Kan någon säga utifrån ritningar om det är en bärande vägg här eller någon annan innervägg som är bärande? Är en plans hus med w-takstolar Arkitektritningar med mått och sektioner av ett hus för att diskutera om en bärande vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av enplanshus med mått och rum benämnda, vänd mot nordost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredd vind med osäkerhetsfaktorer pågående konstruktion av träreglar som kan vara en bärande vägg i ett enplanshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolskonstruktion och isolering i ett enplanshus med synliga träbalkar och skruvförband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon?
 
Vilken vägg är det på ritningen?
 
På bild 3 ser det ju onekligen ut som att de stående reglarna som går hela vägen upp håller uppe något med tyngd på då det ser ut som att brädorna över sviktar där de inte har stöd under. Om detta går dessa bärande av något vitalt har jag ju förstås ingen aning om men tror i alla fall att något kommer ner om du petar bort dem.
 
Den här väggen tänkte jag på.
Ritning av en husplan med en markerad vägg i orange, använd för diskussion om byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Z zana kader skrev:
Den här väggen tänkte jag på.
[bild]
Denna vägg skulle förvåna mig mycket om den inte var bärande.
Visst går den 90° mot takstolarna?
 
Men om det är fackverkstakstolar bör den inte vara bärande. Kanske stabiliserande? TS behöver @justusandersson
 
Z zana kader skrev:
Den här väggen tänkte jag på.
[bild]
Jag hade ett snarlikt problem för 30 år sen med ungefär samma typ av takstolar som TS. Fick tipset att kolla orginal bygglovsritningarna hos kommunen (huset byggt 1968). I dessa framgick tydligt att takstolarna var fribärande. Jag rev den misstänkt "bärande väggen" med stor bävan, inget hände. Efter 30 år inga sprickor, ingen rörelse men ett stort och härligt kök.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Hallå.
Det var inga väggar som var bärande. Bara till info
 
  • Gilla
LukasB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.