Status
Tråden går ej att kommentera.
Jonahsöder
2019 gjorde jag en anmälan till kommunen om störande buller från en hos mig närliggande motorbana. Man kan tycka att jag själv borde se mig efter vart jag bosätter mig och inte klaga på sådant som fanns där innan jag bosatte mig där.
Jag anser dock att vart man än väljer att bosätta sig så ska man kunna lita på att regler och lagar efterföljs.
Det ständiga motorljudet under hela sommarhalvåret kan driva en till vansinne. Gäster som klagar på att de inte kan sova pga det låter som att något kör rally i trädgården. Eller hantverkare som tittar ut genom fönstret och undrar "vad fan" det är för liv utanför. -Det är för mycket.

Kommunen gjorde ett tilsynsbesök hos motorbanan ålade dem att utföra en ljudmätning. Denna ljudmätning påvisade att ljudnivån inte överskred det tillåtna högsta.
Jag ansåg dels att en omfattande utredning med bullerberäkning skulle ske istället, eftersom Naturvårdsverket rekommenderar detta framför en simpel mätning. I kontakt med flera andra kommuner visade det sig att alla dessa kommuner hade krävt en avancerad bullerutredning i liknande ärenden.
Dessutom så ansåg jag att mätning som genomförts inte följde de gällande protokoll och regler för en ljudmätning.

Kommunen valde attt lämna ärendet utan åtgärd. Jag överklagade till länsstyrelsen och förra veckan kom beskedet.
Det känns bra att de fattat rätt beslut, men ska det ta 2.5 år? Ska man plågas i 2.5 år innan rätt myndighet till slut tänker rätt? Ska lekmän i kommunen, helt utan rätt kunskaper få fatta beslut som påverkar människors hälsa på det här sättet?
Beslut från Länsstyrelsen Stockholm om överklagande av kommunens hantering av bullerklagomål från motorsportverksamhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
Saxsson och 19 till
  • Laddar…
R
Är du säker på att kommunen inte kommer att överklaga beslutet till Mark- och miljödomstolen? De har tre veckor på sig efter att de mottagit det.
 
  • Gilla
  • Wow
Abbe W och 4 till
  • Laddar…
Jonahsöder
R rolflidvall skrev:
Är du säker på att kommunen inte kommer att överklaga beslutet till Mark- och miljödomstolen? De har tre veckor på sig efter att de mottagit det.
Ja, det är ju mycket möjligt. Men det skulle bli väldigt spännande då jag inte tror att de skulle få rätt. Bristerna i kommunens utredning är ganska tydliga...
 
  • Arg
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
”Man kan tycka att jag själv borde se mig efter vart jag bosätter mig och inte klaga på sådant som fanns där innan jag bosatte mig där.”

Måste bara fråga hur du resonerade när du valde att flytta dit. Var du medveten om banan, men tänkte att ”det ska vi sätta stopp för”, eller hade du hoppats vänja dig? Eller kollade du inte så noga vilken verksamhet som fanns om rådet och insåg försent att det bullrade?
 
  • Gilla
TSkoogh och 39 till
  • Laddar…
Karrock
Det är nästan omöjligt att öppna nya anläggningar för att utöva motorsport eller sportskytte/jaktövningsskytte i Sverige. Grattis till denna din delseger i process mot en befintlig anläggning!
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
BG.s och 21 till
  • Laddar…
Jonahsöder
Hep Hep skrev:
”Man kan tycka att jag själv borde se mig efter vart jag bosätter mig och inte klaga på sådant som fanns där innan jag bosatte mig där.”

Måste bara fråga hur du resonerade när du valde att flytta dit. Var du medveten om banan, men tänkte att ”det ska vi sätta stopp för”, eller hade du hoppats vänja dig? Eller kollade du inte så noga vilken verksamhet som fanns om rådet och insåg försent att det bullrade?
Jag vill inte leda diskussionen den här vägen. Men för att svara på din fråga så var jag i 20-årsåldern och visste ingenting om hus eller buller och var väldigt naiv. Jag kollade inte ens närområdet innan jag slog till, och så skulle jag aldrig gjort i dagsläget.
Hade jag haft de ekonomiska och praktiska förutsättningarna att flytta så hade jag gjort det för länge sedan.
 
  • Gilla
  • Arg
hus520 och 11 till
  • Laddar…
Jonahsöder
Karrock Karrock skrev:
Det är nästan omöjligt att öppna nya anläggningar för att utöva motorsport eller sportskytte/jaktövningsskytte i Sverige. Grattis till denna din delseger i process mot en befintlig anläggning!
Jag tycker det är sorgligt helt ärligt då jag själv är mycket motorintresserad (bland annat). Problemet ligger hos de styrande. De ska innan man godkänner banor etc. Göra en mer grundläggande analys kring hur detta påverkar omgivningen, även i framtiden. Samt hjälpa till i hur störningar kan begränsas.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Wow
  • Ledsen
Jhgbgvvvgvvkh och 15 till
  • Laddar…
Karrock
Jonahsöder Determinerad skrev:
Jag tycker det är sorgligt helt ärligt då jag själv är mycket motorintresserad (bland annat). Problemet ligger hos de styrande. De ska innan man godkänner banor etc. Göra en mer grundläggande analys kring hur detta påverkar omgivningen, även i framtiden. Samt hjälpa till i hur störningar kan begränsas.
Jag var inte enbart sarkastisk. Banan kan ju ha utrymmesmässiga och ekonomiska/ideellsupportmässiga förutsättningar att skotta upp bättre bullervallar, då blir det förstås bättre för alla grannar.
 
  • Gilla
intrestin och 1 till
  • Laddar…
Vad för sport utövades på motorbanan?
Aldrig hört om att någon varken tränar eller tävlar på natten.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 14 till
  • Laddar…
Ser inte att någon fått "rätt" än mer än att mer pengar kommer att spenderas...

Det är ju skattepengar så de är ju "gratis".

/ATW
 
  • Gilla
SusoDus och 11 till
  • Laddar…
Jonahsöder Determinerad skrev:
Jag vill inte leda diskussionen den här vägen.
Är det något annat du vill diskutera, eller vill du bara berätta att du fått rätt mot en anonym kommun?

Själv har jag alltid undrat vilka det är som flyttar till Bromma för att sedan direkt försöka stoppa flyget. Jag tänkte att jag kunde bli klokare av att höra din historia, men då nog ingen flyttar till Bromma utan att känna till flygplatsen är det kanske inte jämförbart.
 
  • Gilla
  • Älska
BG.s och 28 till
  • Laddar…
Jonahsöder
Hep Hep skrev:
Är det något annat du vill diskutera, eller vill du bara berätta att du fått rätt mot en anonym kommun?

Själv har jag alltid undrat vilka det är som flyttar till Bromma för att sedan direkt försöka stoppa flyget. Jag tänkte att jag kunde bli klokare av att höra din historia, men då nog ingen flyttar till Bromma utan att känna till flygplatsen är det kanske inte jämförbart.
Syftet är mest informativt. Samt kanske en diskussion i hur det kan ta så lång tid. Man kan ju tycka vad man vill om mina problem, men ska en det ta så lång tid?
Tänk om det hade handlat om något helt annat och betydligt mer allvarligt?
Jag hade faktiskt en granne som släppte ut avloppsvatten på min tomt för några år sedan. Tänk om det skulle handla om något sådant. Hur kan länsstyrelsen tillåtas vara så underbemannad?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Saaallss och 5 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Är det något annat du vill diskutera, eller vill du bara berätta att du fått rätt mot en anonym kommun?

Själv har jag alltid undrat vilka det är som flyttar till Bromma för att sedan direkt försöka stoppa flyget. Jag tänkte att jag kunde bli klokare av att höra din historia, men då nog ingen flyttar till Bromma utan att känna till flygplatsen är det kanske inte jämförbart.
Förmodligen samma sorts folk som bygger bredvid jordbruk och sen klagar när bonden gödslar... idioter m.a.o
 
  • Gilla
  • Ledsen
ZcR och 36 till
  • Laddar…
Jonahsöder Determinerad skrev:
Syftet är mest informativt. Samt kanske en diskussion i hur det kan ta så lång tid. Man kan ju tycka vad man vill om mina problem, men ska en det ta så lång tid?
Tänk om det hade handlat om något helt annat och betydligt mer allvarligt?
Jag hade faktiskt en granne som släppte ut avloppsvatten på min tomt för några år sedan. Tänk om det skulle handla om något sådant. Hur kan länsstyrelsen tillåtas vara så underbemannad?
Ja, tänk om det hade handlat om något allvarligt. Inte ofta jag citerar Jesus, men här passar det rätt bra tycker jag - "Du själv säger det".
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Jonahsöder
Hep Hep skrev:
Ja, tänk om det hade handlat om något allvarligt. Inte ofta jag citerar Jesus, men här passar det rätt bra tycker jag - "Du själv säger det".
Vad kommer du då fram till när du ställer den frågan till dig själv? Om det hade varit något som du anser allvarligt, är det då rimligt att vänta 2.5 år?
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.