Just det, usch vill egentligen höra att det inte är så jävligt att köpa ett risigt gammalt hus och totalrenovera det...... Vi har hittat drömhuset (eller nja, drömläget iallafall) men ingen utav oss är speciellt duktiga på att snickra utan kommer att köpa arbetskraft för att renovera..... Vi känner oss osäkra och är rädda för att ta oss vatten över huvudet.
Finns det någon här som har bilder eller information om att det faktiskt går att förvandla ett ruckel till något fint och charmigt? Någon som kan ge lite råd om hur mycket det kan kosta (vi snackar kök, badrum, rör, tak, fasad mm....)
Och okej då.....ni som har dåliga erfarenheter är väl också välkomna att skriva....
Eller kanske har en länk till någon liknande diskussion?
Tack på förhand! Madelene
 
Det är oerhört svårt att säga vad något kan komma att tänkas kosta, eftersom vi dels inte vet hur "risigt" huset är, och vad ni kan tänkas vilja göra med det. Handlar det om att byta köksluckor, några nya vitvaror, måla, tapetsera och byta golv så pratar vi kanske 150-200.000kr för ett hus med hantverkare och material.

Men, om fönstren skall bytas, väggar flyttas, taket bytas, värmesystemet bytas ut, badrum och kök göras om helt, avlopp flyttas, elen dras om, byta bjälklag, fasadbeklädnad och kanske sanera fuktskador i trossbotten så kan det kosta allt mellan 1,5 - 5 miljoner. Det går inte att sätta en prislapp utan att man kunnat besiktiga hela huset mycket ingående och vet hur man vill ha det.

Jag tror det var dig jag svarade att om jag inte är det allra mesta kunnig i hantverk själv, så skulle jag aldrig köpa ett renoveringsobjekt. Det är stor sannolikhet att du träffar på några hantverkare som tar tillfället i akt och drar en rövare i stil med "diffussionsspärren vid ventilationskåpan har eroderat bort, och det kommer ta runt 100 arbetstimmar att ordna det".

Gamla hus brukar också kräva det som kallas "varsam renovering" och det gör man i allmänhet bättre själv, än låta hantverkare ge sig på det.

Men visst kan det bli bra. Har ni besiktigat huset? Vad sade besiktningsmannen? Är det på något sätt deklarerat vad som är gjort, och vad som behöver bytas? Hur stort är huset? Vad hoppas ni kunna göra av huset, och inom vilken tidsperiod? Vad får det kosta?
 
Tack för svaret! Jo det är sant att det kan kosta precis hur mycket som helst, det har du rätt i... Vi har inte besiktigat huset än, ska precis lägga bud på huset (men vet inte riktigt hur högt vi vågar gå pga att sedan ha råd att renovera...)
Huset är från 1870, 1 1/2 plan. Vi tänker bara renovera nedervåningen till att börja med eftersom vi bara är tre personer och övervåningen är helt oinredd.
Vi tänker i banorna: nytt kök, nytt större badrum med nya rör dragna, slå ut två väggar + allt som behöver göras med fasad och grund som vi inte riktigt vet än....
Arbetskraft får vi relativt billigt från ett byggföretag som hyr ut Polsk arbetskraft.
Kom gärna med fler synpunkter!
 
Vi kollade länge efter sekelskifteshus med renoveringsbehov (de renoverade hade vi inte råd med i det området) och eftersom vi visserligen är ganska normalhändiga men då hade små barn ville vi inte fixa så mycket själva. När vi räknade på renovering på de olika husen hamnade vi nästan alltid mellan 3-400 tusen. Detta var en sisodär sex år sedan, så du får skriva upp dessa siffrorna en del ...
Då räknade vi med ikeakök, enkelt vitt kakel i lagom stora badrum, ofta var ju tak och värmekälla samt slipning av golv aktuellt, i en del hus kändes en översyn av elen viktig, ny rördragning och isolering av vind var också sådant som var på tapeten. Inte allt samtidigt, men detta var sådant som ofta kom upp i de olika husen vi kollade på. Oftast räknade vi nog med att "bara" måla över de gamla tapeterna och att ork, tid och pengar på det viktigaste. Vi tog reda på priser på allt vi ville göra genom att ringa runt till hantverkare och be om ett capris.
(Sedan köpte vi ett hus från tidigt sjuttiotal där vi kunde lägga krutet på ytmaterial. Jobbigt nog, tycker vi, och nu har vi nyligen byggt för att slippa känna stressen över allt som hela tiden "måste" göras. Nästa vår så är vi med största sannolik helt färdiga. Då ska inte bara hus och inredning utan även trädgård vara ordnad så att underhåll är det enda som krävs.
Då ska jag leka mer med barnen ...)
 
Vi fick tillträde till vårt hus för snart två år sedan. Det är inget ruckel, men var i originalskick från 1938. Vi är ännu inte framme vid något fint och charmigt, men hoppas fortfarande att komma dit en dag....
Vill du läsa om våra vedermödor kan du göra det på pinebar.

Vi har fram till nu gjort av med ca. 700 tusen och räknar med att stanna någonstans runt 1,2 milj för vår utbyggnad/renovering.

Av oss är jag mer än genomsnittligt händig och min karl är stark. Så vi har gjort och kommer att fortsätta göra mycket själva.
Det vi har lejt folk till hittills är:
- arkitekt
- byggkonstruktör (för hållfasthetsberäkningar och byggritningar)
- el
- VA
- gjutning
- grävning
- fasadbyte
- fönsterrenovering + målning
- Stomme, ytterpanel, tak och golv på utbyggnad
 
Tack för era svar! Eftersom vi är obotliga optimister kommer vi att bjuda på huset i dagarna, kommer lägga undan ca 1 mille för renovering och då får det räcka helt enkelt.... Kanske säger besiktningsmannen att det bara är att riva hela kåken men då vet vi det iallafall!
Tack för länken pinebar, jättekul att se andra som renoverar - tar tacksamt emot fler erfarenheter. Ha en fin sommar!
 
Hej! Det första att fundera över är om det går att bo där under renovieringstiden eller om man behöver ta höjd för dubbelboende. Det finns många saker att kolla upp även på huset. Exempelvis, vattnet/Avloppet. Gamla hus kanske inte alltid är så uppdaterade på vvs-bitarna. Med hänsyn till husets ålder och tillstånd kan det vara värt att fundera på hur vattnet dras i, in och ut ur kåken. Fundera även på hur ni planerar att dra det. Det är inte alltid det finns plats att dra hur som helst (man kan behöva höja golv på övervåningen eller kanske grunden är fylld eller grund pga sten/berg etc). Dessutom så vill jag även tipsa om att man av fler skäl bör hålla vattnet på ett begränsat område i huset. Detta eftersom man vill minimera skador (läckage) och kanske även minimera kostnaderna vid dragning. I gammalt hus kan avlopp vara i järn vilket kan ställa till det lite etc.

Om Huset är från 1870 så kan det nog vara svårt eller rent av olämpligt att slå ut två väggar. Detta eftersom huset troligtvis är byggt i timmer. Dessa delar är då bärande, en konstruktör eller ev. besiktningsman kan vara till hjälp med dessa frågor. Mitt tips är att rätta sig efter planlösningen eftersom huset troligtvis har en tidstypisk plan som utrycker en hel del av totalkänslan för huset och dessutom blir renoveringarna billigare om väggarna ej flyttas. I vissa fall så kan det löna sig att bygga ut våtdelen på huset, alternativet bör övervägas.

En bra början bör vara att kolla bokhandeln under kategorin "Gamla hus" på denna byggahus-sidan. I dessa böcker får mantips som dessa och otroligt mycket mer information...

Letar själv ett gammalt hus (som passar hela familjen)...
 
Det är inte billigare att renovera ett gammalt hus än att bygga ett nytt om det gäller en totalrenovering. Det vet jag av erfarenhet.
Jag ärvde ett gammalt obeboeligt ruckel. Det hade stått tomt i ett antal år, och dessförrinnan var inget gjort under många många år. Det fanns inte el, vatten, avlopp eller något modernt. Fönstren var trasiga, taket läckte.
Vi fick givetvis rådet att riva skiten och bygga nytt. Men det ville vi inte.
Det blev ingen pietetsfull restaurering, vi ville ha ett hus med moderna bekvämligheter.

Vi renoverade inte själva, vi anlitade en byggmästare.

Nu har vi bott här i två år och tycker att vi har ett fantastiskt hus!

/EB
 
Och här kommer mina bilder som inte ville vara med.

/EB
 
  • huset2003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • huset2007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Mycket vackert och välproportionerligt hus! :) En pietetsfull renovering! Var i landet ligger det?
 
Det ligger i norra Skåne, och är ganska typiskt för det tidiga 1900-talet här omkring.
Och trots att vi använt moderna material och gjort så mycket, så har inte huset förlorat sin atmosfär.
Det blev precis så bra som jag föreställde mig, och det var nog bara jag som såg det för tre år sedan.

/EB
 
Tack EB för de vackra bilderna, ser väldigt fint ut! Vi bjuder för fullt på vårat hus och hoppas naturligtvis att vi får det. Nu är det ju så att läget där huset ligger är helt perfekt för oss och i den lilla byn där vi vill bo är det väldigt sällsynt att det över huvud taget säljs något...
Så, renoveringen ordnar sig nog - man får vara optimist helt enkelt!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.