Jag har ett hus med en äldre FTX anläggning (Mitsubishi LGH-35R-E3 korsväxlare).
Som ett helgprojekt har jag nu byggt mig en termometer som mäter temperaturen i de fyra anslutande rören och räknar ut anläggningens verkningsgrad enligt vedertagen formel.

Min tanke var att kunna se hur mycket varmare luft jag får in i sovrummen när jag tänder en brasa i vardagsrummet eller liknande, men resultaten är förvirrande.

Vid vanlig drift visar anläggningen en stabil verkningsgrad på 97%!!! Det skiljer endast några tiondelar mellan frånluft och tilluft i huset, men luften jag skickar ut är 8 grader varmare än omgivningen.

Om jag sedan slår över till sommarläge där värmeväxlaren skall kopplas förbi så sjunker verkningsgraden men även efter 15 minuter ligger den på 50%!

Jag vet att en del luftfuktighet och ojämna flöden gör att beräknad verkningsgrad kan överträffa sanningen men kom igen.. Den enda förklaringen jag kan se är att det läcker rejält med luft mellan till och frånluft? Eller finns det en bättre förklaring..?
 
  • Digital termometer visande temperaturdata och verkningsgrad för en FTX-anläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termometer som visar verkningsgrad 50% och temperaturer för en FTX-anläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har en udda definition av verkningsgrad. Du kör ju ut mycket mer luft än du tar in. Så även om du lyckas värma tillluften bra, så blåser du ut en hel del värme.
 
  • Gilla
Jerfed
  • Laddar…
Har du kalibrerat sensorerna mot varandra?
Dvs visar alla 4 exakt samma temp om de ligger jämnte varandra i tex rumstemp?
Tex DS18B20 mäter +-0.5 g. Felet brukar vara statiskt så det går ju ta hänsyn till.
 
Tyvärr måste jag påstå att sensorerna är kalibrerade. Jag lät alla 4 ligga i en bunt mellan två kuddar och efter ett par timmar visade de som mest 0,1 grads avvikelse från varandra..
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Finns det nåt smart sätt att se ifall jag har ett stort läckage mellan till och frånluft inne i FTXen? Man kan ju öppna en burk surströmming i badrummet och se fall doften tar sig till sovrummen men det kanske finns trevligare sätt..?
 
F Fredrik Björn skrev:
Man kan ju öppna en burk surströmming i badrummet och se fall doften tar sig till sovrummen men det kanske finns trevligare sätt..?
Kanske grilla lite revbensspjäll i stället :)
 
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
3 år har gått och gåtan har till slut fått en lösning.
FTXen tar in luft från en takhuv ovanpå carport och nu har jag demonterat huven och filmat ner i kanalen. Det visar sig att det är i stort sett helt stopp. Någon har förlängt dragningen när carporten byggdes men lämnat kvar ett galler vid gamla intaget. Detta galler var delvis täckt med plåt (avsiktligt) och andra halvan var helt igensatt med ”damm”.
Delvis igensatt gammalt luftintag med synligt damm och täckplåt i en ventilationskanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför har man täckt för halva intaget? Är detta en metod för att se till att huset alltid har undertryck?

Här är bild på mina sensorer efter att pluggen rensats bort. Nu visar den siffror som man kan förvänta sig av en äldre anläggning.
Display med sensoravläsningar för temperatur och FTX-effektivitet efter rensning av ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu återstår att se om inomhus-temperatur och energiförbrukning ökar eller minskar. Jag bör få en mycket bättre värmeväxling med mindre tjuvluft genom dörrar och fönster, men jag får antagligen också en högre luftomsättning.. återstår att se. :)
 
  • Gilla
JSten och 3 till
  • Laddar…
3 år utan att ha undersökt rören ? Bättre sent än aldrig sa flickan…;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.