Hej! Har kikat på en tomt där jag skulle vilja bygga ett fritidshus. Är dock total nybörjare på allt som har med bygg att göra. Har därför försökt läsa på så mycket jag kan och har väl börjat få en hyfsad bild av processen i stora drag. Har också varit i kontakt med kommunen och hört mig för litegrann. Tomten ligger utanför detaljplanerat område och det finns ett positivt förhandsbesked. Initialt tänkte jag gå på någon typ av modellhus men efter att ha tittat på många tillverkares alternativ börjar jag fundera på om inte tomten kommer bäst till sin rätt om man tar fram en egen lösning. Har skissat lite och det är verkligen inget galet/komplicerat.

Jag är väldigt ödmjuk inför min okunskap om byggande och vill inte gå i någon fälla i onödan (vem vill det..?). Totalentreprenad känns därför som det givna valet. Finns det företag som ritar upp hus utifrån hemmasnickrad ritning och erbjuder totalentreprenad? Är det byggfirmor snarare än hustillverkare? Har ni tips på företag (tomten ligger utanför Nyköping)? Andra tips med tanke på min situation? Vanliga fällor?

Oändligt tacksam för hjälp!
 
Anser du att kvadraten i förhandsbeskedet räcker för dina behov??

Hur ser tillgången ut på vatten och avlopp?

Att ha några skisser på hur man vill ha det och sen gå till en arkitekt som ritar upp dina idéer behöver inte bli så dyrt och sen anlita ett byggföretag på totalentreprenad, bara var noggrann med kontraktsskrivning där det specas vad som ingår vad dom ska leverera och vad du eventuellt ska tillhandahålla åt dom, glöm inte ett slutdatum i kontraktet och eventuellt reglering av faktura till din fördel om det inte är klart i tid

Sen betala ALDRIG i förskott till någon, att sätta delbetalning är ok, typ stomme uppe huset vattentät och innerväggar upp reglade så utgår en delbetalning, i det skedet brukar KA vilja titta på huset så den kan konstatera att verklighet överensstämmer med ritningarna och ger KA grönt ljus så kan man betala delsumma och snickare fortsätter sätta skivor
 
I förhandsbeskedet står det bara att det rör "enbostadshus med komplementsbyggnad", dvs inte specat antal kvadratmeter. Det finns inget vatten och avlopp, det måste alltså grävas (brunn och enskilt). Är det smartast att ta in hjälp för att fixa det separat så det är klart när bygget ska påbörjas? I övrigt tänker jag att man behöver göra en geoteknisk undersökning.

Låter som bra råd, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.