Jag har läst runt här på forumet i flera veckor nu då vi lite smått funderat på att bygga hus och frågorna börjar hopa sig.

1. Vad ingår _inte_ i helentreprenad? Hur mycket kostnader ska man räkna med utöver?
2. Vad ingår inte när man köper ett stomrest hus?
3. Hur lång tid tar det ungefär att få sitt hus från det att man bestämt sig för vad man vill bygga? Vi bor i umeå.
4. Jag tycker eksjöhus och a-hus verkar ha många fina hus. Är nog mest intresserad av eksjöhus. Eksjöhus verkar ha en ganska bra standard men kan man ändå räkna med att man vill göra många tillval? vad kan man tänkas vilja göra för tillval?

jag ska fortsätta läsa runt på forumen det är inte så att vi tänkt börja något husbygge den närmsta tiden jag känner att vi kan aldelles för lite om detta för att veta vad vi ger oss in på men tills dess så skulle jag vara tacksam om någon ville ta sig tid att svara på någon eller några av dessa nybörjar frågor...

Tacksam för alla svar.
 
Kan tala för vårt fall av totalentreprenad med Onsalavillan, kanske kan ge dig eller andra en fingervisning:
1. Du menar totalentreprenad, i vårt fall ingick inte markarbeten (makadambädd, dränering, avloppsledningar). Kan kosta allt från 200 000 och uppåt, svårt att få fastpris på detta... Vi fick plussa på nästan 100 000 till...

2. Inget invändigt arbete mer än de ev bärande väggarna? Förmodligen ingår materialet.

3. Vi la tillverkningsordern i oktober, i februari restes huset och i augusti är det dags att flytta in

4. Tja, t ex finare kök, badrumsmöbler, hörnbadkar, träpanel i tak osv osv.
 
1. Glöm inte alla byggherrekostnader såsom bygglov, pantbrev, lagfart, räntekostnader under byggtid, elanslutning o.s.v. Det brukar landa på ca 200 000 extra utöver tomt, markarbeten och kostnaden för huset.

3. Det beror på om du bygger med platta på mark eller torpargrund. Torpargrund går mycket fortare, men är en sämre konstruktion.

4. Eller kanske bättre isolering, fler fönster, fler garderober, fler eluttag, finare kakel, cantreldammsugare, bättre golv, bättre innerväggar med isolering och spånskiva, spottar, fasadbelysning, nätverk, aluminium-fönster, bättre värmesystem, ackumulatortank, högre innertakshöjd, ryggåstak osv. Det kan bli hur dyrt som helst. Tänk därför igenom alla de "stora" sakerna ni önskar att ert hus skall innehålla innan ni slutligen skriver på. Be husleverantörerna ge er ett pris på huset i just det utförande ni vill ha det. Annars kommer ni aldrig att kunna jämföra priserna på ett bra sätt. Eksjöhus och A-hus har genomgående bra standard, även om Eksjöhus är snäppet vassare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.