Det som är bisarrt är inte att man måste bygga ett kök som sedan slängs ut. Utan att det lagligen går att göra så. Att alltså bryta tillgängligheten direkt. Vid nybygge finns ingen anledning att fuska med tillgängligheten, det finns alla möjligheter att anpassa planlösningen så att den passar även tillgänglighetskraven.

Vid ombyggnad av gammalt hus kan jag hålla med om att tillgänglighetskraven ibland blir orimliga.
 
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
Ventilation/köksfläkt lär de kräva.
Vattensäkert under diskhon etc.

Förstår fullt att man vill ha köket på övervåningen men du får nog bita i det sura äpplet och bygga ett kök i tvättstugan med lite billiga begagnade varor.
 
BirgitS
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ventilation/köksfläkt lär de kräva.
Vattensäkert under diskhon etc.
Ja, och så blir det ju automatiskt i en tvättstuga eftersom den också ska ha frånluft och vattensäkert golv.

En synonym till tvättstuga är grovkök.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, och så blir det ju automatiskt i en tvättstuga eftersom den också ska ha frånluft och vattensäkert golv.
Gäller bara att tvättstugan behålls samtidigt, tvättmöjlighet måste finnas på entréplan.
 
JanneJanne123
Bor i ett hus från trettiotalet med trappa för att komma in i huset, köket på övervåningen, stora badrummet med dusch i källaren. Självklart bör all exkluderande bebyggelse lik denna snarast jämnas med marken och ersättas med mer ändamålsenliga byggnader där vi alla kan lajva handikappade dagarna långa. Gärna ritade av någon av staten utsedd arkitekt så att inget glöms, rosa väggar i flickrummet? Glöm det!

Angående vänner som temporärt blir skadade och inte kan gå i trappor känns det otroligt mer kostnadseffektivt att inrätta en fond där man kan lägga 1% av vad ett helt onödigt kök/badrum skulle kosta och sedan låta personerna bo på hotell under de veckor man har svårt att gå. Vid permanenta behov gör man istället en bostadsanpassning.
 
Du får rita in ett tänkt hisschakt i huset, då går det att anpassa huset så det fungerar med kök där du vill ha det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det är ju mycket dyrare att bostadsanpassa i efterhand än att göra det från början och det är ju just kostnader på många 100 000 kr som kommunerna, dvs. alla röstberättigade i kommunerna, vill slippa.

Tycker man att det är viktigt att ändra lagen så är det ju lämpligt att engagera sig politiskt för det.
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
JanneJanne123
Wow, Birgit, snygg härskarteknik där på slutet. ”Lagen är på det här sättet, gillar du inte det ska man hålla käften eller engagera sig politiskt”. Det är iallafall vad jag läser av ditt sista stycke.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju mycket dyrare att bostadsanpassa i efterhand än att göra det från början och det är ju just kostnader på många 100 000 kr som kommunerna, dvs. alla röstberättigade i kommunerna, vill slippa.

Tycker man att det är viktigt att ändra lagen så är det ju lämpligt att engagera sig politiskt för det.
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vad TS tycker och vad som är lagkrav är gudskelov helt olika saker. Hoppas naturligtvis inte att TS eller familjemedlemmar eller påhäksande vänner råkar illa ut. Men hoppas verkligen att SBK gör ett antal besök och då ser till att TS verkligen installerar kök på entrevåningen och gör huset tillgängligt för alla.
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vad TS tycker och vad som är lagkrav är gudskelov helt olika saker. Hoppas naturligtvis inte att TS eller familjemedlemmar eller påhäksande vänner råkar illa ut. Men hoppas verkligen att SBK gör ett antal besök och då ser till att TS verkligen installerar kök på entrevåningen och gör huset tillgängligt för alla.
Det kommer jag ju som sagt att göra, helt enligt reglerna. Lagkravet är som sagt inte så svartvitt som du verkar utgå ifrån, utan en tolkningsfråga där många kommuner godkänner att allt finns förberett för kök på entréplan så det handlar om att stoppa in vitvaror OM det behövs. Tycker som sagt det är rimligt. Men också fortsatt att det blir bisarrt när kommuner tolkar det hela annorlunda samtidigt som de också är fullt medvetna om att de flesta människor inte vill ha två kök och inte bygger för alla eventualiteter i livet på något annat område och därför själva förklarar att köket ska stå där vid inflytt men sedan går att ta bort. Intressant också hur du tänker dig att en påhälsande vän som skadar sig skulle innebära att man behöver ett extra kök.
Blir väldigt mycket eventualiteter att anpassa sig kring med det tankesättet, och inte så mycket byggt eller gjort.
Men återigen, lagen är tolkningsbar och min grundfråga gäller utifrån den tolkning jag har att rätta mig efter. Jag ska bygga ett kök temporärt, frågan är i vilken utsträckning.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ventilation/köksfläkt lär de kräva.
Vattensäkert under diskhon etc.

Förstår fullt att man vill ha köket på övervåningen men du får nog bita i det sura äpplet och bygga ett kök i tvättstugan med lite billiga begagnade varor.
Exakt, det är ju som sagt det jag ska göra. Frågan gäller i vilken utsträckning.
 
T TypRätt skrev:
Jo men man kan ju inte gärna ha ett helt kök på nedervåning för risken av att man blir invalidiserad det måste väl även du tycka är vansinnig? Om du nu behövde detta kök i 1-2 veckor kan det väl inte motivera att det ska ta upp ett helt rum under säg 60år eller vad man nu vill räkna på. Att man ska brädda dörrar till badrum så att de är 60cm breda eller vad standard nu säger må väl vara en sak det gör sällan någon större skada. Har man gjort sig så illa att man inte ens kan ta sig upp för en trapp så kanske man inte är i stånd att gå ut och handla eller dylikt heller dvs det är inte orimligt att parkera på övervåningen istället under den akuta fasen då någon annan får antas hjälpa en med att handla. Är det ett handikapp som förväntas vara under många månader eller år där man omöjligt kan ta sig upp och ner för trappen kanske en försäljning och flytt till rimligare planlösning får stå som alternativ eller att man väljer att byta trappen mot en hiss eller vad som nu krävs.
Det är inget som säger att TS behöver ha två kök i sitt hus. Med bättre planering hade ett varit fullt tillräckligt.
 
  • Gilla
Manfreds
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MetteKson skrev:
Det är inget som säger att TS behöver ha två kök i sitt hus. Med bättre planering hade ett varit fullt tillräckligt.
Nej, inte bättre planering utan bättre lagefterlevnad på bekostnad av TS egna önskemål.

Dock är det ju så att en stor del av forumets trådar handlar om lagar och andra regleringar som saknar brett folkligt stöd och där mångas sunda förnuft och värderingar står i strid mot dessa. Det är sådant vi får reda ut här och det är också en del av demokratiska processen att synliggöra elitens praktiska maktutövning så att deras fortsatta existens sedan kan prövas i allmänna val.
 
  • Gilla
andersda och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D DavidLEkero skrev:
Exakt, det är ju som sagt det jag ska göra. Frågan gäller i vilken utsträckning.
Kolla i BBR med tillhörande allmänna råd. Boverket sammanfattar här:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ning/inredning-och-utrustning-for-matlagning/

Särskilt denna del är intressant:

"I BBR 3:22 hänvisas i det allmänna rådet till standarden SS 91 42 21 för dimensionerande mått och inredningslängder som är lämpliga. Standarden innehåller bland annat inredningslängder för matlagning, i dagligt tal "köksinredning", för olika bostadsstorlekar. Hänvisningen från BBR innebär att standarden anger på vilket sätt kravet på inredning och utrustning för matlagning kan uppfyllas. I standarden visas inredningslängder med spis inklusive ugn, kyl, frys och diskho."

Nu till det lustiga, myndigheten Boverket hänvisar till en på myndigheten icke tillgänglig standard SS 91 42 21 som ges ut av en privat ideell förening, Svenska institutet för standarder. Du kan köpa den här: https://www.sis.se/
 
  • Gilla
DavidEken
  • Laddar…
Jag kom undan med att förbereda för kök på bv. Dvs avlopp framdraget under parketten i ett allrum och vattenanslutningar som sticker upp inne i väggen. Detta var 2008.
 
  • Gilla
DavidEken
  • Laddar…
Byggde nytt hus med 15 steg upp till entrén så definitivt inte handikapp vänligt (för 1.5 år sen)
Kom undan med att förbereda för hiss utvändigt med att höra ett hack i stöd muren.
Ingen el framdragit utan bara markera var hissen skulle vara.
Perfekt hål måttat efter mina soptunnor;)
Tror att det tar längre tid att fixa en hiss utvändigt med ramp osv än att fixa ett litet kök i entré plan hos er.
Vissa regler är till för att kringgå;)
 
  • Gilla
DavidEken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.