Hej på er, jag söker lite tips på vad man kan lägga dör typ av golv i en källare med oisolerad platta som inte kostar skjortan.

Jag har idag 3 rum där det ligger ett laminatgolv dikt mot betongen från förra ägaren och det märks att golvet börjar ta lite stryck så tänker slita ut allt men vill ju såklart inte ha ren betong att gå runt på.

Men har idag inte pengarna som krävs för att göra ett nivell/jape golv så det är tyvärr uteadenoidektomislutet, likaså klinkers för man vill ju inte frysa fötterna av sig.

Vad har ni för tips vad man kan göra?
 
Heltäckningsmatta för källare eller en nålfiltsmatta.
 
T Anna75 skrev:
Heltäckningsmatta för källare eller en nålfiltsmatta.
Är dessa mattor verkligen ok att lägga? Har bara hört att de kan bli sunkiga efter ett tag (har ingen fakta på detta!) Men har du något av dessa och haft ett X antal år?
 
S Stabbsson skrev:
Är dessa mattor verkligen ok att lägga? Har bara hört att de kan bli sunkiga efter ett tag (har ingen fakta på detta!) Men har du något av dessa och haft ett X antal år?
Har laminatgolvet inte svällt sönder och fått undersidan täckt av mögel hos dig så har du nog marginell fuktgenomtränging. Jag ska lägga matta för tex altaner med plastpiggar undertill så att det kan finnas lite luft undertill och torka ut den fukt som tränger upp.
 
  • Gilla
Toppalua
  • Laddar…
Jag skulle tro att det beror på hur fuktigt du har det. Vi har i vår källare en nålfiltsmatta som jag tror är original från 1960. Eller åtminstone har den legat där väldigt länge, minst 20-30år. Inga problem alls. Vi har en torr källare dock.
Det finns också heltäckningsmattor som är godkända för källare. Kompisen la in förra året. Så inte legat så länge. Men mjukt och varmt att gå på.
Har du det mycket fuktigt på golven kanske du ska se över dräneringen.
En billig nödlösning är ju annars dom tunna 3mm nålfiltsmattorna med ploppar bakpå. Dom kan ju till och med ligga utomhus. Men dom är inte så mjuka.
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Har laminatgolvet inte svällt sönder och fått undersidan täckt av mögel hos dig så har du nog marginell fuktgenomtränging. Jag ska lägga matta för tex altaner med plastpiggar undertill så att det kan finnas lite luft undertill och torka ut den fukt som tränger upp.
Det märker jag när jag sliter upp det, vet ju inte hur länge det legat men gissningsvis 10+ år. Enda är väl att det har delat sig i vissa skarvar men inte svällt så förbannat mycket för o vara totalt ca 45 kvm golvyta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.