Hej!

Jag har en relativt ny värmeanläggning bestående av panna och acc-tank i fristående garage, förbundet med boningshuset via en värmekulvert och en tappvarmvattenkulvert.

Som det är idag går VVC:n konstant, vilket ju inte är optimalt. Detta ska jag dock ordna med hjälp av tidur.

MEN, det jag egentligen undrar och som jag inte hittat något svar på i andra foruminlägg, är om VVC alltid ska cirkulera genom VVB:n i tanken, eller om det finns någon smart blandningventil som fyller på varmvatten i VVC-slingan vid behov??

Som det är nu, med konstant VVC och därmed konstant genomströmmning i VVB:n, så förstörs ju skiktningen totalt.

Hur har ni gjort?

/ M.C.
 
Jag kan inte detta men jag läste just om termostatstyrd blandningsventil på denna sida ESBE Produkter

Jag tror att du med en sådan skulle kunna lösa ditt problem. Klicka på pdf filen näst underst "Dokumentation - välj rätt blandningsventil". I dokumentet ser du på sidan 39 något om termostatstyrd ventil vid vvc.

Mvh Martin
 
Timer är en bra lösning tycker jag.
Du har förmodligen redan en blandningsventil.
Du kan strypa så att inte vvcpumpen tokkör med ett alldeles för högt flöde.
Det finns termiska strypare som monteras på röret där vvc vänder.
du kan även prova att strypa flödet på någon lämplig ventil, kanske om det sitter ventil efter pumpen.

Måste du ha vvc?
Får du vänta för länge utan?

Det kanske går att bygga bort vvc om du skickar vv i "vvcreturröret" som förmodligen är av mindre dimension än nuvarande vv rör?

Första lösningen är en timer och sedan strypa pumpen tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.