1 466 425 läst · 24 285 svar
1466k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Vi har också en MG ZS (en kinabil), även den håller helt OK kvalitet. Har kört många europeiska och japanska bilar som jag upplever som kexigare.KristinaRT skrev:
Hur är det med MB EQB? Den går väl att få som sjusitsig vill jag minnas.Huddingebo skrev:Några bra tips på en 7-sitsig elbil som inte kostar 1miljon kronor och som inte är fransk eller tillverkad i Kina?
Vi behöver en nu med växande familj, överväger mest att köpa en 5-10år gammal Diesel. Typ Sharan eller Charavelle men el vorde ju inte fel det heller.
Dyrare I inköp men billigare att köra om man behåller den länge.
Men jag hittar inte en enda...
Jo de blir säkert billigast. Men inte säkrast. Lite garanti vill jag ändå ha när jag ger mig in i det träsket =) Har redan räknat på i3 och ioniq men tyckte inte det kändes så tryggt. Då är leasingen ändå ett steg att testa i en period till noll bekymmer.Jonatan79 skrev:
Nej jag vill inte belåna mig på över 400 tusen på en elbil. Om alternativet skulle vara att belåna mig på en helt ny bil hade jag köpt bensin för under 200. Men det är ju inte alternativet.Mikael_L skrev:Du är ju alltså helt klart inne på att du inte vill investera i en ny bil, med allt vad det kostar.
För jag antar att din kalkyl med en ny ICE-bil blir precis lika illa som med en EV.
Och i dagens läge finns inte speciellt mycket vettiga EV på begagnatsidan, så det skiter sig ju också. Om en typ 3 år, då massor av leasingbilar slinker ut på marknaden kommer detta börja ändras, men knappast några stora förändringar det närmaste året. Och nu med bristen på bilar öht så är ju ingen begagnad bil direkt prisvärd.
Jag förstår verkligen alla som är i bryderier just nu.
Lite som vanligt, men kryddat med en generell bilbrist (efter Corona), galna priser och framförallt de rejäla osäkerheter som kommer av att vi precis är mitt i ett teknikskifte, kommer ICE-bilars priser falla som stenar eller tvärtom gå upp i skyarna i kraft av bonus/malus samt snabbt sjunkande försäljning med åtföljande brist på begagnad ICE.
Utan helt rakt av är det en pendelbil som jag vill prova som elbil i 3 år på leasing. Då har jag provat helt ny bil och el samtidigt. Gillar jag det fortsätter jag säkert. Eller så köper jag en begagnad med vettig bensinare.
Du glömmer att de även vill ha 1000 kg i maxlast, takbox på bilen och så får den inte kosta mer än en begagnad Renault LagunaJ jocke31 skrev:Däremot kan jag inte dra hästsläp pga maxvikten som tillåts (f n 500 kg). Har inte ens brytt mig om att montera dragkrok då det är billigare att hyra bil eller betala för frakt de få gånger jag behöver det. Är f ö lite fascinerad över hur många svenskar som verkar ha ett stort behov av att dra 1500 kg i 100 mil i -20 minusgrader regelbundet utan matpaus. När man läser på diverse forum och i FB-trådar så verkar det som om 95% av alla behöver dessa specar
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Ja vem vet.. väldigt ful är den men vi är inte så kräsna, den får gärna ha plåtfälgar och ingen utrustning.J jocke31 skrev:
Komfort, utrymmen, driftsäkerhet och totalekonomi avgör.
På elbilsmässan senast i Solna så hade de eldrivna MB SUV:arna patetiskt små bagageutrymmen. Man får ju köpa en dubbelt så stor bil för att då in en barnvagn kontra fossil drivlina.
Redigerat:
Jag sålde faktiskt min förra bil och köpte en annan bara för att det inte gick att montera dragkrok på den.J jocke31 skrev:Det där klarar faktiskt i princip min Mach-E. Och då med lilla batteriet på 75 kWh. 40 mil på sommaren och ca 28 på vintern. På motorväg och lite fortare än skyltat. Jag vägrar t ex att köra 90 på 120-väg som en del elbilsförare envisas med. Har även behaglig kupétemperatur och ratt- och stolsvärme på. LR-versionen av bilen (98 kWh) klarar definitivt dina kriterier med god marginal.
Däremot kan jag inte dra hästsläp pga maxvikten som tillåts (f n 500 kg). Har inte ens brytt mig om att montera dragkrok då det är billigare att hyra bil eller betala för frakt de få gånger jag behöver det. Är f ö lite fascinerad över hur många svenskar som verkar ha ett stort behov av att dra 1500 kg i 100 mil i -20 minusgrader regelbundet utan matpaus. När man läser på diverse forum och i FB-trådar så verkar det som om 95% av alla behöver dessa specar
Sverige är vad jag vet dragkrogtätast i världen.
Har ett 1ton släp som används ofta, hänger ju trots allt på byggahus.se! Inte Gamer-forum.com eller något liknande...
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 500 inlägg
Vänta på ID Buzz under året eller köpen Dacia Jogger så längeHuddingebo skrev:Några bra tips på en 7-sitsig elbil som inte kostar 1miljon kronor och som inte är fransk eller tillverkad i Kina?
Vi behöver en nu med växande familj, överväger mest att köpa en 5-10år gammal Diesel. Typ Sharan eller Charavelle men el vorde ju inte fel det heller.
Dyrare I inköp men billigare att köra om man behåller den länge.
Men jag hittar inte en enda...
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 500 inlägg
Antingenska det va dragkrok för MCsläpet och vagnen till tippen/byggafären eller såfår man ha skåpbil.Huddingebo skrev:
Skåpbil är supernice, så iD Buzz Cargo eller en sprinter