KristinaRT KristinaRT skrev:
Av ren nyfikenhet - vad är ursprungsland?
Hörde någon säga att man förmodligen kan förväntas sig bättre kvalitet på bilar byggda i Kina (och Tyskland när de kommer igång)….
Vi har också en MG ZS (en kinabil), även den håller helt OK kvalitet. Har kört många europeiska och japanska bilar som jag upplever som kexigare.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Några bra tips på en 7-sitsig elbil som inte kostar 1miljon kronor och som inte är fransk eller tillverkad i Kina?

Vi behöver en nu med växande familj, överväger mest att köpa en 5-10år gammal Diesel. Typ Sharan eller Charavelle men el vorde ju inte fel det heller.
Dyrare I inköp men billigare att köra om man behåller den länge.

Men jag hittar inte en enda...
Hur är det med MB EQB? Den går väl att få som sjusitsig vill jag minnas.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har aldrig kollat/räknat på små elbilar, du vet säkert svaret redan. Men för att göra en mer rättvis jämförelse kan du ju räkna på att köpa en beg Zoe för ca 100 tkr och vad det kostar per månad, kanske blir billigast?
Jo de blir säkert billigast. Men inte säkrast. Lite garanti vill jag ändå ha när jag ger mig in i det träsket =) Har redan räknat på i3 och ioniq men tyckte inte det kändes så tryggt. Då är leasingen ändå ett steg att testa i en period till noll bekymmer.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du är ju alltså helt klart inne på att du inte vill investera i en ny bil, med allt vad det kostar.
För jag antar att din kalkyl med en ny ICE-bil blir precis lika illa som med en EV.

Och i dagens läge finns inte speciellt mycket vettiga EV på begagnatsidan, så det skiter sig ju också. Om en typ 3 år, då massor av leasingbilar slinker ut på marknaden kommer detta börja ändras, men knappast några stora förändringar det närmaste året. Och nu med bristen på bilar öht så är ju ingen begagnad bil direkt prisvärd.

Jag förstår verkligen alla som är i bryderier just nu.
Lite som vanligt, men kryddat med en generell bilbrist (efter Corona), galna priser och framförallt de rejäla osäkerheter som kommer av att vi precis är mitt i ett teknikskifte, kommer ICE-bilars priser falla som stenar eller tvärtom gå upp i skyarna i kraft av bonus/malus samt snabbt sjunkande försäljning med åtföljande brist på begagnad ICE.
Nej jag vill inte belåna mig på över 400 tusen på en elbil. Om alternativet skulle vara att belåna mig på en helt ny bil hade jag köpt bensin för under 200. Men det är ju inte alternativet.

Utan helt rakt av är det en pendelbil som jag vill prova som elbil i 3 år på leasing. Då har jag provat helt ny bil och el samtidigt. Gillar jag det fortsätter jag säkert. Eller så köper jag en begagnad med vettig bensinare.
 
KristinaRT
J jocke31 skrev:
Däremot kan jag inte dra hästsläp pga maxvikten som tillåts (f n 500 kg). Har inte ens brytt mig om att montera dragkrok då det är billigare att hyra bil eller betala för frakt de få gånger jag behöver det. Är f ö lite fascinerad över hur många svenskar som verkar ha ett stort behov av att dra 1500 kg i 100 mil i -20 minusgrader regelbundet utan matpaus. När man läser på diverse forum och i FB-trådar så verkar det som om 95% av alla behöver dessa specar
Du glömmer att de även vill ha 1000 kg i maxlast, takbox på bilen och så får den inte kosta mer än en begagnad Renault Laguna ;)
 
  • Haha
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Du glömmer att de även vill ha 1000 kg i maxlast, takbox på bilen och så får den inte kosta mer än en begagnad Renault Laguna ;)
Man kan väl ha takräcken på alla elbilar????? Annars suger de ju verkligen på riktigt :O
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Du glömmer att de även vill ha 1000 kg i maxlast, takbox på bilen och så får den inte kosta mer än en begagnad Renault Laguna ;)
Det problemet har folk oavsett drivlina,
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Du glömmer att de även vill ha 1000 kg i maxlast, takbox på bilen och så får den inte kosta mer än en begagnad Renault Laguna ;)
Precis! Och den ska gå 100 mil på motorväg i 120 km/tim!
 
  • Haha
KristinaRT
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Man kan väl ha takräcken på alla elbilar????? Annars suger de ju verkligen på riktigt :O
Inte på alla.
 
P Pin skrev:
Det finns ju extra säten i Prius så varför inte
Såg ju hur det såg ut i en S.
Som i en gammal Saab 95 från 70-talet.
Säten på golvet i bagaget sittandes bakåfram
 
  • Gilla
OverAndOut och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Hur är det med MB EQB? Den går väl att få som sjusitsig vill jag minnas.
Ja vem vet.. väldigt ful är den men vi är inte så kräsna, den får gärna ha plåtfälgar och ingen utrustning.
Komfort, utrymmen, driftsäkerhet och totalekonomi avgör.

På elbilsmässan senast i Solna så hade de eldrivna MB SUV:arna patetiskt små bagageutrymmen. Man får ju köpa en dubbelt så stor bil för att då in en barnvagn kontra fossil drivlina.
 
Redigerat:
J jocke31 skrev:
Det där klarar faktiskt i princip min Mach-E. Och då med lilla batteriet på 75 kWh. 40 mil på sommaren och ca 28 på vintern. På motorväg och lite fortare än skyltat. Jag vägrar t ex att köra 90 på 120-väg som en del elbilsförare envisas med. Har även behaglig kupétemperatur och ratt- och stolsvärme på. LR-versionen av bilen (98 kWh) klarar definitivt dina kriterier med god marginal.

Däremot kan jag inte dra hästsläp pga maxvikten som tillåts (f n 500 kg). Har inte ens brytt mig om att montera dragkrok då det är billigare att hyra bil eller betala för frakt de få gånger jag behöver det. Är f ö lite fascinerad över hur många svenskar som verkar ha ett stort behov av att dra 1500 kg i 100 mil i -20 minusgrader regelbundet utan matpaus. När man läser på diverse forum och i FB-trådar så verkar det som om 95% av alla behöver dessa specar
Jag sålde faktiskt min förra bil och köpte en annan bara för att det inte gick att montera dragkrok på den.
Sverige är vad jag vet dragkrogtätast i världen.
Har ett 1ton släp som används ofta, hänger ju trots allt på byggahus.se! Inte Gamer-forum.com eller något liknande...
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Några bra tips på en 7-sitsig elbil som inte kostar 1miljon kronor och som inte är fransk eller tillverkad i Kina?

Vi behöver en nu med växande familj, överväger mest att köpa en 5-10år gammal Diesel. Typ Sharan eller Charavelle men el vorde ju inte fel det heller.
Dyrare I inköp men billigare att köra om man behåller den länge.

Men jag hittar inte en enda...
Vänta på ID Buzz under året eller köpen Dacia Jogger så länge
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag sålde faktiskt min förra bil och köpte en annan bara för att det inte gick att montera dragkrok på den.
Sverige är vad jag vet dragkrogtätast i världen.
Har ett 1ton släp som används ofta, hänger ju trots allt på byggahus.se! Inte Gamer-forum.com eller något liknande...
Antingenska det va dragkrok för MCsläpet och vagnen till tippen/byggafären eller såfår man ha skåpbil.

Skåpbil är supernice, så iD Buzz Cargo eller en sprinter
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vänta på ID Buzz under året eller köpen Dacia Jogger så länge
Vi slår nog till på en billig sharan/Alhambra så länge. En Buzz lockar verkligen! Men fråga är vad de kommer att kosta...
Dacia, aldrig I livet. Bullrigare än min 32år gamla bil jag kör nu.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.