Har altan i stockholmsområdet som är drygt 3 m bred. Nu vill jag bygga på ett tak för att kunna utnyttja den under regnets tid. Har tittat på www.skbv.se och fick där reda på att minsta lutning på kanaltak är 10 cm/m.

Vad skall jag göra? Jag kan som mest använda 2,5 cm lutning /m för att slippa slå i de kommande takbjälkarna.

Kommer taket att hålla om jag enbart har 7,5 cm/3m? Kommer vattnet att rinna tillbaka? Är inte 10 cm /m väldigt stor lutning? Ska jag använda annat material som tex glasfiberplast istället?

Jag behöver råd!
 
Vi lade skbv:s kanalplast på farsans altan för sex år sedan, fallet är i närheten av det du nämner ca 3cm per meter eller totalt ca 10 cm på 3,3m, det har fungerat bra hittills. Taket är bara instoppat under husets takutsprång så om vattnet runnit bakåt hade det absolut märkts.
 
Hej!

Har Du lutning åt rätt håll, så har Du det, oavsett hur liten den är. Problemet kan bli, att vatten rinner tillbaka på takets undersida, men det kan Du lösa genom att tillföra droppnäsor i alla dalar hos taket. Nu vet jag inte om kanalplast har dalar, själv har jag vanligt plasttak, och tvingades göra näsor eftersom lutningen var liten. Jag valde att värma och forma till en liten pip, och det fungerar bra.

per
 
nu tror jag att jag kör på 2,5cm per m. har det funkat för en annan funkar det säkert för mig oxå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.