Vi håller på att planera ett garage med Vind/loft. JAg funderar på hur långt behöver garaget vara för att få platts med ett förråd/arbetsum framför bilarna som dessutom skall kunna inehålla någon form av trappa upp.
Jag känner att vi har kört fast. de måtten vi planerar är:
Längd 8.5m
Bredd 6.5m
MVH
Johan
 
räkna med att en vanlig bil behöver ca 6 meter på längden för parkering, vill man jobba med bilen så bör man ha en meter till enligt mig
 
Vad jag har hört är minimumlängden på ett garage 5.5 m

Men 6m som ovanstående sa låter mer rimligt om man vill kunna gå framför/bakom bilen, och ytterligare 1 m är nog bra om man skall kunna arbeta...

/K
 
Ett garage kan ALDRIG bli för stort, sedan är det en fråga om plats och pengar...
 
Har du möjlighet, gör garaget i alla fall 7 m brett (i alla fall om du har tänkt att ha en hylla på någon av sidorna).
 
Jag skall precis börja med vårt garagebygge med ett förrådsrum framför bilarna.
7.4 x 9.6 m
 
Mitt garage på 8 x 6 känns litet så här i efterhand. När det var stomrest och man inte hade några referenser kändes det som en maskinhall, men hade jag gjort om det hade det nog blivit 9 x 7 eller till och med 10 x 7 (beroende på om frugan hade gått med på det och hur mycket utsikt man varit tvungen att offra).
 
Kommer att göra en carport, 6x9,7 varav 6x6 kommer att utgöra carport och resten förråd. Tror och hoppas att detta kommer att räcka, annars får man förlänga åbäket senare....

Som Fotografen skrev, ett garage kan inte bli för stort....
 
Tack för kommentarerna. Vi har nu ritat ett garage som jag hade tänkt att posta här men sitter på jobbet utan tillgång till ritningarna. Det blir ett dubbelgarage med måtten 9030mm långt och 7030mm brett Där hoppas vi att få platts med ett förråd och litet arbetsrum samt sovloft på vinden. ytan för blilarna blir 5.5m långt och 6.5m brett Väggen på 5.5 blir bärande. Takhöjde 2.2m i garagedelen samt 2.2m nock på insidan av "vinden" taklutning på 32 grader. Jag har däremot inget hum om hur bred gångytan blir på vinden?
Kommentera gärna.. Vi får inte plats med störr på vår tomt på grund av at den är grymt liten och fylld med prickad mark
Johan
 
Golvbredden blir ju direkt beroende av hur hög vägg du vill ha längs sidorna. Med en vägghöjd 1100 mm så får du en golvbredd på ~3500 mm. Se bifogad fil.
 
Vi har byggt ett garage med övervåning. Måtten är 7 x 9.

Jag hade kanske kunnat avvara några decimeter på längden. Jag prutar dock inte på bredden!

Garagebygget - där du även hittar ritningar.
 
mares skrev:
Tack för kommentarerna. Vi har nu ritat ett garage som jag hade tänkt att posta här men sitter på jobbet utan tillgång till ritningarna. Det blir ett dubbelgarage med måtten 9030mm långt och 7030mm brett Där hoppas vi att få platts med ett förråd och litet arbetsrum samt sovloft på vinden. ytan för blilarna blir 5.5m långt och 6.5m brett Väggen på 5.5 blir bärande. Takhöjde 2.2m i garagedelen samt 2.2m nock på insidan av "vinden" taklutning på 32 grader. Jag har däremot inget hum om hur bred gångytan blir på vinden?
Kommentera gärna.. Vi får inte plats med störr på vår tomt på grund av at den är grymt liten och fylld med prickad mark
Johan
Varför inte en dörr på utsidan och en vacker trappa ned?
Det sparar utrymme i garaget. Så tänker jag göra på mitt garageprojekt.
 
Spiderman skrev:
Vi har byggt ett garage med övervåning. Måtten är 7 x 9.

Jag hade kanske kunnat avvara några decimeter på längden. Jag prutar dock inte på bredden!

Garagebygget - där du även hittar ritningar.
Det heter väl takfotsbräda?
 
6m långt behövs för att kunna gå runt bilen någorlunda bekvämt
Lägg på ytterligare 1m för att få lite svängrum framför bilen. (prova att byta en extraljuslampa med bara 1m svängrum - det är halvtrångt.
Vill man ha en arbetsbänk framför bilen så behövs ytterligare 70-80cm

Bredden då ?
En vanlig bil med båda dörrarna öppna är ca 4m bred.
Har man 4 m brett är det väldigt trångt att t.ex. byta hjul runt om.

Jag har gott om plats så jag bygger 8,4x10,2 :)
 
Har 6,7 m långt där bilen står och 5 m brett. Lagom längd där det ryms rejäla hyllor framför bilen och tex en cykel mellan hyllorna och bilen vid behov. 5m bredd gör att det går bra med en arbtesbänk och hyllor på ena sidan av bilen och smala hyllor på andra sidan Sen en förrådsdel på närmare 4m lång och 5 m bred så var det allt vi fick plats med alltså en platta på ca 10,6*5m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.