låta en arkitekt eller byggkonstruktör komma ut och se hur det ser ut på plats.
Tack för svar!
Jag hoppas att det finns ngn i forumet som har gjort ngt liknande och som vill skicka en bild på hur det ser ut
 
BirgitS
Är nog bra om du kan ladda upp några bilder så att folk vet om deras uterumslösning är relevant för dig, t.ex. samma sorts tak och sockelhöjd på huset, .
 
Anna Pettersson2 Anna Pettersson2 skrev:
Hej!
Jag vill bygga ett uterum till mitt torp. Torpet är byggt i vinkel och jag funderar på att använda vinkeln till uterummet. Är lite fundersam till hur taket på uterummet skulle kunna se ut? Vill helst ha valmat på ngt sätt men undrar hur det skulle kunna se ut och om det är genomförbart? Tänker på avrinning.
Har ni några bilder eller förslag?
Tack för hjälpen!
/Anna
 
  • Ett traditionellt rött hus med vita knutar i skymningen, belyst fönster, gräsmatta och växthus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
Det är ganska högt till takfoten så det borde kunna gå att bygga ett uterum. Ska fundera lite på lämplig takform.
 
  • Gilla
Anna Pettersson2
  • Laddar…
Den elegantaste takformen är antagligen att lägga uterummets nock på diagonalen och låta taket falla åt två håll. Ett pulpettak med den högsta sidan ovanför fönstret skulle nog kunna fungera också. Någon supervacker lösning är nog svår att få till utan större ingrepp i det befintliga huset.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Den elegantaste takformen är antagligen att lägga uterummets nock på diagonalen och låta taket falla åt två håll. Ett pulpettak med den högsta sidan ovanför fönstret skulle nog kunna fungera också. Någon supervacker lösning är nog svår att få till utan större ingrepp i det befintliga huset.
Tack för svar!
 
Tycker det är svårt att se någon snygg lösning.... För mig är det i så fall lättare att se en passande utbyggnad på gaveln åt vänster. Men då riskerar huset att bli för "utdraget' och tappa sina fina proportioner så förstår att du vill utnyttja hörnan.

I hörnan mellan huskropparna ser jag istället framför mig en uteplats i marknivå (grus eller kanske hellre marksten?) som man kommer ner till via en nätt trapp från en ny dörr där fönstret nu sitter. Tänker mig att det bättre knyter an till enkelheten som rubriken 'torp' leder in tankarna på.

Men det är ju bara baserat på en känsla från bilden. Det som också är viktigt är att förstå varför ni vill göra detta (vad är funktionen ni vill åt) samt hur planlösningen ser ut innanför fönstren. Vad är det för väderstreck på hörnan?

Ser att det står ett bord och någon stol mot väggen nedanför fönstret. Tolkar det som att man gärna sätter sig där någon gång under dagen. Morgonkaffet eller kvällsmaten? Det var här någonstans mina tankar också leddes mot en enklare uteplats och att man bara möjliggör en enklare åtkomst till ytan inifrån huset...

Nu frågade du efter möjliga konstruktioner på en uterum och så börjar jag snacka om andra funktioner på ytan. Ogillar när andra gör så på mina trådar... :rofl: Så jag har all förståelse om du helt bortser från mitt inlägg!
 
  • Älska
Jiji
  • Laddar…
A aekeberg skrev:
Tycker det är svårt att se någon snygg lösning.... För mig är det i så fall lättare att se en passande utbyggnad på gaveln åt vänster. Men då riskerar huset att bli för "utdraget' och tappa sina fina proportioner så förstår att du vill utnyttja hörnan.

I hörnan mellan huskropparna ser jag istället framför mig en uteplats i marknivå (grus eller kanske hellre marksten?) som man kommer ner till via en nätt trapp från en ny dörr där fönstret nu sitter. Tänker mig att det bättre knyter an till enkelheten som rubriken 'torp' leder in tankarna på.

Men det är ju bara baserat på en känsla från bilden. Det som också är viktigt är att förstå varför ni vill göra detta (vad är funktionen ni vill åt) samt hur planlösningen ser ut innanför fönstren. Vad är det för väderstreck på hörnan?

Ser att det står ett bord och någon stol mot väggen nedanför fönstret. Tolkar det som att man gärna sätter sig där någon gång under dagen. Morgonkaffet eller kvällsmaten? Det var här någonstans mina tankar också leddes mot en enklare uteplats och att man bara möjliggör en enklare åtkomst till ytan inifrån huset...

Nu frågade du efter möjliga konstruktioner på en uterum och så börjar jag snacka om andra funktioner på ytan. Ogillar när andra gör så på mina trådar... :rofl: Så jag har all förståelse om du helt bortser från mitt inlägg!
Tack för svar, även om det tog en annan vändning
Jag känner också att det är svårt att hitta en lösning som passar bra in med resten av huset. Har haft funderingar på det som du skriver, att förlänga gaveln. Hoppas att det finns några i forumet som vill lägga upp bilder där de har gjort olika lösningar
 
Gaveln till höger på bilden är förlängd, vilket tyvärr har fördärvat husets proportioner. Förlängningen är dessutom slarvigt utförd med bristande känsla för detaljerna. Det går att göra ett snyggt uterum som matchar omgivningen, men ett sådant finns inte att köpa färdigt, utan man får bygga det själv. Bland annat bör man använda en fönsterindelning som tar upp spröjsverket på de befintliga fönstren. En bra färgsättning, kanske åt ockrahållet, kan också få det att lyfta.

En annan sak är att faluröda fasader med kritvita knutar, vindskivor mm, trots sin tradition inte är särskilt vackert. Det strider mot färgsättningens grunder att man bör välja samma mättnadsgrad på de olika kulörerna på ett hus. Att måla om knutarna skulle kunna vara ett relativt enkelt sätt att höja utseendet.
 
Tänkte du ett uterum som tar upp hela ytan i vinkeln eller skulle det fungera med ett som är grundare? Jag har ingen bild tyvärr just nu men en glasveranda med brutet tak kanske skulle fungera, dock inte lika djup som utrymmet i vinkeln.

Ett annat alternativ är som sagt att göra ett fristående uterum och som föreslagits göra en grusad yta i vinkeln med rabatter, krukor och utemöbler. Ev en pergola...

Edit: hittade en bild som jag lånat från Pinterest. Det är en modell på ett hus men visar vad jag menar. Modell av hus med anslutet grundare uterum i vinkel med brutet tak och glasväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johnsvi
  • Laddar…
Bra illustration men kuverttaket fungerar ju inte i det läget.
 
J justusandersson skrev:
Bra illustration men kuverttaket fungerar ju inte i det läget.
För att det inte får plats, eller är dåligt för byggnaden? Eller tänker jag helt tokigt? Vi har en veranda i vinkeln med den typen av taklösning.
 
Med ett kuverttak får du vattenavrinning mot fasaden. Men modellen kanske har ett tak som bara är valmat på en sida? Det syns lite dåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.