Leverans till hösten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Vänta på att 7-sitstillvalet på Model Y går att välja i Sverige kanske.
Ojj. Får de in en extra sätesrad i den alltså?
Undrar om den kanske inte är i minsta laget...
Redan en sharan är i minsta laget men verkar kunna funka efter lite trixande och testande med barnvagn etc...
En vän har en Y och den känns mer som en VW Touran...
 
Redigerat:
K Krille4 skrev:
Det är knappast en dröm för någon utan mest en realitet att alla som reser mycket i tjänsten många gånger jobbar på flyg, flygplatser, hotellrum, tåg mm där arbetsmiljön är sämre än i en bil. Att sitta och jobba någon halvtimme i en elbil när den laddar är inte något stort problem sett i ett större sammanhang.

/Krille
Nej, och dessutom kan man ha behaglig värme på utan att släppa ut en massa avgaser. Mitt största problem är att jag inte får upp Team- och Zoommöten i bild på 15,5-tumsskärmen. Men det är ju inte ett elbilsproblem…
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker inte det är känsligt att kritisera Tesla, eller för den delen elbilar i allmänhet, så länge det görs sakligt.
Jag har ingen personlig erfarenhet av Tesla, men det jag läst/hört så är åtminstone den upplevda kvaliteten på bilarna inte alls i samma paritet som en bil från Mercedes, BMW eller Audi för ungefär samma prislapp. Jag tror dock inte att det beror på att bilen drivs av el istället för bensin eller diesel, utan snarare på att man har lägre kvalitetskrav generellt i USA. Jag har kört några amerikanska bilar, framförallt i USA och tycker generellt att kvaliteten är lägre än en motsvarande bil från Europa eller Japan. Amerikanerna jag talar med tycker däremot att det är en jättefin bil, så det är nog mer baserat på vad man är van med och vilka krav man ställer.
Jag skulle vilja säga att Tesla har den överlägset bästa mjukvaran och det bästa laddnätverket utan konkurrens. Kvalitetsmässigt håller tyvärr inte bilen den nivå man kan förvänta sig i förhållande till prislappen. Där finns en del att göra fortfarande, skulle jag säga.
 
KristinaRT
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ojj. Får de in en extra sätesrad i den alltså?
Undrar om den kanske inte är i minsta laget...
Redan en sharan är i minsta laget men verkar kunna funka efter lite trixande och testande med barnvagn etc...
Är det primärt pga barnvagnar och barnstolar eller behövs en stor bil pga många barn?

Barnstolar och barnvagnar växer de ur efter några år. Tvivlar på att det går att hitta en elbil just nu som rymmer mer än en Sharan. Om några år kanske?
Skulle absolut satsa på en äldre Sharan eller liknande under några år och när barnvagnar och barnstolar är överspelade borde det gå att hitta en vettig elbil m tillräckligt många säten….
 
Stefan N Stefan N skrev:
Leverans till hösten.
Vad tror du att den kommer att landa på med 45-50mil räckvidd?
Utrustning, hjul och sånt bryr vi oss mycket lite om.
 
KristinaRT
J jocke31 skrev:
Jag skulle vilja säga att Tesla har den överlägset bästa mjukvaran och det bästa laddnätverket utan konkurrens. Kvalitetsmässigt håller tyvärr inte bilen den nivå man kan förvänta sig i förhållande till prislappen. Där finns en del att göra fortfarande, skulle jag säga.
Av ren nyfikenhet - vad är ursprungsland?
Hörde någon säga att man förmodligen kan förväntas sig bättre kvalitet på bilar byggda i Kina (och Tyskland när de kommer igång)….
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Är det primärt pga barnvagnar och barnstolar eller behövs en stor bil pga många barn?

Barnstolar och barnvagnar växer de ur efter några år. Tvivlar på att det går att hitta en elbil just nu som rymmer mer än en Sharan. Om några år kanske?
Skulle absolut satsa på en äldre Sharan eller liknande under några år och när barnvagnar och barnstolar är överspelade borde det gå att hitta en vettig elbil m tillräckligt många säten….
Ja vi är två vuxna och fyra barn plus en barnvagn.
En sharan eller alhambra som byggs på samma fabrik känns väldigt lagom. Bygger på samma plattform som passat. Inga vanliga dyra generalfel om man väljer bort bensinskräpet.
Just nu får vi köra dubbla bilar Så fort alla ska någonstans samtidigt, vilket är väldigt tråkigt.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ojj. Får de in en extra sätesrad i den alltså?
Undrar om den kanske inte är i minsta laget...
Redan en sharan är i minsta laget men verkar kunna funka efter lite trixande och testande med barnvagn etc...
En vän har en Y och den känns mer som en VW Touran...
Det finns ju extra säten i Prius så varför inte
 
KristinaRT
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja vi är två vuxna och fyra barn plus en barnvagn.
En sharan eller alhambra som byggs på samma fabrik känns väldigt lagom. Bygger på samma plattform som passat. Inga vanliga dyra generalfel om man väljer bort bensinskräpet.
Just nu får vi köra dubbla bilar Så fort alla ska någonstans samtidigt, vilket är väldigt tråkigt.
Sharan låter vettigt för er just nu…. Y kommer att gå att få med extra säten, men bakåtvända och mycket låg huvudhöjd - inget jag skulle satsa på för användning varje dag.
Däremot exploderar marknaden just nu och om ca 3 år, när ni inte behöver barnvagnar (mer än möjligen en paraplyvagn) eller barnstolar, kommer det säkert ha kommit flera nya modeller. Eftersom det finns massor med fotbollsmammor i USA som behöver 7-sitsiga bilar lär det komma inom kort :)
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vi får nog vänta ett tag till både du och jag. Jag vill komma 30 till 40 mil på motorväg innan jag laddar (i praktiken och året runt och kunna köra lite fortare än skyltat). Utan släp alltså i mitt fall.
Det där klarar faktiskt i princip min Mach-E. Och då med lilla batteriet på 75 kWh. 40 mil på sommaren och ca 28 på vintern. På motorväg och lite fortare än skyltat. Jag vägrar t ex att köra 90 på 120-väg som en del elbilsförare envisas med. Har även behaglig kupétemperatur och ratt- och stolsvärme på. LR-versionen av bilen (98 kWh) klarar definitivt dina kriterier med god marginal.

Däremot kan jag inte dra hästsläp pga maxvikten som tillåts (f n 500 kg). Har inte ens brytt mig om att montera dragkrok då det är billigare att hyra bil eller betala för frakt de få gånger jag behöver det. Är f ö lite fascinerad över hur många svenskar som verkar ha ett stort behov av att dra 1500 kg i 100 mil i -20 minusgrader regelbundet utan matpaus. När man läser på diverse forum och i FB-trådar så verkar det som om 95% av alla behöver dessa specar
 
  • Gilla
  • Haha
Zsam och 7 till
  • Laddar…
AXS
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja vi är två vuxna och fyra barn plus en barnvagn.
En sharan eller alhambra som byggs på samma fabrik känns väldigt lagom. Bygger på samma plattform som passat. Inga vanliga dyra generalfel om man väljer bort bensinskräpet.
Just nu får vi köra dubbla bilar Så fort alla ska någonstans samtidigt, vilket är väldigt tråkigt.
https://www.blocket.se/annons/alvsb...ma_7_sits_gratis_laddning_moms_378hk/99447883

Billigare blir nog svårt med 7 säten. Stor bil men inte toppen för 7 personer, knappt att jag kan rekommendera en S för fler än 4.
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det behövs ju lite extra räckvidd också om scenariot är att starta hemifrån med 100%, köra minst 30 mil och ha lite marginal för att laddaren är exakt där jag behöver den. Sedan ladda från ca 5-10% upp till ca 80%. Då kommer jag ju något kortare på andra demensvård resan då det gör för långsamt att ladda fullt upp till 100%. Ett stopp till på ca 10 minuter är acceptabelt,
Det här är helt sant, och något många verkar glömma bort när de skaffar elbil. Man laddar inte 100% utan 80% på en snabbladdare i normala fall. Så räckvidden efter den första snabbladdningen krymper ju lite. Däremot laddar vi våra bilar fullt hemma, och även på destinationsladdare på långresor.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Var idag iväg på vår första längre resa på totalt 44mil, varav 95% var motorväg. Efter 22mil stannade vi för att äta på McDonalds. Satte då bilen på snabbladdning för 5,75kr/kWh. När vi hade käkat klart, så hade vi fått laddat från 39-81%. Vår Kia E-Niro tar endast max 50kW vid snabbladdning.

Genomsnittsförbrukning för dagens bilfärd låg på 18,4kWh/100km. 1 grad ute, och 22grader i bilen.

Första gången vi använde oss av snabbladdare. Väldigt smidigt måste jag säga.

Vi sitter även och planerar för vår skidresa nästa år då vi ska köra från Skåne upp till Sälen. Men med 3 barn i bilen, så kommer bensträckarna vara välkomna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Av ren nyfikenhet - vad är ursprungsland?
Hörde någon säga att man förmodligen kan förväntas sig bättre kvalitet på bilar byggda i Kina (och Tyskland när de kommer igång)….
Mustang Mach -E - byggs i Mexiko men är ju en också en amerikansk bil. Utmärkt byggkvalitet, i princip i klass med Audin jag hade för några år seda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.